- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Hyvä raportti vaikkakin keskittyi ehkä liikaa saksankieliseen Eurooppaan. Markkinoinnin rooli ja ulottuvuudet oli ymmärretty kohtuullisen hyvin. Paljon samoja asioita tuli esille, joita olen itse esittänyt jo pitkään, esim. skemaattinen linjakartta, linjanumerouudistus, linjaston yksinkertaistaminen, aikataulurakenteen ja vuorovälin systematisointi jne.
Tästä aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta en löytänyt sopivaa ketjua, joten aloitan uuden.
Joukkoliikenteen houkuttavuuden kannalta olisi tärkeää yksinkertaistaa mutkikasta linjastoa ja saada kaikille (runko)linjoille tasainen vuoroväli sekä synkronoidut vaihdot muiden runkolinjojen kanssa.
Muistaakseni ainakin Ultrix on esittänyt oman visionsa Tampereen bussiliikenteen runkolinjastosta, mutta päätin nyt sitten piirustella oman versioni (liitetty oheen kuvana). Ajatuksena oli luoda linjasto, joka voitaisiin ajan myötä konvertoida pääpiirteissään raitiotieksi (tällöin myös nopeus paranisi, kun siirryttäisiin pois muun liikenteen seasta omalle väylälle). Lentävänniemi-Hervanta on merkitty numerolla 1, koska se on otaksuttavasti ensimmäinen raitiotie. Muita linjoja voitaneen sitten tarpeen mukaan rakentaa vaiheittain, mutta ainakin linjasto pääpiirteissään olisi mahdollista käynnistää jo busseilla.
On toki huomattava, että bussilla ei päästä raitiotien palvelutasoon tai mukavuuteen, joten bussia ei pidä ajatella korvaavana vaihtoehtona ratikalle. Sen sijaan laskisin tämän vaihtoehdon eduksi sen, että kun raitiotie aikanaan tulee, sen reitit ovat jo tutut bussilla matkustaneille. Sekä tietysti tämä parantaisi jo itse bussiliikenteenkin houkuttavuutta jossain määrin.
Vaihtoyhteydet runkolinjojen kesken täytyisi olla synkronoidut ja vaihtopysäkit täytyisi varustaa asianmukaisesti sekä kunnon katoksilla, infokylteillä että reaaliaikaisilla aikataulunäytöillä. Tärkeimmät vaihtopysäkit on merkitty joko sinisellä tai oranssilla ympyrällä kartassani.
Vuoroväli linjoilla voisi olla esim. 10-15 minuuttia arkisin klo 6-22 ja 20 minuuttia klo 5-6 ja klo 22-01. Lauantaisin ja sunnuntaisin vuoroväli voisi olla esim. 15 minuuttia klo 9-22 ja 20 minuuttia klo 5-9 ja klo 22-01 jälkeen. Yöllä voisi ajaa mieluiten 30 minuutin (tai hätätilassa 60 minuutin) vuorovälillä läpi yön. Synkronoidut vaihdot takaisivat matkaketjun toimivuuden myös silloin kun vuoroväli on harvahko.
Heitin mukaan "jokerina" myös itäisen ja läntisen kehäbussin (oranssit linjat). Itäinen kehäbussi kulkisi kehätietä ja tarjoaisi vaihtoyhteydet runkolinjojen kanssa liittymissä. Läntinen kehäbussi olisi reitiltään lyhyempi ja lähinnä tarjoaisi poikittaisyhteyden lännessä lähellä linjaston ääripäitä.
Luonnollisesti piirustukseni on vain hahmotelma karttapohjalla, jossa linjan ympärille on varjostettu sen olennaisin vaikutusalue. Pysäkkejä ei ole merkitty. Asiakasinformaatioksi tämän kaltainen viritelmä ei kävisi vaan sitä varten pitäisi piirtää tarkka reittikartta, jossa on merkitty jokainen pysäkki nimellään. Tuo reittikartta voisi olla vaikka jossain määrin maantieteestä erotettu, jotta siitä saadaan selkeä.
Saa kommentoida.
Liitetiedostot
Viimeksi muokattu: