Tampereen nivelbussit

Olisiko 18 m pitkä telibussi teoriassa mahdollinen?

Vertailun vuoksi Suomen pituussäännökset kuorma-autopuolelta: suurin sallittu yhdistelmäpituus 34,5 m. Puoliperävaunun pituus saa olla vetotapista perävaunun takaosaan 18m, jolloin perävaunu on yli 18 m. Kääntyvyysvaatimukset pitää kuitenkin täyttää ja siksi suurin sallittu täysperävaunun pituus lienee 17,5 m. (em siis ilman poikkeuslupia)
 
Olisiko 18 m pitkä telibussi teoriassa mahdollinen?


Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmän pituus
Auton pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

1) linja-auto (M2- ja M3-luokka) 13,50 m
vähintään kolmiakselisena kuitenkin 15,00 m
nivelrakenteisena kuitenkin 18,75 m
nivelrakenteisena useammalla kuin yhdellä nivelellä varustettuna kuitenkin 25,25 m

2) muu auto kuin 1 kohdassa tarkoitettu linja-auto 13,00 m
 
Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmän pituus
Auton pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

1) linja-auto (M2- ja M3-luokka) 13,50 m
vähintään kolmiakselisena kuitenkin 15,00 m
nivelrakenteisena kuitenkin 18,75 m
nivelrakenteisena useammalla kuin yhdellä nivelellä varustettuna kuitenkin 25,25 m

2) muu auto kuin 1 kohdassa tarkoitettu linja-auto 13,00 m


Tuommoinen tuplanivel vaikka kaksikerroksisena olisi melko kiva peli runkolinjoille.
 
Ei kuulosta mukavalta, että joka pysäkillä odotellaan portaiden tyhjenemistä.

No kyllä ne matkustajat oppivat etukäteen siirtymisen alakertaan ilman kehotuksia. Nyt kun on jo noi pysäkkikuulutuksetkin. Ja runkolinjojen pysäkkimääriähän on vähennetty.
 
Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmän pituus
Auton pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

1) linja-auto (M2- ja M3-luokka) 13,50 m
vähintään kolmiakselisena kuitenkin 15,00 m
nivelrakenteisena kuitenkin 18,75 m
nivelrakenteisena useammalla kuin yhdellä nivelellä varustettuna kuitenkin 25,25 m

2) muu auto kuin 1 kohdassa tarkoitettu linja-auto 13,00 m
Löysin samat arvot myös finlexin sivulta. Mielenkiintoista on, tarvittaisiinko Suomessa poikkeuslupa, jos tänne haluttaisiin rekisteröidä Mercedes-Benz CapaCity -suurnivelbusseja? Nehän ovat vain yksinivelisiä ja pituus 18,75 m ylittyy. Tietoja CapaCitystä ja CapaCity L:stä.
 
Olivatko muuten haitaribussit vielä vuonna 2012-2013 päivittäinen näky Tampereen kaduilla, kun TKL:llä oli vielä jäljellä ne 4 vanhaa Volvoa? ja asiasta toiseen, onko se Solaris-nivelien keulassa oleva mäyräkoiramerkki viittaus siitä että kyseessä on pitkä auto tai jotain, josta auton tunnistaa nivelbussiksi edestä katsottuna?
 
Luultavasti kahden viikon kokeiluun on helpompi saada lupa kuin pysyvään käyttöön.

Kyllähän HCT-rekkoja on ajettu jo useampi vuosi poikkeusluvalla, joten luulisi että nivelbussikin saisi poikkeusluvan hyvillä perusteluilla. Toki pituus ja kääntymissäännöt saattaa aiheuttaa määrättyjä reittimäärityksiä joiden ulkopuolelle ei ole asiaa
 
Kyllähän HCT-rekkoja on ajettu jo useampi vuosi poikkeusluvalla, joten luulisi että nivelbussikin saisi poikkeusluvan hyvillä perusteluilla. Toki pituus ja kääntymissäännöt saattaa aiheuttaa määrättyjä reittimäärityksiä joiden ulkopuolelle ei ole asiaa

Kun uudet pituussäännöt tulivat tänä vuonna, voi kääntyvyys- ja mittasäännöt täyttävän HCT-rekan ostaa kuka vain ja laittaa sen liikenteeseen. (tietty liikennelupa tarvitaan ammattiliikenteen kyseessä ollessa)

Painoja ei kuitenkaan nyt korotettu ja ainakin viranomaistaho kiistää niiden korottamisaikeet. (teollisuuden etu tietysti jossain kohtaa vaatii niiden korottamista)

Nyt on liikenteessä HCT-rekkoja, joiden kokonaispaino on poikkeusluvalla korkeampi kuin suurin yleisesti sallittu 76 tn. Nämä poikkeusluvat myönnettiin, jotta HCT-rekoista saataisiin kokemuksia. Nämä poikkeusluvat ovat määräaikaisia (myös reittikohtaisia rajoituksia on) ja viranomaistahon kanta on, että koska kokemuksia on jo saatu riittävästi, ei näitä poikkeuslupia tulla uusimaan niiden umpeuduttua. Odotettavissa on siis itkua ja porua siihen asti kun myös painoja jälleen kerran korotetaan.

Yksi huomionarvoinen asia on Suomen irtiotto Ruotsista rekkojen pituusmittojen osalta (ja myös painojen jo aikaisemmin), joten uskoisin myös bussien mittojen kohdalla järjestyvän sopivat kansalliset säännökset, jos tarvetta laajemmin ilmenee.
 
Kiitoksia hyvistä kommenteista. Tällä hetkellä siis kansallinen lainsäädäntömme edellyttäisi poikkeuslupaa, jos CapaCityjä haluttaisiin nopeasti maahamme jatkuvaan liikenteeseen. Ja jos laajempaa tarvetta ilmenisi, niin sitten lainsäädäntöämme todennäköisesti tarkistettaisiin vastaamaan muuttuneita tarpeita.

Vuoden 2010 kokeilu oli tosiaan lyhytaikainen ja hyvämuistiset muistavatkin, että testinivel kulki saksalaisin kilvin. Niille, jotka haluavat varmistaa, muistavatko oikein, voivat tarkistaa asian tästä kuvasta.
 
Kiitoksia hyvistä kommenteista. Tällä hetkellä siis kansallinen lainsäädäntömme edellyttäisi poikkeuslupaa, jos CapaCityjä haluttaisiin nopeasti maahamme jatkuvaan liikenteeseen. Ja jos laajempaa tarvetta ilmenisi, niin sitten lainsäädäntöämme todennäköisesti tarkistettaisiin vastaamaan muuttuneita tarpeita.

Vuoden 2010 kokeilu oli tosiaan lyhytaikainen ja hyvämuistiset muistavatkin, että testinivel kulki saksalaisin kilvin. Niille, jotka haluavat varmistaa, muistavatko oikein, voivat tarkistaa asian tästä kuvasta.

Kaiken lisäksi CapaCityt taitavat olla myös melko kalliita autoja, joten en ihan usko, että ne ovat TKL:llä ihan ensimmäisenä vaihtoehtona. Oletan myös että niiden ajaminen on hieman työläämpää kuin esim. Citaron nivelversio johtuen suuremmasta pituudesta ja takavaunun teliakselista. En tosin sano nyt ihan varmaksi tiedoksi, mut luulisin että jos TKL hankkis CapaCityjä, niin he joutuisivat varmaan järjestämään kuljettajilleen ajokoulutus/perehdytys CapaCityihin ennen kuin kuljettajat pääsisivät tekemään niillä töitä. Joten juuri tän takia en usko että TKL:n uudet nivelet ovat MB CapaCityjä. Vaikka onhan se tottakai tyylikäs auto, ei siinä mitään, ja ois se komee näky Tampereellakin. Mut niinhän on myös Citaro-nivel, jota pidän todennäköisempänä että TKL hankkii...
 
Viimeksi muokattu:
Kaiken lisäksi CapaCityt taitavat olla myös melko kalliita autoja, joten en ihan usko, että ne ovat TKL:llä ihan ensimmäisenä vaihtoehtona.
En minäkään usko. CapaCityt tulivat ketjuun siinä keskustelun vaiheessa, kun alettiin miettiä, millä tavoin linja-autojen mittoja säädetään laissa. Siinä vaiheessa alettiin puhua suuren kapasiteetin busseista ihan yleisesti eikä vain TKL:n hankintaa ajatellen. Eiköhän TKL:n hankinta koske ihan perinteisiä kolmiakselisia niveliä tällä kierroksella.
 
Takaisin
Ylös