Mikä nopeus? Kadullehan tämä mato oltiin tunkemassa. Ja niin kauan kun katuverkolla saa toikkaroida jalankulkijat ja muut arvaamattomat tekijät, on päivänselvää, että ratikka ei ole nopea. Vai kuvitteleeko joku, että spora pystyy Hämeenkadulla kulkemaan esim 80km/h ?
Korostan, että ratikan tärkein kriteeri ei ole nopeus. Erot bussiin tietyillä alueilla ovat pieniä ja henkilöautolle häviää nämä molemmat.
Mutta kun ajatellaan koko henkilöauton matka-aikaa pysäköinteineen ja aamu-/iltaruuhkineen, niin joukkoliikenteellä voidaan päästä jopa parempaan matka-aikaan kuin autolla.
Väitänkin, että vaihdottomuus, matkan sujuvuus ja matkustusmukavuus on monille tärkeämpi tekijä kuin nopeus (kun puhutaan 2...10 min. marginaalista). Ei tietenkään kaikille, joilla ei kokemusta hyvin suunnitellusta joukkoliikennekaupungista ole. Oikein suunnitelulla ratikalla päästään kuitenkin helpoiten näihin kaikkiin ominaisuuksiin.
Viimeisemmässä suunnitelmassa ratikka on muuten suunniteltu keskustan ulkopuolella nimenomaan pääosin omille väylille eikä kaduille.
Ratikkaa ei myöskään missään vaiheessa ole ollut tarkoitus tehdä kulkuvälineeksi, jolla pääsee Hämeenkadun läpi 80 km/h.
Ajatus on se, että matka eri kaupunginosista Hämeenkadulle ja sieltä pois tapahtuu sujuvasti. N. 1,5 km mittaisen Hämeenkadun suurelle sisäiselle siirtymänopeudelle ei ole mitään tarvetta.
Mutta jos ja kun ratikka yhdessä bussien kanssa tulee Hämeenkadulla omalla kaistallaan kulkemaan, niin ei tuo Hämeenkadun päästä päähän ajo sen pidempään kestä kuin henkilöautollakaan (päinvastoin).
Nythän Lentsun bussit käsittääkseeni kiertävät jostain Kruunukalusteen kulmilta (?). Ratikan Lentävänniemen haara taas linjataan suoraan Niemenrannan kautta, joten kyllä se ainakin jonkin verran matkaa lyhentää.
Muistetaan nyt, että Lentsun ratikka on kuitenkin vasta toinen tai kolmas vaihe toteutuksessa. Pispala/Amuri/Pyynikki - Hervanta on se ensimmäinen vaihe. Vuores ehkä se toinen ja sitten vasta kiskoja vedellään sinne Lentsun nokkaan.
Paljon ehtii siis raikasta Näsijärveä Pyhään pudota ja useampi Tammerkoskella kutenut järvilohikin hyppiä koskenniskaa ylöspäin ennen kuin se Lentsun suunnalle tulee. Bussifanit saavatkin ratikalta rauhassa nauttia Nyssen kyydistä siellä vielä varmasti ainakin seuraavat 8...15 v.