Oma asiantuntemukseni ei riitä täysin keskustelemaan tästä aiheesta, en tunne Tamperetta tarpeeksi hyvin. Yksi asia on kuitenkin aika selkeä, nimittäin auton omistaminen Tampereella.
Jos ajatellaan realistisesti, niin ainoa paikka Suomessa, jossa tavallinen työssäkäyvä ihminen saattaa pärjätä ilman autoa, on pk-seutu ja enemmänkin Helsinki. Tampereella ja Turussa on tietysti joitakin alueita, joista yhteydet ovat paremmat, mutta jos ajatellaan perheellistä tai perheetöntäkin henkilöä, ei bussi ole Tampereella vaihtoehto kuin hyvin harvoissa tapauksissa. Syy tähän on poikittaisliikenne, tai oikeammin, että sitä ei ole, pitkät vuorovälit ja hajanainen yhdyskuntarakenne. Tampere on satsannut aikalailla autoiluun kuten Turkukin ja on tavallaan sääli, että Manse ei halua nyt tehdä edes periaatepäätöstä raitiovaunusta, vaan homma tuntuu junnaavan paikoillaan. Tämä kaikki koituu lopulta tamperelaisten haitaksi, mikä on ikävää.
Se onko ratikka tunnelissa tai ei on aivan erilaatuinen kysymys ja aiemmin jo mainitsin, että on mahdollista, että samassa yhteydessä aseman yhteyteen tulisi "asematunneli"-tyyppinen maanalainen kauppakeskus. Pinnallakin varmaan voidaan mennä, luonnollisesti autoilta lähtee kaistat ja huoltoliikenne täytyy ottaa huomioon jotenkin. En itse usko tämän hankkeen toteutuvan kovin pian, ehkäpä joku, joka asuu Tampereella, osaa kertoa minkälaista keskustelua asiasta käydään ja onko asia edes kunnallisvaalitaistelun agendalla.