Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2024

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,722
Hiljaista on ollut rintamalla, mutta nyt kuitenkin viikonloppuna saatiin uusi mainosvaunu linjalle. TRO #15 mainostaa nyt Vapriikin Manserock-näyttelyä ja esiintyi uudessa ulkoasussaan ekaa kertaa 3.3. yllättäen linjalla 3.

Tämä oli myöskin vaunun #15 ensimmäinen mainosasu ulkopinnassaan, eli kaiketi enää täysin mainoksettomina ovat olleet vain #02 ja #18.

Aamulehti tietää myös, että TRO #12 ja taksi ottivat yhteen 3.3. aamuyöllä. Ilmeisesti ollut 0247 vuoroa Santalahdesta ja tilalle vaihdettiin vielä yhteen Hervantajärvi–Santalahti -kierrokseen (03:35/04:17) #01, joka oli vapautunut muutamaa tuntia aiemmin samalta linjalta.
 
10.3. TRO #13 on saanut päällensä VTS-kotien vihreät mainosteipit. Vastaavasti viikkoa aiemmin #08 menetti Aidon säästöpankin teipit.

Myös #02 on pitkästä aikaa liikenteessä ollen sekä 9.3. että 10.3. linjalla 3, muuten se onkin huilannut ja pitkään linjalta. Tosin nyt lienee opetusajojakin menossa, torstaina 7.3. #19 oli ennen kolmosen ruuhkavuoroa juurikin Sorin haaralla moisessa.
Vähänm linjatilastoa vaunuittain https://bussikirjasto.fi/tampereenratikat/2024-03-10_linjatilasto.pdf ja viimeisellä sivulla yhteenvetoa.
 
Ja niinhän siinä kävi kuten pelkäsin, sunnuntaina 10.3. TRO #10 oli poissa linjalta koko päivän ja tänään maanantaina 11.3. siitä oli riisuttu Tapparan mainosteippaukset pois, vaikka runkosarjaa vielä pelaamatta ja play offitkin alkamatta :( Eli mainosvaunujen kokonaismäärä ei ole noussut yhtään, edelleen teipattuna on #11 (Lasten Terveystalo jo lokakuusta 2023 alkaen, joten lienee kaksi mainoskautta hankittu peräkkäin), #12 (Tampere.Finland, tämähän on mainostanut kirjastoja jo kesäkuusta 2023 alkaen), #13 (VTS-Kodit) ja #15 (Vapriikki, Mance Rock)

Tässä vielä hätäinen kuva tuosta TRO #13 kuluneelta päivältä
 
Ja puolestaan TRO #15 poistettu mainosteipeistään, ei se kauaa Manserockia mainostanut.
 
Sunnuntaina 5.5. esiintyi TRO #15 Ratinan mainosteippauksissa. Samaisen viikonlopun aikana #13 oli poissa liikenteestä ja kun maanantaina 6.5. oli linjalla, oli VTS-kotien teipit poissa.
 
Nyt puolestaan 26.5. TRO #17 oli saanu päälleen TAMPERE.FINLAND -teippaukset, joten tullee korvaamaan vaunun #12 teipit.
 
Kesäliikenne alkoi 3.6. uudistetuilla vaunukierroilla linjastomuutoksen myötä. Nyt linjan 1 vaunutarve on 7 ja linjan 3 puolestaan 9 vaunua. Käytännössä siis 16 vaunua samanaikaisesti liikenteessä kun talven iltapäiväruuhkassa oli 18 kpl.

Maanantaina 3.6. kuitenkin liikenteessä näyttäytyi 17 eri vaunua, kun linjalla 3 aamusta ollut TRO #14 otettiin sisään ja tilalle laitettiin kissateipattu ”taideratikka” #19 09:06 lähdölle Hervantajärveltä alkaen. Ilmeisesti oli luvattu ko vaunu näkyville jo ko päivästä alkaen. #16 puolestaan menetti taideteippauksensa.

Ainakin M-To päivinä linjan 1 vaunuista 4 kpl siirtyy vielä ajamaan vähintään yhden täyden kierroksen kolmosen reittiä arki-iltaan, joista yksi tekee yhden täyden kierroksen alkaen 23:28 Hervantajärveltä, kaksi tekee kaksi kierrosta (21:13 ja 22:58 Hervantajärveltä) ja yksi jopa kolme kierrosta (21:28 Hervantajärveltä). Vielä on perjantain, lauantain ja sunnuntain kierrot selvittämättä, mutta eipä ko ajopäiviäkään ole ollut ainuttakaan.

Neljän ensimmäisen päivän aikana on #05 ollut sijoitettuna joka päivä linjan 1 vaunukiertoon, #02, #11 ja #17 linjan 3 vaunukiertoon ja #10 ollut poissa liikenteestä vallan.
 
Ja niinhän siinä kävi, että edelliseen viestiin pääsi lopulta pieni asiavirhe, koska oli unohtunut kirjoittaa lopulta yksi yön kierto. Eli M-To -päivinä tekee kolme vaunua lopulta kaksi kierrosta linjan kolme illassa.

Koitin nyt havaintojeni perusteella tehdä jonkinlaisen vaunukiertokaavion, joka on julkisena täällä. PDF sisältää ensimmäiset 3 sivua linjaa 1 ja loput sitten linjaa 3.

Korjaukset ja kommentit tervetulleita.
 
Hiljaista ollu havaintorintamalla, mutta vihdoin sen verran tapahtui että heinäkuun viimeisen viikonlopun aikana #12 oli saanut yllensä TAKK:n mainosteipit ja puolestaan #20 oli menettäny VÄREn teipit. Todennäköisesti molempien osalta tämä tapahtui perjantaina 26.7. kun eivät olleet linjalla.
 
TRO21 ei ole tainnut vielä tähän mennessä liikkua aikataulunmukaisessa liikenteessä?
 
TRO21 ei ole tainnut vielä tähän mennessä liikkua aikataulunmukaisessa liikenteessä?
No ei, talviliikennekaudella 5.8. alkaen tähän päivään asti oli maanantaista keskiviikkoon vaunut #11, #14 ja #21 poissa, tänään torstaina tilanne muuttui että #11 pääsi radalle ja poissa olivat hevoset #14, #15 ja #21.

Seurataan tilannetta. Tampereen ratikan somepäivitys antoi kyllä ymmärtää, että vaunu olisi tultu näkemään jo kesäaikataulujen voimassaolokautena liikenteessä, tosin liekö sitten ”liikenne” ollut Hermiankadulla tapahtuvaa ja matkustajien ulottumattomissa, vai liekö jotain mutkia tullut sitten matkaan, jotka vaativat korjaustoimenpiteitä ennen kaupalliseen liikenteeseen laittoa.

Nythän linja 1 nielee sen 7 vaunua ja linjalla 3 nähdään jälleen yhdeksän vaunun lisäksi arkisin kaksi iltapäiväruuhkaan tulevaa vaunua, jotka aloittavat Hervantajärveltä 13:33 ja 14:18. Viime talveen nähden nämä vaunut liikennöivät vielä myöhemmin kuin ensin kolmoselta poistuvat vaunut. Kesällähän ei tuota kuuden minuutin vuoroväliä tavoiteltu lain. Esim 13:33 aloittavan ensimmäisen ruuhkavaunun viimeinen lähtö on Sorilta 19:48 ja vastaavasti 14:18 aloittavan viimeinen lähtö Sorilta 20:33
 
Tänään (23.8.2024) kannattaa katsoa linjan 3 vaunut huolella, siellä saattaa olla mukana TRO21. Avoin data ainakin puhuu sellaisen puolesta. #21 ei tietääkseni ole liikkunut kaupallisessa liikenteessä ennen tätä.
 
Tosiaan, tänään näyttäisi olevan #21 ekaa kertaa kaupallisessa liikenteessä. Jos yllätyksiä ei tapahdu niin tulevat lähdöt Hervantajärveltä olisi
12:28, 13:39, 14:48, 15:54, 17:03, 18:13, 19:21 ja 20:28.
Vastaavasti Sorilta lähdöt olisivat: 11:56, 13:03, 14:13, 15:21, 16:28, 17:36, 18:48, 19:56 ja viimeinen lähtö 21:03
 
Tiistaina 27.8. oli aamun vaunupakka varsin erilainen, kuin iltapäivästä. Olin kirjannut #04:n olevan ykkösen vaununa mutta se näyttikin jo päiväsaikaan olevan tiiviisti kolmosen vaununa, joten piti tarkistaa avoimesta datasta mitä oikein kävi

#04 lähti ihan normaalisti kiertoonsa 05:09 Hervannan kampukselta ajaen sarjaansa siten, että viimeinen normaali lähtö oli 10:39 Kaupin kampukselta Santalahteen. Sen jälkeen vaunu on kulkenut siirtoajona Sorin aukiolle, josta korvannut vaunun #19 11:33 alkaen. Tuosta siirtoajosta ei jää jälkiä, mutta oletettavasti tämä on niitä harvoja kertoja sitten Ratikkajuhlan jälkeen, kun Hämeensillalta on käännytty Hatanpään valtatielle. #19 on mennyt puolestaan siirtoajona Hervantaan, mutta palannutkin linjan 3 ensimmäiseen ruuhkavuoroon 13:33 alkaen ja toiminut sen kierron loppuun asti.

Vastaavasti linjalle 1 on tullut #07 jatkamaan samaa kiertoa missä #04 oli eli 11:06 Santalahdesta alkaen. Vaan miksipä #07 ei mennyt suoraan korvaamaan #19 Sorilta, jäänee arvoitukseksi. Liekö lähetetty sen verran aikaisin matkaan, että olisi vaan turhaan tukkimassa Sorin päätettä.

Aamulehdestä puolestaan saatiin lukea maanantaina 26.8. tapahtuneesta kolarista linjalla 3, jossa osallisena oli #16. Tämä lähti vuoroa 19:18 Sorilta, joka sittemmin meni siirtoajona Hervantaan. Kiertoon 19:51 Hervantajärveltä tuli paikkaamaan #15, jonka viimeinen aikataulun mukainen siivu olisi ollut 18:20 Sorilta Hervantajärvelle.
 
Takaisin
Ylös