Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2025

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
6,147
4.1.2025

TRO01 ja TRO16 linjalla 1R, Santalahti - Pyhällönpuisto. Näkyivät sähköisessä infossa minkä tahansa Nysse-liikenteen tavoin.

TRO16:n kilvitys vastasi normaalia käytäntöä eli linjanumero ja todellinen määränpää. Takana vain linjanumero. TRO01:ssä näkyi 1R Ratikkajuhla.
 
4.1.2025

TRO01 ja TRO16 linjalla 1R, Santalahti - Pyhällönpuisto. Näkyivät sähköisessä infossa minkä tahansa Nysse-liikenteen tavoin.

TRO16:n kilvitys vastasi normaalia käytäntöä eli linjanumero ja todellinen määränpää. Takana vain linjanumero. TRO01:ssä näkyi 1R Ratikkajuhla.
Vaunut olivat ihan täynnä ainakin klo 17 asti, joten paljon ihmisiä eivät pääsi kyytiin välipysäkeillä. Mutta juhla oli kivaa ja parempi kuin esimerkiksi HSL:n raideliikenneavajaiset...
 
Vaunut olivat ihan täynnä ainakin klo 17 asti, joten paljon ihmisiä eivät pääsi kyytiin välipysäkeillä. Mutta juhla oli kivaa ja parempi kuin esimerkiksi HSL:n raideliikenneavajaiset...
En nyt sanoisi, että avajaisissa oli merkittävästi eroa linjan 13 avajaisiin muuten kuin mittakaavassa (oli siis samantapaista tekemistä ja näkemistä). Enemminkin Tampereella vain vaikuttaisi olevan paljon enemmän kiinnostusta ratikkaa kohtaan, mikä ei yllätä kun ottaa huomioon kuinka pitkään ratikat ovat kulkeneet Helsingin kaduilla. Vapaapäivänä ja ihmisten aikoihin järjestetty tapahtuma vaikutti varmasti myös väenpaljouteen.
 
Vaunut olivat ihan täynnä ainakin klo 17 asti, joten paljon ihmisiä eivät pääsi kyytiin välipysäkeillä. Mutta juhla oli kivaa ja parempi kuin esimerkiksi HSL:n raideliikenneavajaiset...
Ja yksi ongelma oli, että Santalahdestakaan ei meinannut päästä kyytiin kun Hiedanrannan suunnasta tulleet ihmiset eivät poistuneetkaan vaan jatkoivat samalla vaunulla takaisin.
Jotain täyttöasteesta saattaa saada käsitystä oheisesta videosta jonka kuvasin, kun TRO #16 kaartaa Hiedanrannan alueelta Niemenrannan puolelle Sellupuistossa olevalle pysäkille 16:30 vuoroa Santalahdesta.
 
Hyvin hankalaa oli päästä kyytiin oikeastaan miltään pysäkiltä, niin täyttä oli. Ehkä parhaiten väki vaihtui Tehtaan pysäkillä, varsinkin suuntaan Santalahti. Siellä päästiin jopa istumaan. 20 minuutin vuoroväli oli tuollaiseen kansanjuhlaan aika pitkä...
 
Ja yksi ongelma oli, että Santalahdestakaan ei meinannut päästä kyytiin kun Hiedanrannan suunnasta tulleet ihmiset eivät poistuneetkaan vaan jatkoivat samalla vaunulla takaisin.
Jotain täyttöasteesta saattaa saada käsitystä oheisesta videosta jonka kuvasin, kun TRO #16 kaartaa Hiedanrannan alueelta Niemenrannan puolelle Sellupuistossa olevalle pysäkille 16:30 vuoroa Santalahdesta.
Hyvin hankalaa oli päästä kyytiin oikeastaan miltään pysäkiltä, niin täyttä oli. Ehkä parhaiten väki vaihtui Tehtaan pysäkillä, varsinkin suuntaan Santalahti. Siellä päästiin jopa istumaan. 20 minuutin vuoroväli oli tuollaiseen kansanjuhlaan aika pitkä...
Olin onnekas, että pääsin jokaiseen kyytiin, jonka halusin, mutta muutama ihmisiä välipysäkeillä sanoivat, että "en päässyt aikasempaan ratikkakaan". Kyllä Santalahdessa myöhemmin iltapäivällä lähes kaikki pysyivat ratikalla, mutta Pyhällönpuistolla makkarat vetivät ihmiset ulos raitiovaunusta iltapäivän läpi. ;)
 
TRO #06 sai viikonlopun aikana ylleen kahdeksannen mainosasunsa ja esiintyi nyt 5.1. muumiteemaisella asulla, jossa luki "HOME OF THE MOOMIN MUSEUM TAMPERE", myös ruotsiksi ja suomeksikin. Koska tässäkin oli tuo TAMPERE.FINLAND. lienee #17 vapautumassa Kiova-aiheisesta teippauksestaan.

Nykytilan ja aiemmat teippaukset #06 löytänee pikkukuvaa painamalla
 
Ja 5.1. TRO #17 riisuttu mainoksistaan, kuten aavistin. Nyt siis mainosväreissä #04, #05, #06, #07 ja #12
 
TRO #06 sai viikonlopun aikana ylleen kahdeksannen mainosasunsa ja esiintyi nyt 5.1. muumiteemaisella asulla, jossa luki "HOME OF THE MOOMIN MUSEUM TAMPERE", myös ruotsiksi ja suomeksikin. Koska tässäkin oli tuo TAMPERE.FINLAND. lienee #17 vapautumassa Kiova-aiheisesta teippauksestaan.

Nykytilan ja aiemmat teippaukset #06 löytänee pikkukuvaa painamalla
Ennen ensiesiintymistä linjalla tuo näkyi jo 4.1. keskustassa Siirtoajo-kilvillä. Oli käynyt Lentsun haaralla puhdistamassa ajolangat lauantaita varten parilla edestakaisella vedolla.
 
7.1.2025

Noteerasin vaunun #12 kyydissä, että Koskipuiston jälkeen kuulutetaan "Tämä on linja 1, päätepysäkki Pyhällönpuisto". Sama kerrottiin myös englanniksi.

Datan mukaan liikenne Pyhällönpuistoon alkoi aamulla vaunulla #15.
 
7.1.2025

Noteerasin vaunun #12 kyydissä, että Koskipuiston jälkeen kuulutetaan "Tämä on linja 1, päätepysäkki Pyhällönpuisto". Sama kerrottiin myös englanniksi.

Datan mukaan liikenne Pyhällönpuistoon alkoi aamulla vaunulla #15.
Samaisella vaunulla 08:01 vuoroa pahasti Taysilta myöhässä lähteneenä Santalahden kohdalla kuului kaiuttimista ”Tämä on testikuulutus”. Mutta itse Hiedanrantaa en noteerannut kuulutettavan lainkaan, piti osata ihan itse tulkita missä matkustaa. Koskipuistossa ei kyllä tuolla lähdöllä kuulunut mitään ylimääräistä.
 
. Koskipuistossa ei kyllä tuolla lähdöllä kuulunut mitään ylimääräistä.
Aiemmin mainittu kuulutus "Tämä on linja X. Päätepysäkki: A" on käsittääkseni sellaisia nauhoitettuja kuulutuksia, jotka kuljettaja aktivoi harkintansa mukaan. Luontevia tilanteita voi olla, jos kyytiin on tullut näkövammainen (kuulutus voidaan asettaa kuulumaan myös vaunun ulkopuolelle esim. vaunun saapuessa pysäkille ovien avautuessa), tai jos linjastoa on vastikään päivitetty, jolloin kaikille on selvää minne ollaan menossa. Mielestäni tämä kuulutus voisi olla perusteltu myös silloin, kun Hervannan suunnalta tuleva vaunu onkin jatkamassa Lentävänniemeen. Aamulla liikenteen alkaessa ja myöhemmin liikenteen tihentyessäkin tuollaisia lähtöjä on sentään jonkin verran.

Noteerasin vaunuun kiinnitetyn uuden linjakaavion ensimmäistä kertaa ratikkajuhlapäivänä 4.1. Samassa yhteydessä ovikoneistokotelon päälle oli sijoitettu vaunun järjestysnumero. Kuva.
 
7.1.2025

Noteerasin vaunun #12 kyydissä, että Koskipuiston jälkeen kuulutetaan "Tämä on linja 1, päätepysäkki Pyhällönpuisto". Sama kerrottiin myös englanniksi.
Järkevämpää olisi kuuluttaa "Tämä on linja 1 Lentävänniemeen". Tuskin kukaan luulisi, että päätepysäkkinä olisi edellinen Lentävänniemi-niminen pysäkki.
 
Kolmas päivä uutta linjastoa ja täällä Luoteis-Tampereella ollaan jo sangen kypsyneitä uudistukseen, jossa muut vaihtoehdot on karsittu minimiin.

Ratikka toimii täältä hienosti keskustan suuntaan, ei valittamista. Ongelma onkin sitten suunta Taysista Lentävänniemeen iltapäiväruuhkassa. noin 15:30–16:30 välisenä aikana jos haluaa varmistaa mahtuvansa vaunuun, tarvitsisi nousta viimeistään Sammonaukiolta kyytiin, mieluusti jopa Kalevan kirkolta. Koskipuistossa ykköseen tungeksiva väkimäärä on sitä luokkaa että Keskustorilta on turha yrittää kyytiin. Helpostusta tulee aikaisintaan Pyynikintorilla, mutta sielläkin poisjäävä massa on sen verran pientä, ettei se paljon helpota.

Viiden jälkeen alkaa jo helpottaa, mielenkiintoisena huomiona kuitenkin, että silloinkin vaunujen etuosa tuntuu olevan se täydemmin lastattu osuus, perällä olisi jo väljempää.

Ainahan voisi odottaa seuraavaa ja sitä seuraavaa, mutta joillakin ihan oikeasti on tarvetta päästä vaikkapa töiden jälkeen jämptisti kulkemaan, jos vaikka muksut tarvii hakea hoidosta. Sitten vielä kun nuo iltapäivän vaunut ovat enemmän tai vähemmän myöhässä, on vähän vaihtelevasti näiden liityntälinjojen kanssa ollut, odottaako ne vai eikö. Vaaratilanteiltakaan ei ole vältytty, kun mm 81:een on väkeä juossu Hiedanrannassa pysähtyneen jo myöhässä olevan ratikan edestä, eikä silläkään olisi aikaa jäädä siihen enempiä kuppaamaan.

Itsellä ratkaisuna nyt toimii linja 80 Keskustorilta Tokmannille (Lielahti B), josta sitten vaihto 22/23/24 mikä ensimmäisenä tulee. Toivottavasti muut eivät hoksaa tätä yhteyttä, tai sekin menee pilalle.

Kieltämättä se linjan 20 olemassaolo iltapäivällä olisi nyt tarpeen, edes 30 min vuorovälillä Keskustasta Lentävänniemeen, niin olisi edes jotkin takeet, että pääsee ajoissa kotio. Radikaalimpaa olisi tietty, että linjalla 1 olisi erillisiä 1X vuoroja, joilla ei pysähdyttäisi Keskustorilla ja Tuulensuussa lainkaan, jolloin saataisiin nämä kosken ylittävät surffaajat pois tilaa viemästä ja osa Sorille menevistä 3:n vuoroista jatkaisi Pyynikintorille. Tätä vaan ei nykyinen kalustotilanne salline eikä tuo symmetrinen aikataulu.
 
Takaisin
Ylös