Tampereen nivelbussit

Se lienee vielä prototyyppi, jota ei kai varsinaisesti tarjolla vielä ole. Oma moka, kun jäi se subbe tuonne maininnaksi, että sitä saisi "hyllyltä".
Tämä proto on kaiketi tämä yksilö joka on ruotsissa testibussina:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=68215

Tuon pituus siis 18,3m, mutta paikkalukua ei mainita. Luulisi että siihen ainakin saisi vähintään 55-57 istumapaikkaa, mikä olisi varsin hyvä määrä.

Edit: näköjään on olemassa toinenkin samanlainen mutta hieman lyhyempi: http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=68099
 
Viimeksi muokattu:
Tämä proto on kaiketi tämä yksilö joka on ruotsissa testibussina:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=68215

Tuon pituus siis 18,3m, mutta paikkalukua ei mainita. Luulisi että siihen ainakin saisi vähintään 55-57 istumapaikkaa, mikä olisi varsin hyvä määrä.

Edit: näköjään on olemassa toinenkin samanlainen mutta hieman lyhyempi: http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=68099

Tuollainen istumapaikkamäärä tuntuisi hyvälta. Mutta ainakin tämän hetkisissä ruotsalaisissa katurinivelissä on käsittääkseni huomattavasti vähemmän penkkejä, ainakin Tukholmassa.
 
Tukholmassa on uusittu kalustoa isolla kädellä noihin MAN:n 19-metrisiin. Käyttövoimana biodiesel. Hyvin rullaavat mitä on tultu kokeiltua.
 
Koska se muuten selviää minkä merkkisiä niveliä TKL hankkii? ja montako autoa hankitaan aluksi? ite odotan jo innolla sitä päivää, kun TKL:n tuliterät haitaribussit aloittaa liikennöinnin... :D
 
Ite oon kauan ihmetellyt miksi muissa maissa (esim. Ruotsi, Viro, Saksa jne.) nivelbusseja käytetään (ja on aina käytetty) lähes jokaisessa isossa kaupungissa jos nivelbusseissa on mukamas korkeat käyttökustannukset ja ovat kalliita ylläpitää? ite olen vain lukenut että Suomeen ei olla hankittu nivelbusseja korkeiden käyttökustannusten sekä luotettavuuden takia, mut siellä ei sitten perustella miksi niitä sitten käytetään niin paljon muissa Euroopan maissa. Muualla saatetaan vissiin ajatella että nivelbussit ovat olellinen osa kaupungin katukuvaa, ja niin se tulisikin olla. Johtuuko se jotenkin Suomen korkeista veroista vai mistä se johtuu, kun kaikissa meidän naapurimaissa nivelbusseja piisaa kaupungissa? ite pidän tätä todella outona juttuna... :tongue:
 
Mutta työllä on. Suomessa huolto- ja korjaustyö on kallista useimpiin muihin maihin verrattuna.

Ja toi siis on se mahdollinen syy tähän? onkohan Suomi tosiaan Euroopan ainoa maa missä ei käytetä haitaribusseja kuin muutaman hassu yksilö? vähän on toki tullut ulkomaanreissuilla mustasukkainen fiilis nähdessäni nivelbusseja, mut onneks suomalaiset ymmärtävät nyt vihdoinkin että nykyajan nivelbussit ovat paljon luotettavampia ja kestävempiä kuin noi 2000-luvun alun Omnicityt ja Volvo 7000A:t, joista luovuttiin. Onko siis nivelbussien huoltaminen niin paljon paljon halvempaa esim. Ruotsissa ja Virossa, että heillä on varaa ajaa tuhansilla nivelbusseilla eikä siellä tulis edes kuuloonkaan korvata ne telibusseilla? siellä saatetaan ajatella että nivelbussit ovat lähes itsestäänselvyys isoissa kaupungeissa.
 
Yksi syy voi olla sekin, että Suomessa arvotetaan istumapaikat korkealle. Manner-Euroopassa nivelbussit lienevät liikkeellä kapasiteettinsa takia, mutta se lisäkapasiteetti verrattuna telibussiin on vain seisomapaikkoja.
 
Yksi syy voi olla sekin, että Suomessa arvotetaan istumapaikat korkealle. Manner-Euroopassa nivelbussit lienevät liikkeellä kapasiteettinsa takia, mutta se lisäkapasiteetti verrattuna telibussiin on vain seisomapaikkoja.

Täähän se ois. (Liian lyhyt viesti)
 
Menee vahvasti vaan muisteluksi, faktaa ei ikävä kyllä ole.

Jotenkin muistelisin, että KVTES(?) vai mitä työehtosopimusta kunnalliset liikennelaitokset aikanaan käyttivätkään, ainakin työntekijöiden puolelta vaadittiin ”nivellisä”, koska yksi kuski hoiti kahden kuskin työt viemällä tuplasti matkustajia. Sitä en muista, toteutuiko koskaan mitenkään. No se oli sitä 80-lukua.
 
Yksi syy voi olla sekin, että Suomessa arvotetaan istumapaikat korkealle. Manner-Euroopassa nivelbussit lienevät liikkeellä kapasiteettinsa takia, mutta se lisäkapasiteetti verrattuna telibussiin on vain seisomapaikkoja.

Osaako joku kertoa, että kuinka monta istumapaikkaa Tampereen Solariksissa on?
 
Takaisin
Ylös