Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Muutama kommentti:
Mietittäessä runkolinjastoa kannattaa huomioida se tosiasia, että pääosin Tampereen kaupunkisuunnittelussa on koko sodan jälkeisen ajan jollakin tavalla huomioitu joukkoliikenne ja osoitettu joukkoliikennettä varten lähiöistä tietyt pää- ja kokoojakadut. Runkolinjasto rakentuu käytännössä tällaisten katujen varaan. Joissakin kohteissa voi olla hyvin perusteltua tehdä uusia joukkoliikennekatuosuuksia esim. yhdistämään kaksi lähiötä, mutta pääosin runkolinjojen reittikadut selviävät kyllä nykyisestä linjakartasta.
Tampereella bussilinjastossa tulee huomoida se, että etäisyydet ovat sen verran pitkiä, että yhden koko ajan rakenteen keskellä kulkevan linjan kapasiteetti ja palvelukyky voi loppua kesken. Linjastoa voi olla tarpeen jakaa keskustan läheiseen, lähiöalueen ja naapurikuntien linjastoon ja käyttää hyväksi pääteiden muodostamia pikareittejä kauemmas menevillä linjoilla.
Palvelutason osalta kannattaa jakaa palvelutaso päiväaikaan (10 minuutin vuoroväli tai tiheämpi), aamu- ja iltaruuhkaan (lisävuorot yli tämänkin), aamu - ja ilta-aikaan (mahd. 20-30 min vuoroväli), hiljaisen liikenteen aikaan sekä sydänyön liikenteeseen (kannattaa kysyä kannattaako ajaa).
Kouvon kritiikkiin: joissakin viesteissä (mm. hylje) puhuttiin syöttölinjoista, joskin niillä taidettiin toki enemmän tarkoittaa runkolinjastoa täydentäviä heilurilinjoja.
Tampereen linjastosuunnittelussa linjastoa on kehitetty jo runkolinjojen ja täydentävän linjaston suuntaan. Linjoja on jo nyt tavallaan päälinjoja (= tiheämpi vuoroväli kuin 30 min), peruspalvelutason linjoja (30 min vuoroväli lähes koko päivän) ja erityispalveluihin.
Mietittäessä runkolinjastoa kannattaa huomioida se tosiasia, että pääosin Tampereen kaupunkisuunnittelussa on koko sodan jälkeisen ajan jollakin tavalla huomioitu joukkoliikenne ja osoitettu joukkoliikennettä varten lähiöistä tietyt pää- ja kokoojakadut. Runkolinjasto rakentuu käytännössä tällaisten katujen varaan. Joissakin kohteissa voi olla hyvin perusteltua tehdä uusia joukkoliikennekatuosuuksia esim. yhdistämään kaksi lähiötä, mutta pääosin runkolinjojen reittikadut selviävät kyllä nykyisestä linjakartasta.
Tampereella bussilinjastossa tulee huomoida se, että etäisyydet ovat sen verran pitkiä, että yhden koko ajan rakenteen keskellä kulkevan linjan kapasiteetti ja palvelukyky voi loppua kesken. Linjastoa voi olla tarpeen jakaa keskustan läheiseen, lähiöalueen ja naapurikuntien linjastoon ja käyttää hyväksi pääteiden muodostamia pikareittejä kauemmas menevillä linjoilla.
Palvelutason osalta kannattaa jakaa palvelutaso päiväaikaan (10 minuutin vuoroväli tai tiheämpi), aamu- ja iltaruuhkaan (lisävuorot yli tämänkin), aamu - ja ilta-aikaan (mahd. 20-30 min vuoroväli), hiljaisen liikenteen aikaan sekä sydänyön liikenteeseen (kannattaa kysyä kannattaako ajaa).
Kouvon kritiikkiin: joissakin viesteissä (mm. hylje) puhuttiin syöttölinjoista, joskin niillä taidettiin toki enemmän tarkoittaa runkolinjastoa täydentäviä heilurilinjoja.
Tampereen linjastosuunnittelussa linjastoa on kehitetty jo runkolinjojen ja täydentävän linjaston suuntaan. Linjoja on jo nyt tavallaan päälinjoja (= tiheämpi vuoroväli kuin 30 min), peruspalvelutason linjoja (30 min vuoroväli lähes koko päivän) ja erityispalveluihin.