Tampereen talviliikenne 2009-2010

Aamulehti kirjoittaa “Kalliit nivelbussit halutaan pois Tampereen liikenteestä
Aamulehti sanoi:
Kalliit nivelbussit halutaan pois Tampereen liikenteestä muutaman vuoden sisällä.

- Ne ovat oikeastaan tamperelainen erikoisuus. Uusia ei ole hankittu. Nyt ajetaan vanhat loppuun, kertoo joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita.

Tilalle tulee telibusseja, joita on kalustosta jo noin puolet. Teliautot ovat muutaman metrin tavallista linja-autoa pidempiä. Niissä on takapäässä yhden sijasta kaksi akselia eli kaksi paria renkaita.

- Käytännössä telibusseissa on sama määrä istumapaikkoja kuin nivelbusseissa. Nivelessä on vain seisomapaikkoja eikä niitäkään kovin paljon, Periviita toteaa.

Nivelbusseilla liikennöiminen on Periviidan mukaan noin 15 prosenttia kalliimpaa kuin telibusseilla. Nivelbussit syövät enemmän polttoainetta, ja niiden korjaamiseen ja huoltamiseen uppoaa enemmän euroja.

TKL:n toimitusjohtaja Matti Rainio huomauttaa, että nivelbussien poistuminen näkyy vuorovälien mitoituksessa.

- Matkustajien kannalta tämä tarkoittaa pelkkää hyvää, kun tulee vähän enemmän vuoroja käyttöön, Rainio pohtii.
 
Kyllä epäilen suuresti tilaajapuolen haluja tilata viikonloppun yövuoroihin kalliita lisävuoroja tai tuplia olemassa oleville vuoroille. Periviita puhuu mitä puhuu, mutta nivelauton noin 15%, mistähän sekin on tempaistu, kalliimpien käyttökustannusten vastapainona samaan autoon mahtuu noin 20% enemmän matkustajia, verrattuna teliautoon ja yhden kuljettajan ajamana.Ja ei kai LänsiLinjatkaan sentään kaikkia TKL:n romuja osta, vaikka postipoika niin haaveilisi.
 
Periviita ja Rainio ovat taas tyypilliseen tapaansa täysin kuutamolla. Sillä 15%:lla, jonka he ovat mikkihiiritaskulaskimensa näytölle saaneet ei vuoroja juurikaan lisättäisi, etenkin kun linjoilla joilla nivelet liikkuvat ei muutenkaan varsinaisesti ole tarvetta tihentää vuorovälejä ellei nimenomaan kapasiteettiraja tule vastaan.

Ja minkähän ihmeen takia tamperelainen erikoisuus on väkisin poistettava kaupunkikuvasta?
 
Periviita ja Rainio ovat taas tyypilliseen tapaansa täysin kuutamolla. Sillä 15%:lla, jonka he ovat mikkihiiritaskulaskimensa näytölle saaneet ei vuoroja juurikaan lisättäisi, etenkin kun linjoilla joilla nivelet liikkuvat ei muutenkaan varsinaisesti ole tarvetta tihentää vuorovälejä ellei nimenomaan kapasiteettiraja tule vastaan.

Ja minkähän ihmeen takia tamperelainen erikoisuus on väkisin poistettava kaupunkikuvasta?
Kieltämättä outoa - silloinkin jos ajatellaan naapurimaamme Ruotsin tilannetta. Siellähän niveliä käytetään yleisesti pienemmissäkin kaupungeissa ja yleensäkin huomattavasti suuremmassa mittakaavassa. Miksiköhän siellä niistä ei haluta luopua vedoten kustannussyihin (ja sekä tilaaja- että tuottajapuolella)?

Päivän Aamulehdessä oli juttua myös noista Hervannan reittimuutoksista. Vissiin muutoksia ei siellä päin olekaan luvassa kuin linjoille 23, 30 ja 39. Tosin 13:n kohdalla oli reittinimikkeenä "Hermia - Lukonmäki - Keskustori - Länsi-Tampere". Eli toisen pään mahdollisia muutoksia ei vielä paljastettu. Ensi viikolla tosin lupasivat esittää suunnitelmansa suurelle yleisölle netissä. Silloin voi myös antaa palautetta.
 
Kyllä epäilen suuresti tilaajapuolen haluja tilata viikonloppun yövuoroihin kalliita lisävuoroja tai tuplia olemassa oleville vuoroille.

Toisaalta lienee myös niin, että viikonloppuöiden hiljaisen ajan liikenteen linjojen vuorovälin tihentäminen puoleen tuntiin voisi houkutella lisää matkustajia busseihin. Tunnin vuoroväli on sen verran harva, että moni varmasti valitsee taksin tai muun kyydin mieluummin kuin jää odottamaan bussia esimerkiksi 50 minuutiksi. Tampereella on kai ainakin joillain linjoilla ollut nivelillä ajettaessakin kapasiteettiongelmia eli kaikki halukkaat eivät ole aina mahtuneet kyytiin varsinkaan välipysäkeiltä.

Pääkaupunkiseudulla aamuyönlinjojen matkustajamäärät ovat käsittääkseni jatkuvasti kasvaneet ja tihentyneiden vuorovälien myötä kasvua tapahtuu todennäköisesti myös jatkossa. Viikonloppuöiden yöliikenne on todennäköisesti Tampereellakin itsekannattavaa, koska matkoista peritään yölisämaksu.
 
Hervannan linjasto 2009-2010 näyttää olevan netissä
Onhan se ollut jo perjantaista asti. Mutta miksei nyt ole tuotu julki suunnitelmia muiden kaupunginosien osalta? Vai onko sellaisia lainkaan? Tarvetta uudistuksiin olisi muuallakin. Epäilyttää jo senkin takia, että tuossa Hervanta-suunnitelmassa ei näy mitään muutosta linjalle 13. Kummallista ajattaa reitin toisessa päässä autoja lähes tyhjinä Ikurin läpi. Ja poikittaisliikenne Lielahteenkin jäisi edelleen olemaan retuperällä, mitä se tälläkin hetkellä on.
 
Viimeksi muokattu:
Ei niissä tapahdu mitään muutosta. Niinkuin ei linja 13:llakaan. Länsi-Tampereen linjamuutos näyttää odotuttavan sitä, kun Kolmikulmaan tarvitaan jokin linja.

Itse suhtaudun myönteisesti Hervannan uusiin linjoihin. Kaupungin päässä vaihtaisin 30 pois IIdesrannasta ja laittaisin 23 tilalle. Iidesrannassa on aika paljon kerrostaloja.
 
Ei niissä tapahdu mitään muutosta. Niinkuin ei linja 13:llakaan. Länsi-Tampereen linjamuutos näyttää odotuttavan sitä, kun Kolmikulmaan tarvitaan jokin linja.
Ehkäpä niin, mutta länteen kaivattaisiin kipeästi asianmukaista poikittaisliikennettä Lielahteen. Linja 14 ei ole sellainen. Ensi vuonna alkaa myös Turvesuonkadun uudistaminen. (Suunnitelmat löytyvät YLA:n viime kokouksen pöytäkirjoista.) Sitä ei ehkä kuitenkaan saada valmiiksi ensi syksyksi, joten sekin saattaa olla syynä siihen miksi uudistuksia ei nyt uskalleta tehdä. Tuleeko sitten sellaisia kesken liikennöintikauden, jää nähtäväksi. Jotain parannusta kannattaisi kuitenkin miettiä. On kurjaa, kun palveluja keskitetään voimakkaati yhteen paikkaan, mutta kulkuyhteyksiä niiden ääreen ei paranneta.
 
Epäilyttää jo senkin takia, että tuossa Hervanta-suunnitelmassa ei näy mitään muutosta linjalle 13. Kummallista ajattaa reitin toisessa päässä autoja lähes tyhjinä Ikurin läpi.

Ehdotatko mahdollisesti, että Ikurin ja Tohlopin palvelutasoa pitäisi heikentää. Kyseisissä kaupunginosissahan 13 on ainoa linja (jos ei kerran vuodessa liikennöivää 14 lasketa mukaan), toisin kuin Hervannassa jota palvellaan suhteellisen monella linjalla.
 
Ehdotatko mahdollisesti, että Ikurin ja Tohlopin palvelutasoa pitäisi heikentää. Kyseisissä kaupunginosissahan 13 on ainoa linja (jos ei kerran vuodessa liikennöivää 14 lasketa mukaan), toisin kuin Hervannassa jota palvellaan suhteellisen monella linjalla.
Jos 13 tihennetään 10 min vuorovälillä liikennöiväksi Haukiluoma-Hermia-runkolinjaksi, Ikuriin voidaan ohjata esim. 26, Ikurista tullessa reittiä Haukiluomantie-Myllypuronkatu-Tesoman valtatie. 18 voidaan linjata Lielahden, Lamminpään ja Tohlopin kautta Tesomalle. Linja 19 voidaan ohjata Myllypuroon, jolloin Y34:ä ei tarvita.

Epilänkatua palvelee Länsilinjat kiitettävällä tarjonnallaan, joten sinne ei tarvita sisäisiä linjoja.
 
Viimeksi muokattu:
Jos 13 tihennetään 10 min vuorovälillä liikennöiväksi Haukiluoma-Hermia-runkolinjaksi, Ikuriin voidaan ohjata esim. 26, Ikurista tullessa reittiä Haukiluomantie-Myllypuronkatu-Tesoman valtatie...
Linjan 26 osalta olen sitä mieltä, ettei sillä tarvi olla mitään roolia lännessä. Ja Ikurin linjalle ajattelin kylläkin reittiä Haukiluomantie - Myllypuronkatu - Epilänkatu, mikä olisi hieman nopeampi vaihtoehto. Itse linjasta ja sen numerosta en sitten tiedä mikä se voisi olla. Vaihtoehtoja on useita, kuitenkin käytännössä jokin itäpuolen linja se tietysti olisi - ja vuoroväli linjalla 20-30 min. Toisaalta vartin maximivuorovälikin olisi käypä vaihtoehto siinä tapauksessa että linja olisi ainoa Myllypuronkatua kulkeva. 18:lle toivoisin myös vartin väliä ruuhkiin.

Toisaalta olisi myös järkevää miettiä, miten lännen poikittaisia kulkuyhteyksiä voisi nimenomaan ensi talveksi parantaa. Ehkä 14:lle voisi tehdä joitain muutoksia. Linjaa voisi jatkaa keskustaan ja liikennöintiaikaa laajentaa. Nykyinen reittikin on varsinkin Tesoman, Haukiluoman ja Tohlopin alueella varsin mutkainen. Voisko sitä kenties suoristaa (esim. Tohlopinkatu - Tesomankatu - Virontörmänkatu - Heinämiehentie - Tyvikatu - Haukiluoma). Linjan jatkamisella keskustaan voisi olla suotuisia vaikutuksia senkin suhteen, ettei 18:lla tarvittais enää kolmea nivelautoa.

Mahdollisesti linjat 14 ja 31 voisi yhdistää tähän tapaan. Autojahan ei tarvita silloin yhtään enempää kuin nytkään vaikka vuoroväli pysyisikin samana.
 
Viimeksi muokattu:
Tein pikaisen hahmotelman Ultrixin ja Epun ehdottamista linjastomuutoksista. Linjan 18 reitistä Lielahdessa en ollut varma, kuten en myöskään siitä olisiko linjan 18 tarkoitus jatkaa Paasikiventietä Pispalan sijaan?
 

Liitetiedostot

  • Tre_lansi.JPG
    Tre_lansi.JPG
    120.8 KB · Lukukerrat: 202
Mahdollisesti linjat 14 ja 31 voisi yhdistää tähän tapaan. Autojahan ei tarvita silloin yhtään enempää kuin nytkään vaikka vuoroväli pysyisikin samana.
Hyvä suunnitelma! Siirrä vielä 14:n reitti tulevalle joukkoliikenteen runkolinjalle Turvesuonkatu-Enqvistinkatu ja lähetä sitten Kansalaiskioskiin.

Tein pikaisen hahmotelman Ultrixin ja Epun ehdottamista linjastomuutoksista. Linjan 18 reitistä Lielahdessa en ollut varma, kuten en myöskään siitä olisiko linjan 18 tarkoitus jatkaa Paasikiventietä Pispalan sijaan?
Muuten karttasi on täysin ideani mukainen, paitsi että 18 kulkisi reittiä Turvesuonkatu-Enqvistinkatu-Paasikiventie.
 
Takaisin
Ylös