- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Sillä periaatteellakos se Rantaväylän tunnelikin tehdään ?
En ole tunnelin suunnitelmiin perehtynyt, mutta ei Suomessa rakenneta myöskään sellaisia maantietunneleita, joissa vastaantulevat suunnat kulkisivat samassa putkessa. Esimerkkejä, joita tiedän, ovat Helsinki-Turku-moottoritie ja Vuosaaren sataman maantiet. Maantieliikenteessähän syykin on ilmeinen: tunneli olisi huonoin mahdollinen paikka nokkakolareille.
Poikkeuksena Kehä II:n tunneli, jolle tehdään toinen tunneli vasta, kun tietä jatketaan (jos jatketaan) eteenpäin. Nykyään tunneli on vain kaksikaistainen.
En ole Karkuvuoren tunnelista pitkään aikaan ajanut, joten muistini pätkii, mutta muistaakseni siinäkin on kaksi reikää.
Eritasoliittymä vaatisi myös matkustajilta junan vaihtoa.
Mitä ihmettä tällä tarkoitat? Miksi ihmeessä? Eritasoinen rautatievaihde tarkoittaa vain sitä, että aseman jälkeen vastaantulevan raiteen poikki kulkeva raide sukeltaa syvemmälle ja raiteen alitettuaan takaisin pintaa kohti.
Tunnelin poraaminen ei näytä maksavan mitään, päätellen turhasta Rantaväylän tunnelihankkeesta. Jos kerran turhillekin tunneleille on varaa, niin miksei sitten tarpeellisille ?
Miten tämä liittyi mitenkään siihen, minkä osan viestiäni lainasit?