Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2025

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
6,033
4.1.2025

TRO01 ja TRO16 linjalla 1R, Santalahti - Pyhällönpuisto. Näkyivät sähköisessä infossa minkä tahansa Nysse-liikenteen tavoin.

TRO16:n kilvitys vastasi normaalia käytäntöä eli linjanumero ja todellinen määränpää. Takana vain linjanumero. TRO01:ssä näkyi 1R Ratikkajuhla.
 
4.1.2025

TRO01 ja TRO16 linjalla 1R, Santalahti - Pyhällönpuisto. Näkyivät sähköisessä infossa minkä tahansa Nysse-liikenteen tavoin.

TRO16:n kilvitys vastasi normaalia käytäntöä eli linjanumero ja todellinen määränpää. Takana vain linjanumero. TRO01:ssä näkyi 1R Ratikkajuhla.
Vaunut olivat ihan täynnä ainakin klo 17 asti, joten paljon ihmisiä eivät pääsi kyytiin välipysäkeillä. Mutta juhla oli kivaa ja parempi kuin esimerkiksi HSL:n raideliikenneavajaiset...
 
Vaunut olivat ihan täynnä ainakin klo 17 asti, joten paljon ihmisiä eivät pääsi kyytiin välipysäkeillä. Mutta juhla oli kivaa ja parempi kuin esimerkiksi HSL:n raideliikenneavajaiset...
En nyt sanoisi, että avajaisissa oli merkittävästi eroa linjan 13 avajaisiin muuten kuin mittakaavassa (oli siis samantapaista tekemistä ja näkemistä). Enemminkin Tampereella vain vaikuttaisi olevan paljon enemmän kiinnostusta ratikkaa kohtaan, mikä ei yllätä kun ottaa huomioon kuinka pitkään ratikat ovat kulkeneet Helsingin kaduilla. Vapaapäivänä ja ihmisten aikoihin järjestetty tapahtuma vaikutti varmasti myös väenpaljouteen.
 
Vaunut olivat ihan täynnä ainakin klo 17 asti, joten paljon ihmisiä eivät pääsi kyytiin välipysäkeillä. Mutta juhla oli kivaa ja parempi kuin esimerkiksi HSL:n raideliikenneavajaiset...
Ja yksi ongelma oli, että Santalahdestakaan ei meinannut päästä kyytiin kun Hiedanrannan suunnasta tulleet ihmiset eivät poistuneetkaan vaan jatkoivat samalla vaunulla takaisin.
Jotain täyttöasteesta saattaa saada käsitystä oheisesta videosta jonka kuvasin, kun TRO #16 kaartaa Hiedanrannan alueelta Niemenrannan puolelle Sellupuistossa olevalle pysäkille 16:30 vuoroa Santalahdesta.
 
Hyvin hankalaa oli päästä kyytiin oikeastaan miltään pysäkiltä, niin täyttä oli. Ehkä parhaiten väki vaihtui Tehtaan pysäkillä, varsinkin suuntaan Santalahti. Siellä päästiin jopa istumaan. 20 minuutin vuoroväli oli tuollaiseen kansanjuhlaan aika pitkä...
 
Ja yksi ongelma oli, että Santalahdestakaan ei meinannut päästä kyytiin kun Hiedanrannan suunnasta tulleet ihmiset eivät poistuneetkaan vaan jatkoivat samalla vaunulla takaisin.
Jotain täyttöasteesta saattaa saada käsitystä oheisesta videosta jonka kuvasin, kun TRO #16 kaartaa Hiedanrannan alueelta Niemenrannan puolelle Sellupuistossa olevalle pysäkille 16:30 vuoroa Santalahdesta.
Hyvin hankalaa oli päästä kyytiin oikeastaan miltään pysäkiltä, niin täyttä oli. Ehkä parhaiten väki vaihtui Tehtaan pysäkillä, varsinkin suuntaan Santalahti. Siellä päästiin jopa istumaan. 20 minuutin vuoroväli oli tuollaiseen kansanjuhlaan aika pitkä...
Olin onnekas, että pääsin jokaiseen kyytiin, jonka halusin, mutta muutama ihmisiä välipysäkeillä sanoivat, että "en päässyt aikasempaan ratikkakaan". Kyllä Santalahdessa myöhemmin iltapäivällä lähes kaikki pysyivat ratikalla, mutta Pyhällönpuistolla makkarat vetivät ihmiset ulos raitiovaunusta iltapäivän läpi. ;)
 
TRO #06 sai viikonlopun aikana ylleen kahdeksannen mainosasunsa ja esiintyi nyt 5.1. muumiteemaisella asulla, jossa luki "HOME OF THE MOOMIN MUSEUM TAMPERE", myös ruotsiksi ja suomeksikin. Koska tässäkin oli tuo TAMPERE.FINLAND. lienee #17 vapautumassa Kiova-aiheisesta teippauksestaan.

Nykytilan ja aiemmat teippaukset #06 löytänee pikkukuvaa painamalla
 
Ja 5.1. TRO #17 riisuttu mainoksistaan, kuten aavistin. Nyt siis mainosväreissä #04, #05, #06, #07 ja #12
 
TRO #06 sai viikonlopun aikana ylleen kahdeksannen mainosasunsa ja esiintyi nyt 5.1. muumiteemaisella asulla, jossa luki "HOME OF THE MOOMIN MUSEUM TAMPERE", myös ruotsiksi ja suomeksikin. Koska tässäkin oli tuo TAMPERE.FINLAND. lienee #17 vapautumassa Kiova-aiheisesta teippauksestaan.

Nykytilan ja aiemmat teippaukset #06 löytänee pikkukuvaa painamalla
Ennen ensiesiintymistä linjalla tuo näkyi jo 4.1. keskustassa Siirtoajo-kilvillä. Oli käynyt Lentsun haaralla puhdistamassa ajolangat lauantaita varten parilla edestakaisella vedolla.
 
Takaisin
Ylös