- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
-- tunnelin pitää olla niin iso, että myös IC-junat mahtuvat sinne. Ne asemat pitää ilmeisesti myös mitoittaa kaukojunien pituuksille ?
Tunnelin läpimitan suurentaminen on kovin pieni kustannus tunnelitöissä, jos ero on vain pari metriä korkeussuunnassa. En nyt jaksa kaivaa ratapiirustuksia, mutta asemat mitoitetaan varmaankin siten, että sinne mahtuu 3 kappaletta 75 metrin pituisia Flirtejä, siis noin 230 metriä. Sama on myös Pisaran asemien mitoittava pituus. Periaatteessa 2 Flirtiä ehkä riittäisi, mutta kasvuvaraa luonnollisesti halutaan, koska sitä on erittäin vaikea järjestää jälkikäteenkään. Laituripituuden louhiminenkaan ei ole asemilla suhteellisen kallista: Länsimetron lyhennetyt asemat säästävät rakennuskustannuksia vain marginaalisesti. Valitettavasti en nyt muista tarkkaan lukuja; epäilisin, että olivat 15 % säästöä ja 1/3 lyhyemmät asemat. Lisäsäästöä saattaisi tulla silloin, jos pienemmällä asemalla riittää kolminkertaiset liukuportaat, kun isommalla tarvittaisiin nelinkertaiset. Joka tapauksessa Kehäradan tunneliasemat eivät ole suhteessa merkittävästi kalliimpia kuin Tampereen pikaratikkatunnelin asemat olisivat.