Linkki https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...2021/Turtolan_alueen_liikenneselvitys(185938)
Josta lainaus
--- lainaus alkaa ---
Autoliikenteen osalta liikenneturvallisuuden kannalta ongelmalliset paikat ovat eritasoliittymän ramppiliittymät, kaupallisen alueen pysäköintipaikat ja Sotilaankadun liittymät.
Raitiotien risteämiskohta eritasoliittymän rampin kanssa on mahdollinen riskipaikka, koska jo koeajoliikenteen aikana on tapahtunut yksi onnettomuus.
Nykyiset liikennejärjestelyt mahdollistavat liikennemäärien n. 10 %:n kasvun, mutta jo siinä tilanteessa Nekalantien suunta ruuhkautuu.
Liikennemäärien kasvaessa kasvaa myös riski raitiotien kanssa risteävän rampin jonoutumiseen, jolloin jono voi ulottua raitiotien tasoristeykseen asti.
--- lainaus loppuu --
Tämä on valittu osuus:
"VE0+ Säälänkadun valo-ohjaus
Vaihtoehto pohjautuu nykyverkkoon, jota täydennetään lisäkaistalla Hervannan valtaväylän länsipuolisella rampilla ja liikennevalomuutoksin. Sotilaankadun ja Säälänkadun liittymä varustetaan liikennevaloilla ja Sotilaankuja katkaistaan. Jalankulun ja pyöräliikenteen väyliä levennetään ja kulkumuodot erotellaan omille väylilleen Sotilaankadulla, Hallilankadulla ja Nekalantiellä. Pysäkkijärjestelyjä kehitetään ja parannetaan kaupallisen alueen liikennejärjestelyjä.
Esitetyt ratkaisut eivät merkittävästi paranna alueen saavutettavuutta eikä kestävien kulkumuotojen olosuhteita. Myös vaikutukset liikenteelliseen toimivuuteen ovat melko vähäiset. Vaihtoehdon alustava kustannusarvio on n. 2,3 M€."