339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Olen nyt suurin piirtein kahlannut raportin läpi. Se vaikuttaa erittäin lupaavalta. Pitän erityisesti siitä, että esitetyistä pohjavaihtoehdoista ei ole valittu puhtaasti mitään, vaan on käytetty järkeä ja tehty sellainen suositusvaihtoehto, jossa yhdistetään pohjavaihtoehtojen parhaat puolet eli kehitetään kaikkia kolmea liikennemuotoa toistensa täydentäjinä.
"Katuratikka" on tietenkin nimenä vähän harhaanjohtava, mutta toisaalta se ehkä kohtaa vähemmän vastustusta ja pelkoja kuin pikaratikka, sillä se voidaan kokea mittakaavaltaan pienemmäksi ja ikään kuin ihmisen kokoiseksi. Mielikuvilla kuitenkin on tärkeä vaikutus mielipiteenmuokaajina. Eri asia sitten, että tosiasiassa kalusto voi olla samankokoista jne jne Aamulehti tuomitsi duoratikan jossain vaiheessa kokonaan, ja nytkin ovat ilahtuneita siitä, että pikaratikka "tyrmättiin". Ehkä heidänkin on helpompi sulattaa tämä katuratikka. Se, että "katu"ratikka ei oikeasti kulje kadulla autojen seassa, lienee itsestäänselvyys.
Ratikan hinnasta on saatu kohtuullinen ja sen linjauksesta ainakin näin ulkopaikkakuntalaisen näkövinkkelistä fiksu. Sitä en vieläkään oikein ymmärrä, miksi noiden ratalinjojen pitää kiertää keskustassa niin tavattomasti, milloin Sorsapuiston eteläpuolelta, milloin Taysin kautta. Itse vetäisin reitin suoraan Hämeen- ja Itsenäisyydenkatuja. Se olisi nopeampi ja palvelisi sitten asemaakin samalla. Mutta kaipa tuo on suunniteltu niin, että matka-aika ja palvelutaso optimoidaan, sillä varmaan matkustajamäärä on noilla kiertelevillä reiteillä suurempi. Eikä mikään estä vetämästä lisää linjoja sitten, kun alkuun on päästy, kuten vaikkapa Hämeenkadu ja Sammonkadun välistä oikorataa jne. Luulenpa, että kun Särkänniemen ja Vuoreksen/Hervannan välinen ensimmäinen linja saadaan auki, niin Euroopan mallin mukaan se saavuttaa sellaisen kansansuosion, että jatko Lentävänniemeen tulee suurin piirtein samaan syssyyn, ja kynnys toisen linjan rakentamiseksi on erittäin matala.
Osaisitko Late kertoa, kuinka realistisena pidät sitä, että Tampereella tosiaan aloitetaan ratatyöt tuossa 2010-luvun alussa? Kyllähän se hienoa olisi. Investointi ei ole mahdoton varsinkaan jos valtio saadaan hommaan mukaan.
Mitenkäs Tampereella kunnallispoliitikot suhtautuvat näihin suunnitelmiin? Koska Tase 2025 tulee jonkin kaupungin elimen käsittelyyn? Mikä elin se on, jokin lautakunta vaiko suoraan kh ja kvsto? Ja mikä on seuraava askel, suunnittelurahojen budjetoiminen raitiotien perustamissuunnitelman laatimista vartenko?
"Katuratikka" on tietenkin nimenä vähän harhaanjohtava, mutta toisaalta se ehkä kohtaa vähemmän vastustusta ja pelkoja kuin pikaratikka, sillä se voidaan kokea mittakaavaltaan pienemmäksi ja ikään kuin ihmisen kokoiseksi. Mielikuvilla kuitenkin on tärkeä vaikutus mielipiteenmuokaajina. Eri asia sitten, että tosiasiassa kalusto voi olla samankokoista jne jne Aamulehti tuomitsi duoratikan jossain vaiheessa kokonaan, ja nytkin ovat ilahtuneita siitä, että pikaratikka "tyrmättiin". Ehkä heidänkin on helpompi sulattaa tämä katuratikka. Se, että "katu"ratikka ei oikeasti kulje kadulla autojen seassa, lienee itsestäänselvyys.
Ratikan hinnasta on saatu kohtuullinen ja sen linjauksesta ainakin näin ulkopaikkakuntalaisen näkövinkkelistä fiksu. Sitä en vieläkään oikein ymmärrä, miksi noiden ratalinjojen pitää kiertää keskustassa niin tavattomasti, milloin Sorsapuiston eteläpuolelta, milloin Taysin kautta. Itse vetäisin reitin suoraan Hämeen- ja Itsenäisyydenkatuja. Se olisi nopeampi ja palvelisi sitten asemaakin samalla. Mutta kaipa tuo on suunniteltu niin, että matka-aika ja palvelutaso optimoidaan, sillä varmaan matkustajamäärä on noilla kiertelevillä reiteillä suurempi. Eikä mikään estä vetämästä lisää linjoja sitten, kun alkuun on päästy, kuten vaikkapa Hämeenkadu ja Sammonkadun välistä oikorataa jne. Luulenpa, että kun Särkänniemen ja Vuoreksen/Hervannan välinen ensimmäinen linja saadaan auki, niin Euroopan mallin mukaan se saavuttaa sellaisen kansansuosion, että jatko Lentävänniemeen tulee suurin piirtein samaan syssyyn, ja kynnys toisen linjan rakentamiseksi on erittäin matala.
Osaisitko Late kertoa, kuinka realistisena pidät sitä, että Tampereella tosiaan aloitetaan ratatyöt tuossa 2010-luvun alussa? Kyllähän se hienoa olisi. Investointi ei ole mahdoton varsinkaan jos valtio saadaan hommaan mukaan.
Mitenkäs Tampereella kunnallispoliitikot suhtautuvat näihin suunnitelmiin? Koska Tase 2025 tulee jonkin kaupungin elimen käsittelyyn? Mikä elin se on, jokin lautakunta vaiko suoraan kh ja kvsto? Ja mikä on seuraava askel, suunnittelurahojen budjetoiminen raitiotien perustamissuunnitelman laatimista vartenko?