- Liittynyt
- 15 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 638
Jos pikaratikka ottaa kyytiinsä 300 matkustajaa ja se kulkee maanpinnalla, niin eikö samat ruuhkat ja jonotukset ole silloin ratikkapysäkillä ?Tampereen uuden asematunnelin rullaportaat ovat oiva esimerkki junan saapuessa. Samanlaiset ruuhkat ja jonotukset odottavat myös tunneliasemalla.
Viittaan edelliseen. Jos ratikkaan mahtuu 300 henkilöä, se ei tarkoita, että ratikan koko matkustajisto vaihtuu joka asemalla.Ja matkustajamäärätkin ovat varmaan samat Hervannan uimahallin hissillä, kuin metroasemalla? Hisseillä ei voi kuljettaa tehokkaasti sitä väkimäärää, joka ratikoista purkautuu asemalla sykäyksittäin. Siitä seuraa turhaa jonotusta ja odottamista.
Miksei muka ole merkitystä ? 20 m on kolmanneksen vähemmän kuin 30 m. Tarkoittaa samalla myös kolmanneksen ajansäästöä hississä tai liukuportaissa.Sillä ei ole merkitystä onko tunneli 30 tai 20 metrin syvyydessä. Sama haitta ja hinta joka tapauksessa.
Samalla esim koskipuiston pysäkki siirtyisi lähemmäs Koskikeskusta, kun se olisi suoraan alapuolella.
Tällä hetkellä koskipuiston pysäkeiltä on pidempi kävelymatka Koskikeskukseen kuin mitä se pystysuoraan olisi.
Ja oma tunneli ratikoille olisi vielä tehokkaampi.Henkilöautoliikenne juuri on se ainoa ongelma. Bussien ja ratikoiden muodostama joukkoliikennekatu (jolla myös taksit ja huoltoliikenne saisivat ajaa) olisi tehokas liikenneväylä.
Viimeksi muokattu: