Tampereen nivelbussit

Nivellinja-autojen kilpailutus on käynnissä. Lisätietoja Tuomi logistiikan sivuilla: https://tarjouspalvelu.fi/Tarjouspa...bb497-3355-4095-8596-da308bcb5c18&tpID=276287

Alla joukko mielivaltaisia poimintoja vaatimuksista.
  • 5-10 kpl, optio 0-12 kpl / vuosi kahdelle vuodelle.
  • 50 pistettä tulee auton hinnasta
  • 45 pistettä tulee huolenpitosopimuksen hinnasta. (TKL voi hankkia tai olla hankkimatta huolenpitosopimuksen)
  • hybridistä saa 15 lisäpistettä
  • istumapaikkoja min 49 + 3, eli telibussin suuruusluokkaa
  • väh. 71 seisomapaikkaa
  • ovet 1+2+2+0 tai 2+2+2+0. (Etuoven puolitin kielletty)
  • ovien sulkemisnapin painamisesta liikkeellelähtömahdollisuuteen maks. 4 s.
  • etuoven avaamiseen ja sulkemiseen matkustajapainikkeet, sisällä ja ulkona
  • pehmustetut istuimet
  • kuulutuslaitteisto
  • toimitus vuoden loppuun mennessä
  • matkakortinlukija keskiovelle
 
Tulevista Solaris-nivelbusseista (8 kpl) Aamulehden artikkeli (tilajille):

https://www.aamulehti.fi/a/b8233fbf-2c41-4d2d-b1a4-13097f61107e?c=1522737894164

Joitakin poimintoja:

-Autot toimitetaan vuoden loppuun mennessä, mutta alustavasti Solaris lupaillut jo puolen vuoden toimitusaikaa maaliskuussa tehtävästä tilauksesta
-Bussien pituus 18 metriä, 49 istumapaikkaa
-Etuvaunun keskioven tuntumaan tulee tilava, noin 3 metriä pitkä lastenvaunu- ja seisomasilta
-Ovet todennäköisesti 1+2+2 ja avorahastusvalmius kaikille oville:

"– Nivelbussissa on etuoven lisäksi kaksilehtinen keskiovi ja kaksilehtinen takaovi. Etu korostuisi, jos kortinlukija olisi kaikilla kolmella ovella, Keinonen uskoo."

"– Tästä täytyy vielä neuvotella Nyssen kanssa, mutta me operaattorina toivomme tätä. Se lyhentäisi merkittävästi pysäkkiaikaa, TKL:n kalustopäällikkö Keinonen toteaa."
 
Sit kun ne 8 uutta Solarista tulee, niin tullaanko myös niitä kahta ex. Arlandan Solarista käyttämään entistä useammin linjalla jolloin niitä voi nähdä Tampereen keskustassa uusien Solaristen rinnalla? ja jos on tarkoitus että lähitulevaisuudessa koko linja 1 ajettais pelkästään haitaribusseilla, niin koska TKL:lle tulee taas seuraava sarja uusia nivelbusseja? toivottavasti ne 8 uutta nivel-Solarista osoittautuvat niin luotettaviksi jolloin TKL haluaa lisää nivelbusseja. Uskon että ne uudet nivel-Solarikset tulee herättämään paljon huomiota silloin kun ne aloittaa linjalla. :)
 
Sit kun ne 8 uutta Solarista tulee, niin tullaanko myös niitä kahta ex. Arlandan Solarista käyttämään entistä useammin linjalla jolloin niitä voi nähdä Tampereen keskustassa uusien Solaristen rinnalla?
Eiköhän toinen pysy siinä hommassa, mihin se on hankittukin. Mikä ihmeen vaatimus tuo Tampereen keskusta nyt on?
 
Paitsi että Harjuniityn koulun evakko loppuu ensi syksyksi ja linjaa 73K ei kai enää tarvita:

https://www.aamulehti.fi/a/201285560

Toinen solarishan on jo vakioitunut linjalle 1, joten voisi luulla että se jatkaa siellä ainakin osapäivässä myös uusien nivelien tultua.
Ajothan Tampereen sopimusliiketeessä näillä päättynee ensi vuoden tammikuussa, kun ikäraja tulee täyteen, eivätkä käy enää Nysse-liikenteeseen.

Toinen solarisnivel TKL 80 on palannut linjalle 1, oli poissa usemman kuukauden ilmeisesti korjattavana. Se ajaa lyhyttä osapäivää

7:30 1C Vatialasta -> 8:50 1B Vaitista

ja iltapäivällä

14:45 1A Vatialasta -> 16:06 1A Lentoasemalta
Arkisin ajossa näin. Ajossa myös lauantait.
1B 05:10 Vatiala - Sorinaukio
1B 05:39 Sorinaukio - Vähäjärvi - Teollisuustie
1C 06:10 Teollisuustie - Kyösti - Suupantori
1C 06:20 Suupantori - Sorinaukio
1C 06:47 Sorinaukio - Vatiala
1C 07:30 Vatiala - Sorinaukio
1C 08:11 Sorinaukio - Kyösti - Vaitti
1B 08:50 Vaitti - Vähäjärvi - Suupantori
1B 08:59 Suupantori - Sorinaukio
1B 09:25 Sorinaukio - Vatiala
1A 14:45 Vatiala - Sorinaukio
1A 15:21 Sorinaukio - Lentoasema
1A 16:06 Lentoasema - Suupantori
1A 16:16 Suupantori - Sorinaukio
1A 16:43 Sorinaukio - Vatiala
 
Ajothan Tampereen sopimusliiketeessä näillä päättynee ensi vuoden tammikuussa, kun ikäraja tulee täyteen, eivätkä käy enää Nysse-liikenteeseen.

Okei. Onneks kuitenkin vasta silloin, jolloin TKL voi hyvinkin käyttää niitä nivelbussiperehdytyksessä ennen kuin uudet Solarikset aloittaa liikenteessä, kun TKL:n on varmaan pakko perehdyttää kuljettajia nivelbussin hallintaan ennen kuin heitä päästetään ajamaan niillä (kun TKL:n nykyisistä kuljettajista hyvin monet ei oo välttämättä ajaneet haitaribussia). Saa myös nähdä tuleeko TKL:lle jatkossakin jotain käytettyjä ruotsalaisia niveliä (toki uudempia kuin noi 2), jos TKL tarvitsee nivelbusseja myös varakaluston rooliin.
 
Tulevista Solaris-nivelbusseista (8 kpl) Aamulehden artikkeli (tilajille):

https://www.aamulehti.fi/a/b8233fbf-2c41-4d2d-b1a4-13097f61107e?c=1522737894164

Joitakin poimintoja:

-Autot toimitetaan vuoden loppuun mennessä, mutta alustavasti Solaris lupaillut jo puolen vuoden toimitusaikaa maaliskuussa tehtävästä tilauksesta
-Bussien pituus 18 metriä, 49 istumapaikkaa
-Etuvaunun keskioven tuntumaan tulee tilava, noin 3 metriä pitkä lastenvaunu- ja seisomasilta
-Ovet todennäköisesti 1+2+2 ja avorahastusvalmius kaikille oville:

"– Nivelbussissa on etuoven lisäksi kaksilehtinen keskiovi ja kaksilehtinen takaovi. Etu korostuisi, jos kortinlukija olisi kaikilla kolmella ovella, Keinonen uskoo."

"– Tästä täytyy vielä neuvotella Nyssen kanssa, mutta me operaattorina toivomme tätä. Se lyhentäisi merkittävästi pysäkkiaikaa, TKL:n kalustopäällikkö Keinonen toteaa."

Siirtynee tuo hankinta ( http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toi...unta/Kokous_1922020/Linjaautohankinta(128411)) , koska siitä on tehty valitus Markkinaoikeuteen

-- (Lähde: https://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/vireillaolevathankintaasiat.html )
VIREILLÄ: 9.3.2020
HANKINTAYKSIKKÖ: Tampereen kaupunki
HANKINTAPÄÄTÖS: Tampereen Kaupunkiliikenne Liikennnelaitoksen johtokunnan päätös 19.2.2020 § 7, linja-autohankinta
--
 
Jos äkkiä pitäisi arvata niin valittaja on veho "Oy Veho Ab:n tekemä tarjous hylätään tarjousehtoja vastaamattomana"
 
Ja TKL:n johtokunnan kokouksessa on nyt päätetty keskeyttää koko hankinta ja tehdä uusi tarjouspyyntö:

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toi...kintaoikaisupyynto_Linjaautohankinnat(132472)

Tarjouspyynnössä on ollut tulkinnanvaraisia epätarkkuuksia ja tarjoajien tasapuolinen kohtelu on siten vaarantunut. Hankinnan keskeyttämisestä on päättänyt itse hankintayksikkö, joten markkinaoikeuskäsittelyä tuskin tulee.
 
Ja TKL:n johtokunnan kokouksessa on nyt päätetty keskeyttää koko hankinta ja tehdä uusi tarjouspyyntö:

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toi...kintaoikaisupyynto_Linjaautohankinnat(132472)

Tarjouspyynnössä on ollut tulkinnanvaraisia epätarkkuuksia ja tarjoajien tasapuolinen kohtelu on siten vaarantunut. Hankinnan keskeyttämisestä on päättänyt itse hankintayksikkö, joten markkinaoikeuskäsittelyä tuskin tulee.

Tarkoittaako tää siis sitä, että ne TKL:n uudet nivelbussit saattavatkin olla muita kuin Solariksia (esim. Mercedes-Benz, Scania, MAN jne.)? ja minkä takia niin on päätetty nyt tehdä?
 
Jos äkkiä pitäisi arvata niin valittaja on veho "Oy Veho Ab:n tekemä tarjous hylätään tarjousehtoja vastaamattomana"

Näin: "Keskeyttämisen johdosta Veho Oy Ab:n vaatimukset hankintaoikaisusta jätetään enemmälti tutkimatta."

Tarkoittaako tää siis sitä, että ne TKL:n uudet nivelbussit saattavatkin olla muita kuin Solariksia (esim. Mercedes-Benz, Scania, MAN jne.)? ja minkä takia niin on päätetty nyt tehdä?

Sitähän se tarkoittaa, kun hankinta keskeytetään ja uusi käynnistetään. Tuolta linkistä löytyy perustelut hankinnan keskeyttämiselle, kun vähän selaa alaspäin.
 
Oishan se Citaron tai Lion's Cityn nivelversio Tampereella vielä näyttävämpi näky kuin Urbino-nivel. Koska se muuten selviää taas kuka voittaa tarjouksen ja ehtivätkö ne uudet nivelet kuitenkin liikenteeseen aikataulun mukaisesti elokuussa?
 
Takaisin
Ylös