Löysin täältä OmniLink telistä kuvan
Löytyy myös Lauri Rädyn kuvastosta linja-ajossa Kööpenhaminassa: http://lauri.1g.fi/joukkol/kuvat/tanska/koopenhamina/arriva1523_01.jpg
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Löysin täältä OmniLink telistä kuvan
Tampereen nivelbussiaika on ohi:
http://www.tamperelainen.fi/artikke...pereen-viimeinen-nivelbussi-ajaa-viela-kerran
Taitaa uutinen kyllä pitää paikkansa, sillä Helsinkiin nivel-Wiimat tulivat vasta 80-luvun lopussa.Ja on uutiseen eksynyt väärää tietokin tyyliin "Suomen ensimmäiset nivelbussit ottettiin
käyttöön Tampereella 1970-luvulla." Eiköhän kunnia kaikesta huolimatta kuulu Helsingille ?
Taitaa uutinen kyllä pitää paikkansa, sillä Helsinkiin nivel-Wiimat tulivat vasta 80-luvun lopussa.
Taitaa uutinen kyllä pitää paikkansa, sillä Helsinkiin nivel-Wiimat tulivat vasta 80-luvun lopussa.
Kuinka ensimmäiseen niveleen järjestettiin 67 istuma- ja 33 seisomapaikkaa eikä toisin päin?Niin tuli HKL:lle N202-Wiimoja, mutta ensimmäinen nivelbussi tuli jo 1969.
http://www.tekniikkatalous.fi/viihde/ennen/article295638.ece?s=r&wtm=-05062009
Kuinka ensimmäiseen niveleen järjestettiin 67 istuma- ja 33 seisomapaikkaa eikä toisin päin?
Toisaalta vuonna 1975 samaan yhtiöön tulleisiin täyskaturiniveliin (pioneeriä tosin hieman pidempiin) saatiin 66 istumapaikan lisäksi 42 seisomapaikkaa. Ovijärjestys oli sen ajan täydelliselle katurinivelle tyypillinen 2+2+2+0. Wiiman N100/200-niveliin on sittemmin onnistuttu ahtamaan jopa 78 istumapaikkaa, tällöin kuitenkin esikaupunkiliikenteeseen tarkoitetulla ovijärjestyksellä 1+1+1+0.Se oli luonteeltaan esikaupunki/lähiliikenneauto ja tilausajoonkin pantiin tarvittaessa. Penkkiä piti siis löytymän runsaasti.
Kuinka ensimmäiseen niveleen järjestettiin 67 istuma- ja 33 seisomapaikkaa eikä toisin päin?
Ei muistikuva mitenkään väärä ole. 1970-luvun Wiima-nivelissä oli nivelpöydän kohdalla kaarimaista linjausta myötäillen jopa neljä istuinta. Niiden lisäksi välittömästi nivelen etupuolelle oli ahdettu vielä viistoon asennetut yksittäisistuimet kummallekin puolelle käytävää. Tällä ratkaisulla sekä sillä, että perävaunun ovia vastapäätä sijaitsevaan tilaan laitettiin tuplaistuimia lastenvaunutilan asemesta, saatiin paljon istumapaikkoja.Mulla on muistikuvia, että joissan korkealattianivelissä olisi joskus ollut pari istuinta myös nivelen kääntöpöydän päällä?