Tampereen nivelbussit

Taitaapi liittyä Nokian homekouluihin. Mutta miksi matalia niveliä, siihen lie vaikuttanut liikenteen tilaaja.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/maa...lahtien-laajat-kosteusvauriot-syyna-24234315/

Tuossa jotain tiedonmurusia. Luultavasti noita niveliä siis nähdään ehkäpä vasta elokuussa liikenteessä. Onhan sekin mahdollista että jotain viitteitä nivelillä ajettavasta liikenteestä saamme jo seuraavassa lautakunnan kokouksen pöytäkirjasta mikäli ensi talven liikenne on siinä käsittelyn alla. Katsellaan ja odotellaan...
 
Näyttäisi vahvasti siltä, että nivelbussit ovat tekemässä paluun Tampereen seudulle - ehkäpä jopa ennen HSL-aluetta, jossa myös kaavaillaan sähkökäyttöisten nivelbussien käyttöönottoa.

TKL:n vuoden 2020 investointimäärärahassa varaudutaan nivelbussien hankkimiseen linjan 1 ruuhkaisuutta helpottamaan jo vuonna 2020. "Seuraavina vuosina nivelbussien määrää on suunniteltu lisättävän niin, että muutaman vuoden kuluttua koko linja 1 voitaisiin liikennöidä nivelbusseilla." Myös avorahastuksen käyttöönottoa suunnitellaan, mutta vuodelle 2020 käytäntö ei näillä näkymin vielä ehdi.

Asiasta lisää joukkoliikennelautakunnan syyskuun kokouksen esityslistalla:

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toi...tuustoaloite_uusi_linja_Tampereen_seu(103422)
 
Samalla tämä on hieman yllättävää, mutta toisaalta jotakin mitä olin jokin aikaa sitten pohtinut.
Asialla lienee jo kiire jos vuoden kuluttua pitäisi näiden ajoneuvojen olla jo kaduilla tienaamassa. Koko hankinta taitaa pian mennä kilpailuun ja voittava malli ja kappalemäärä valittaneen sitten jo syksyn aikana.

Mitä vaihtoehtoja sitten on?
Riippuen mitä halutaan, ei siltikään vaihtoehtoja taida olla kovin montaa. Mikäli autot kulkevat dieselillä, tulee mieleen lähinnä Solaris Urbino, toivottavasti sitten tästä pisin mahdollinen 18.75 -malli ilman takaovea. Myös Scania tiettävästi valmistaa suburban-mallista nivelversiota, jossa kaiketi istumakapasiteetti ylittää teliauton melko varmasti.
Mikäli halutaan pysyä Volvon tuotteissa, on hankittava vähintään hybridiä. Auton pituus silloinkin 18m, eli pidempää versiota ei taida olla saatavana. Paitsi jos tuotannossa on edelleenkin sivumoottorinen malli, jota tosin en usko hankittavaksi.
Jos taas jokin muun merkkinen työkalu kelpaa, niin esim. MAN valmistaa mielestäni ihan kelvollista n. 19 metristä mallia.
Saa nähdä mihin sitten päädytään, mutta toivon että autot ovat hieman pidempiä kuin perinteiset 18 metriset jotta kapasiteetti varmasti olisi suurempi kuin teliautoissa.
 
Linja-auton ominaisuuksia kannattaa miettiä (istumapaikka)kapasiteetin lisäksi pysäkkisujuvuuden kannalta. Jos samalla mietitään avorahastusta, joka myös nopeuttaa pysäkkitoimintaa kaikkien ovien molemminsuuntaisen käytön avulla, tämä lienee aika korkealla prioriteettilistalla myös kaluston ominaisuuksia valitessa. Eli luultavasti tiedossa on paljon leveitä ovia sekä liikkumis- ja seisomatilaa tilavilla käytävillä. Näillä mittareilla nivelkalusto pärjää tosi hyvin.
 
Aika takapajuista, jos nivelet hankitaan vielä dieseleinä. Sähkönivelet alkavat olla jo ihan valtavirtaa ainakin Norjassa ja Ruotsissa. Nelivetoiset sähkönivelet eivät kärsi monista niistä ongelmista, mitä takamoottorinivelillä on, joten nivelbussien kohdalla sähköbussit pärjäävät vielä paremmin vertailussa polttomoottoriajoneuvoja vastaan kuin 2-akselisten tapauksessa.
 
Aika takapajuista, jos nivelet hankitaan vielä dieseleinä. Sähkönivelet alkavat olla jo ihan valtavirtaa ainakin Norjassa ja Ruotsissa. Nelivetoiset sähkönivelet eivät kärsi monista niistä ongelmista, mitä takamoottorinivelillä on, joten nivelbussien kohdalla sähköbussit pärjäävät vielä paremmin vertailussa polttomoottoriajoneuvoja vastaan kuin 2-akselisten tapauksessa.

Kyllä näin on. Myöskään keskimoottorinivelet (jolloin keskimmäinen akseli oli vetävä) eivät soveltuneet Suomen talviolosuhteisiin. Nivel on Suomessa oltava nelivetoinen ja se on helpointa tänä päivänä toteuttaa sähköllä.
 
Scania, Volvo, VDL ja MAN tarjoaa jokainen diesel-versiona nivelvaihtoehtoja, Volvon tosin on Hybrid, ja Scanialla jopa kaksi erilaista (Citywide ja Citywide Suburban).

Ja Mercedes-Benz. Citaroakin saa nivelenä. :)

---------- Viestit yhdistetty klo 19:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:52 ----------

Kun Scania Suburbanista on nivelversio tarjolla, niin onko niitä jo hankittu Ruotsiin tai jonnekin muualle? en ihmettele, jos vaikka Nobina Sverigellä on niitä kalustossaan.
 
Onko varma että Suburbanista on niveltä? Scanian sivuilta löytyy nivel ainoastaa Citywide LE ja LF:n kohdalla mutta Citywide LE Suburbanin kohdalla isoin on 14,9 metrinen teli. Ruotsin Scanian sivuilta ei löytynyt Suburbania ollenkaan, vain Citywide LF ja LE.
 
Onko varma että Suburbanista on niveltä? Scanian sivuilta löytyy nivel ainoastaa Citywide LE ja LF:n kohdalla mutta Citywide LE Suburbanin kohdalla isoin on 14,9 metrinen teli. Ruotsin Scanian sivuilta ei löytynyt Suburbania ollenkaan, vain Citywide LF ja LE.

Kyllä ainakin Nobina Sverigellä näyttää olevan Subbeja. https://www.instazu.com/tag/scaniacitywidesuburban
Ja tällä sivustolla ainakin puhutaan Suburbanin nivelversiosta sekä kuva löytyy. En toki tiedä kuinka hyvän vastaanoton se on saanut Ruotsissa. https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=71312.0 Onhan toi ihan hieno, ja kyllähän tollainen sopis erinomaisesti myös Tampereen kaduille Nyssen väriasuun.
 
Kyllä ainakin Nobina Sverigellä näyttää olevan Subbeja. https://www.instazu.com/tag/scaniacitywidesuburban
Ja tällä sivustolla ainakin puhutaan Suburbanin nivelversiosta sekä kuva löytyy. En toki tiedä kuinka hyvän vastaanoton se on saanut Ruotsissa. https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=71312.0 Onhan toi ihan hieno, ja kyllähän tollainen sopis erinomaisesti myös Tampereen kaduille Nyssen väriasuun.

Se lienee vielä prototyyppi, jota ei kai varsinaisesti tarjolla vielä ole. Oma moka, kun jäi se subbe tuonne maininnaksi, että sitä saisi "hyllyltä".
 
Takaisin
Ylös