Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2025

Samana päivänä (27.3.) oli haasteita myös ajaa itäiselle päätepysäkille saakka. Klo 20 maissa ainakin muutamat vaunut ajoivat reitin Lentävänniemi–Kalevan kirkko–Lentävänniemi. Kalevan kirkon pysäkillä matkustajia jäi useammasta vaunusta ulos ja siirtyi läheiselle bussipysäkille (ellei jatkanut matkaa jalan). Yksi vaunuista oli juurikin 23. Vaunut käännettiin tulosuuntaan luonnollisesti pysäkin jälkeisellä vaihteella.
 
6.4. TRO #21 saanut päällensä Pihlajalinnan mainokset ja esiintyi ekan kerran niissä linjalla 1 0820 Hervannan kampukselta Lentävänniemeen
 
Tänään 7.4. jälleen kolissu, #07 otti henkilöauton keulaansa Liisanpuiston risteyksessä, josta paremmin kertoo Aamulehti kuvien kera.

Avoimen datan perusteella tuota #07:n vuoroa ei oltu vielä täytetty 13:51 lähdölle Hervantajärveltä, varikolle on jääneet #06 ja #12, mut seurataan ilmestyykö jompi kumpi, vai onko vuoroväli kovin epätasainen hetken. Tosin tuo sarja on se ensimmäisenä lopettava, joten voi hyvinkin olla, että tuota ei täytetä lainkaan. Reittioppaassakin näemmä muutama peruutus tähän ajosarjaan. Vielä olis tahkottavana 14:56 ja 16:01 Hervantajärveltä, 14:23/15:28/16:33 Sorilta, jonka jälkeen kutsuisi yöunet.
 
Tampereella liikkuvat huomio! Avoimen datan mukaan TRO27 on liikenteessä lauantaiaamuna hyvissä ajoin. Ainakin klo 6:33 on lähdetty Sorin aukiolta kohti Hervantajärveä. Lienee ensimmäinen liikennöintipäivä tällä vaunulla?
 
13.4. TRO #14 saanut päälleen Valion mainosteipit ja esiintyi aamusta alkaen linjalla 1
 
No niin, olisko aika tehdä joku välitilinpäätös? Tänään tuli kuluneeksi 100 päivää siitä kun siirryttiin kevätaikatauluihin ja ennen kaikkea Lentävänniemen säännöllisen liikenteen aloittamisesta.

Alkujaanhan sekä linjalle 1 että 3 oli suunniteltu 11 vaunun liikenne, mutta lokakuisen episodin myötä edelleenkin on kahden vaunun vaje. Alkuvuosi mentiin sitten niin, että linjalla 1 oli 11 vaunua ajossa kaikkina päivinä ja linjalla 3 vain yhdeksän. Kuitenkin 10.3. tapahtui, kun TRO #26 saatiin ajoon, niin linjalla 1 oli arki-iltapäivisin 12 vaunua ja kolmosella puolestaan 10 vaunua. Viikonloput pysyy ennallaan, 11 vaunua ykkösellä ja 9 kolmosella.

Koska ykkönen vaatii enempi kalustoa, voisi kuvitella, että jokaisella vaunulla on enemmän ykkösen suoritteita kuin kolmosen. Näin ei kuitenkaan ole. Laitan pienen liitteen kirjanpidostani, josta näkyy vaunukohtaisesti, kuinka ne ovat jakaantuneet eri linjojen kesken. Mutta mikä muu valehtelee enemmän kuin tilasto? Jos vaunu on ollut esim ykkösellä aamusta ja viety varikolle, kuitenkin jatkaen kolmosen ruuhkassa, sitä ei noteerata kummallakaan linjalla. Sen sijaan jos vaunu on keskeyttänyt sille kuuluvassa kierrossa ja tilalle saatu toinen, se näkyy sitten molempien vaunujen suoritteissa.

Näitä poisvetoja on ollut onneksi harvoin, mutta viimeksi tänään 16.4. vaunu #22 ei ollut ykkösellä kovin kauaa aamulla, muutama vuoro jäi ajamattakin ja tilalle tuli #16. Edellinen episodi osui kaiketi 13.4., jolloin linjalla 3 korvattiin parikin vaunua, ensin #25->#10 ja #20->#02

Tähän tänäaamuiseen ykkösen korvaukseen huomiona, että itse piti ko vaunulla kulkea muutama pysäkiv väli, mutta reittiopas kertoikin vuoron peruutetuksi. Joskin vain Kaupin kampuksen ja Sammon aukion osalta. Varavaunu olikin sitten ottamassa linjan Sammon aukiolta aina Pyhällönpuistoon. Se, että kerkesinkö lopulta vaunun kyytiin, voisi olla oma tarkastelun paikkansa jossain Hiedanrannan liityntälinjat -ketjussa, jota vielä ei ole. Sille ehkä voisi olla sittenkin tarvetta, sen verran toimimattomia matkaketjuja on.

Mutta tässäpä ne tilastot lopulta. Sikäli, jos mitään ei enää tänään muuksi muuteta. Se, että jollain vaunulla ei näy täyttä 100 päivää, selittyy osin sillä, että se on saattanut surffata molemmilla linjoilla, tai ollut vaikkapa havaittuna opetusajossa, mutta ei ole linjalle päätynyt.

Vain vaunut #06, #16 ja #26 ovat olleet enempi kolmosen ajosarjoissa kuin muut. Ja tässähän se tilasto valehtelee heti, #22 oli puntit tasan ennen aamua mutta suoritti vain yhden vedon Hervannasta Lentävänniemeen ja sitte lähti samaa reittiä takaisin.
 

Liitetiedostot

  • Kuvakaappaus 2025-04-16 16-12-44.png
    Kuvakaappaus 2025-04-16 16-12-44.png
    22.6 KB · Lukukerrat: 11
Takaisin
Ylös