Ja sitten uutisia raitiotierintamalta:
Lentävänniemen keskustan uudistusprojektissa on hahmoteltu uusi linjaus raitiotielle. Arkkitehtitoimiston luonnoksessa (Luonnos 2, kuvat) ratikat tulisivat Lielahdenkadulta Lentävänniemenkadulle, josta samantien kääntyisivät Männistönkujalle ja edelleen tornitalon/kauppakeskuksen ohitettuaan pohjoiseen Halkoniemenkatua Lentävänniemen keskelle Pyhällönpuistoon, jossa olisi raitiolinjan päätepysäkki raittien risteyksen tienoilla. Eli vähän kuin linja 16 ennen vuotta 1991 sillä erotuksella, että kauppojen kohdalta suoraan pohjoiseen.
Tämä ehdotus kuulostaa korviini oikein hyvältä! Korjaisin luonnoksesta ja CAD-rendauksista vain Lielahdenkadun: kukaan ei ole aiemmin ehdottanut kiskoja autotielle, vaan aiemmissa yleisluontoisissa suunnitelmissa on puhuttu Lielahdenkadun eteläpuolesta, jossa aiemmin oli jättimäinen vesiputki. Niemenrannan oyk:n myötä linjaus siirrettiin kulkemaan Niemenrannan kautta ja varattiin raitiotielle väylä Lielahdenkadun ali Nottbeckinraitin ja Lentävänniemen koulun väliin. Arkkareiden ehdotus on selostuksen mukaan syksyltä 2008 ja Niemenrannan oyk-ehdotus tuotiin SUJA:n päätettäväksi joulukuussa 2008, joten eipä ihme, että suunnitelmat ovat epäsynkassa.
Pyhällönpuiston raitiotie kohtaa todennäköisesti NIMBY-ilmiön, joten paikalliset asukkaat pitää varmistaa ratikan hiljaisuudesta, saastettomuudesta ja ennen kaikkea turvallisuudesta (Sn 30 km/h puistoalueella). Lisäksi havainnekuviin pitää ottaa ruohoradat, jotta kenenkään ei tarvitsisi pelätä ikiaikaisen metsikön yletöntä turmeltumista. Tietääkö joku edustavaa kuvaa metsäraitiotiestä?
Siltä varalta, että Halkoniemenkadun raitiotie kaatuisi, on kaavakartassa riittävästi tilaa Lielahdenkadun maastokäytävässä raitiotielle. Kauppakeskukselta johtaa jopa alikulku paikkaan, jossa 2004 pikaratikkasuunnitelmien mukaan olisi Lentävänniemen pääteasema. Lopullinen linjaushan ratkaistaan vasta hankesuunnitelmavaiheessa; asemakaava ei kaadu, vaikka ratikan linjausehdotus kaatuisi.