Tuolla aiemmin kyseltiin, kuinka moni TKL:n kuljettajista on ajanut nivelellä. Itse taidan lukeutua niihin viimeisiin "saapumiseriin", jota noilla natiivisti pääsi ajamaan, ja siitä on 11 vuotta aikaa. Taloon tullessa oli niveliä nopeasti laskien ainakin parikymmentä. Nykyiset kuljettajat eivät tosiaankaan välttämättä ole koskaan ajaneet nivelbussia, joten jonkinlaista perehdytystä tarvittaneen sen hallintaan. Nivellisä, josta killerpop kirjoitteli, on poistunut jo sopimuksista pitkiä aikoja sitten.
Suurimmat syyt siihen, miksi tällä hetkellä suositaan telibusseja nivelbussien sijaan, löytynee pari syytä. Katujen onneton talvikunnossapito talvikeleillä on varsinkin takapotkuhaitareille (joita polttomoottorinivelet nykyään väistämättä ovat) todella haasteellisia. Etenkin parina viime vuonna talvikunnossapito on ollut sekä ELYn että varsinkin kaupungin katuverkolla todella luokatonta, johon on ollut lähellä jäädä 2-akselisellakin kiinni. Teliauto on tässä mielessä parempi telinkevennyksen takia, jolloin vaikeistakin paikoista pääsee helpommin irti. Varsinkin peruuttaessa huonolla kelillä teliauto on paremmin hallittavissa kuin linkkuun menevä nivel.
Toinen syy, kuten tuolla edellä mainittiinkin, on istumapaikkojen suosiminen.
Kolmanneksi huoltopäivien määrä on nivelbusseilla korkeampi kuin telibusseilla, lisäksi ne syövät 3-akselisiin verrattuna enemmän polttoainetta. Nivel- ja telibusseissa on sama määrä istumapaikkoja käytännössä, jolloin nivelbussin ainoa hyöty on seisomapaikkojen määrässä. Nämä saattavat jonkun mielestä tuntua mitättömiltä asioilta, mutta koska palkka- sekä polttoainekulut ovat aina samansuuruisia, iso asia, joka ratkaisee on se, kuinka paljon auto viettää päiviä varikolla huollossa.
Sähköniveliä tuskin tällä kierroksella tulee ihan tästä kaupungin hätäilystä johtuen: ne vaatisivat linjan molempiin päihin latauspisteet, joita ei varmasti tämän puolen vuoden aikana ehditä toteuttamaan. Pirkkalassa varmaan onnistuisi tilan puolesta pienillä reittimuutoksilla, sen jälkeen tuleekin pari ongelmaa: reitti kulkee tämän talven jälkeen vielä yhden kauden vanhalla reitillä Pirkkala - Vatiala, jonka jälkeen pääte siirtyy Haukiluomaan, ts. Vatialaan sitä latauspistettä ei kannata alkaa suunnittelemaan, eikä se edes nykyiselle paikalle kovinkaan hyvin sopisi. Haukiluomassa on taas läheisen asutuksen takia varmasti valituskierroksia luvassa, joten sinne rakentaminenkin tulee olemaan todella verkkaista. Lisäksi sähköasemat pitäisi kilpailuttaa joko yhdessä tai erikseen autohankinnan kanssa. Myöskään nykyisen varikkoalueen vanha sähköinfra ei välttämättä kestäisi nykyistä enempää sähköautojen latauspisteitä, Lahdesjärven uudisrakennus korjannee sitten vuosien päästä tämän puutteen.
Jos tämän prosessin suunnittelu olisi aloitettu hyvissä ajoin vaikka vuotta nykyistä aiemmin (tai vastaavasti nivelet olisi hankittu vasta ratikka-ajan alkaessa), olisi lopputulos voinut olla hyvinkin erilainen.
Itsellä ei loppujen lopuksi ole merkillä väliä, mutta arvelisin, että Solaris on merkkinä aika vahvoilla sopivan mallistonsa kanssa, Scania tuskin ehtii omastaan tekemään tuotantomallia tähän kilpailuun mennesssä.
Suurimmat syyt siihen, miksi tällä hetkellä suositaan telibusseja nivelbussien sijaan, löytynee pari syytä. Katujen onneton talvikunnossapito talvikeleillä on varsinkin takapotkuhaitareille (joita polttomoottorinivelet nykyään väistämättä ovat) todella haasteellisia. Etenkin parina viime vuonna talvikunnossapito on ollut sekä ELYn että varsinkin kaupungin katuverkolla todella luokatonta, johon on ollut lähellä jäädä 2-akselisellakin kiinni. Teliauto on tässä mielessä parempi telinkevennyksen takia, jolloin vaikeistakin paikoista pääsee helpommin irti. Varsinkin peruuttaessa huonolla kelillä teliauto on paremmin hallittavissa kuin linkkuun menevä nivel.
Toinen syy, kuten tuolla edellä mainittiinkin, on istumapaikkojen suosiminen.
Kolmanneksi huoltopäivien määrä on nivelbusseilla korkeampi kuin telibusseilla, lisäksi ne syövät 3-akselisiin verrattuna enemmän polttoainetta. Nivel- ja telibusseissa on sama määrä istumapaikkoja käytännössä, jolloin nivelbussin ainoa hyöty on seisomapaikkojen määrässä. Nämä saattavat jonkun mielestä tuntua mitättömiltä asioilta, mutta koska palkka- sekä polttoainekulut ovat aina samansuuruisia, iso asia, joka ratkaisee on se, kuinka paljon auto viettää päiviä varikolla huollossa.
Sähköniveliä tuskin tällä kierroksella tulee ihan tästä kaupungin hätäilystä johtuen: ne vaatisivat linjan molempiin päihin latauspisteet, joita ei varmasti tämän puolen vuoden aikana ehditä toteuttamaan. Pirkkalassa varmaan onnistuisi tilan puolesta pienillä reittimuutoksilla, sen jälkeen tuleekin pari ongelmaa: reitti kulkee tämän talven jälkeen vielä yhden kauden vanhalla reitillä Pirkkala - Vatiala, jonka jälkeen pääte siirtyy Haukiluomaan, ts. Vatialaan sitä latauspistettä ei kannata alkaa suunnittelemaan, eikä se edes nykyiselle paikalle kovinkaan hyvin sopisi. Haukiluomassa on taas läheisen asutuksen takia varmasti valituskierroksia luvassa, joten sinne rakentaminenkin tulee olemaan todella verkkaista. Lisäksi sähköasemat pitäisi kilpailuttaa joko yhdessä tai erikseen autohankinnan kanssa. Myöskään nykyisen varikkoalueen vanha sähköinfra ei välttämättä kestäisi nykyistä enempää sähköautojen latauspisteitä, Lahdesjärven uudisrakennus korjannee sitten vuosien päästä tämän puutteen.
Jos tämän prosessin suunnittelu olisi aloitettu hyvissä ajoin vaikka vuotta nykyistä aiemmin (tai vastaavasti nivelet olisi hankittu vasta ratikka-ajan alkaessa), olisi lopputulos voinut olla hyvinkin erilainen.
Itsellä ei loppujen lopuksi ole merkillä väliä, mutta arvelisin, että Solaris on merkkinä aika vahvoilla sopivan mallistonsa kanssa, Scania tuskin ehtii omastaan tekemään tuotantomallia tähän kilpailuun mennesssä.