Tampereen pikaratikkahanke

Juu nyt aukesi. Kuten kuvasta näet, ei ole ainuttakaan parkkiruutua. Tuo linja-autoaseman pihakin on uusittu kuvan ottamisen jälkeen.

Ne minä juuri parkkiruuduiksi tulkitsin. Kuvasta näkee kyllä, että tilaa piisaa juuri tässä kohdassa, jos ei kapeimpaan kohtaan haluta. Risteyksethän voi järjestellä uusiksi miten päin tahansa.
 
Joskohan tämä Eniron karttalinkki avautuisi.

Muuten en ota enää kantaa tähän keskusteluun, mutta tuon kuvan parkkipaikat ovat linja-autoaseman pihassa (nyttemmin jo kadonneet) sekä Autotuonnin talon pihassa (jossa mm. Ollankedon autohuoltamo). Kaipa nuo jälkimmäisetkin lähtevät (?) kunhan talo saneerataan kauppakeskuksen osaksi lähitulevaisuudessa. Ainakin jos olen oikein ymmärtänyt mihin suuntaan kiinteistöä kehitettäneen jatkossa. Hatanpään valtatien varressa ei ole kadunvarsipysäköintiä, tässä Ertsu on oikeassa.
 
Ne minä juuri parkkiruuduiksi tulkitsin. Kuvasta näkee kyllä, että tilaa piisaa juuri tässä kohdassa, jos ei kapeimpaan kohtaan haluta. Risteyksethän voi järjestellä uusiksi miten päin tahansa.
Ne olivat parkkiruutuja. Nykyisin siinä on linja-autojen lähtölaiturit. Samoinhan siellä pieneläinklinikan pihassa on parkkiruutuja, kts. kuvassa ylempänä, mutta ne kuuluvat rakennuksen piha-alueeseen.
 
Eikä tarvitse syyttää autoilun suosijaksi. Tampereella on lähes pakko olla auto, jos käy töissä keskustan ulkopuolella.

Tällaisen väitteen esittäjää joku jopa saattaisi pitää autoilun suosijana.

Ja sen verran vielä Koskipuiston/Koskikeskuksen pysäkin sijainnista, niin nykyiset pysäkit ovat mielestäni ihan kohdallaan vaikka ratikkaakin varten. Vaikka ratikka tulisikin, niin bussit eivät Hämeenkadulta poistu, joten vaihtoyhteyden kannalta Hämpin ja Hatanpään valtatien kulmassa oleva "Koskikeskuksen" pysäkki on parempi vaihtoehto kuin esim. kyseisen liikekeskuksen kellarissa sijaitseva pysäkki.
 
Tällaisen väitteen esittäjää joku jopa saattaisi pitää autoilun suosijana.

Ja sen verran vielä Koskipuiston/Koskikeskuksen pysäkin sijainnista, niin nykyiset pysäkit ovat mielestäni ihan kohdallaan vaikka ratikkaakin varten. Vaikka ratikka tulisikin, niin bussit eivät Hämeenkadulta poistu, joten vaihtoyhteyden kannalta Hämpin ja Hatanpään valtatien kulmassa oleva "Koskikeskuksen" pysäkki on parempi vaihtoehto kuin esim. kyseisen liikekeskuksen kellarissa sijaitseva pysäkki.
Et näköjään ole kulkenut työmatkoja Tampereella. Yhdensuuntainen matka kestää tunnin ja 15 minuuttia.

Tunneliratikasta ajattelin siten, että Keskustorilta lähtisi kaksi tunnelia. Toinen Koskikeskuksen kautta Hatanpäälle ja edelleen Hallilan kautta Hervantaan.

Toinen tunneli menisi Hämpin alla juna-aseman kautta Keskussairaalaan. Tällä viimeksi mainitulla olisi siis asema myös Koskipuistossa ja Keskustori toimisi vaihtoasemana.

Tämän olen kirjoittanut aikaisemminkin, mutta eihän niitä vanhoja viestejä kukaan lue.
 
Oma asiantuntemukseni ei riitä täysin keskustelemaan tästä aiheesta, en tunne Tamperetta tarpeeksi hyvin. Yksi asia on kuitenkin aika selkeä, nimittäin auton omistaminen Tampereella.

Jos ajatellaan realistisesti, niin ainoa paikka Suomessa, jossa tavallinen työssäkäyvä ihminen saattaa pärjätä ilman autoa, on pk-seutu ja enemmänkin Helsinki. Tampereella ja Turussa on tietysti joitakin alueita, joista yhteydet ovat paremmat, mutta jos ajatellaan perheellistä tai perheetöntäkin henkilöä, ei bussi ole Tampereella vaihtoehto kuin hyvin harvoissa tapauksissa. Syy tähän on poikittaisliikenne, tai oikeammin, että sitä ei ole, pitkät vuorovälit ja hajanainen yhdyskuntarakenne. Tampere on satsannut aikalailla autoiluun kuten Turkukin ja on tavallaan sääli, että Manse ei halua nyt tehdä edes periaatepäätöstä raitiovaunusta, vaan homma tuntuu junnaavan paikoillaan. Tämä kaikki koituu lopulta tamperelaisten haitaksi, mikä on ikävää.

Se onko ratikka tunnelissa tai ei on aivan erilaatuinen kysymys ja aiemmin jo mainitsin, että on mahdollista, että samassa yhteydessä aseman yhteyteen tulisi "asematunneli"-tyyppinen maanalainen kauppakeskus. Pinnallakin varmaan voidaan mennä, luonnollisesti autoilta lähtee kaistat ja huoltoliikenne täytyy ottaa huomioon jotenkin. En itse usko tämän hankkeen toteutuvan kovin pian, ehkäpä joku, joka asuu Tampereella, osaa kertoa minkälaista keskustelua asiasta käydään ja onko asia edes kunnallisvaalitaistelun agendalla.
 
Enpä ole huomannut keskustelua muualla kuin tällä Helsinkikeskeisellä jlf.fi:llä. Voihan Aamulehdessä ollakin, mutta sitä minulle ei tule.
 
O.K. mitkä sieltä nyt sinun mielestäsi pitäisi poistaa tai siirtää käyttämään samaa kaistaa ? Henkilöautot, jakeluautot, taksit vai bussit.
Henkilöautot. Jakeluliikenne voi käyttää Hämeenkatua varhain aamulla, kun ruuhka ei ole vielä alkanut ja ehkä myös keskipäivällä ruuhka-aikojen välissä (postin jakohan tapahtuu periaatteessa klo 14 mennessä).
 
Bussillahan tähän menee reittioppaan mukaan paljolti alle tunti, ehkä sellaisen 45 minuuttia.
Onko matkaa jotenkin nopeutettu 5 vuoden takaisesta ? Kannattaa huomioida, että jos työvuoro alkaa klo 06.00, niin ennen viittä bussit kulkevat harvempaan kuin valkokaulusherrojen "työ"matka-aikoina. Kyllä vielä vuonna 2003 sai odotella 28a Koskipuistossa aina vähintään 20 minuuttia.

Laittaisitko linkin siihen reittioppaaseen ?
 
Toivottavasti toimii. Laitoin nyt lähtöosoitteen Arkkitehdinkatu kymppiin. Ehkä osuu lähelle. Aamukuudeksi meneville tulee matkan kestoksi noin 50 minuuttia.
Joo, 49 minuuttiahan tuossa oli matka-ajaksi merkitty. Kai se totta on, jos kerran joku on kellottanut. 28:n vuorotiheyttä on ilmeisesti lisätty 5 vuoden takaisesta ? Ei kai tuosta muutakaan voi päätellä ? Tuolla Aitolahdentiellä kulkivat silloin myös paunulaiset ja muistaakseni myös Luopioisten linja (?). Niitä kulki varsinkin töistä pois tullessa. En muista, mistä niiden reitit lähtivät.

Toisekseen. Kyllä tuo vähän vajaa tuntikin on liian pitkä aika 15 minuutin matkasta.

Piti vielä lisätä, että silloin en ehtinyt kuudeksi töihin, vaikka lähdin ensimmäisellä bussilla Hervannasta. Onneksi siellä sai myöhästyä 2 minuuttia ilman, että olisi vähennetty palkasta.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös