Tampereen uusi informaatiojärjestelmä

Peruspoikkeusreittejähän on kaksi: Ratinan sillan ja Satakunnansillan kautta. Poikkeusreitit ovat vuodesta toiseen vakioita aina Keskustorin–Koskipuiston seudun ollessa kävelyalueena, joten infojärjestelmän pitäisi tunnistaa, milloin ollaan syystä tai toisesta poikkeusreitillä, ja alkuvaiheessa se voisi tapahtua ajastamalla/nappia painamalla, jos infojärjestelmässä tämä olisi speksattuna.

Periaatteessa kaksi, mutta nyt itsenäisyyspäivänäkin oli osalla vuoroista käytössä "kolmas" peruspoikkeureitti kun Ratinan silta ei ollut käytettävissä ja osa normaalisti Ratinan kautta poikkeusreittiä kulkevista vuoroista joutui ajamaan myöskin Satakunnankadun kautta. Ehkä nuo keskustan poikkeusreitit voi ja kannattaa ohjelmoida, mutta kyllä muiden poikkeusreittien ennakointi ja ohjelmointi lienee tarpeetonta resurssien tuhlaamista.
 
Periaatteessa kaksi, mutta nyt itsenäisyyspäivänäkin oli osalla vuoroista käytössä "kolmas" peruspoikkeureitti kun Ratinan silta ei ollut käytettävissä ja osa normaalisti Ratinan kautta poikkeusreittiä kulkevista vuoroista joutui ajamaan myöskin Satakunnankadun kautta. Ehkä nuo keskustan poikkeusreitit voi ja kannattaa ohjelmoida, mutta kyllä muiden poikkeusreittien ennakointi ja ohjelmointi lienee tarpeetonta resurssien tuhlaamista.
Muut poikkeusreitit ovat yleensä katuremonteista johtuvia, jolloin ne poikkeusreitit kannattaisi ohjelmoida samalla kun ylipäätään varaudutaan liikennekatkoon osuudella X-Y.
 
Muut poikkeusreitit ovat yleensä katuremonteista johtuvia, jolloin ne poikkeusreitit kannattaisi ohjelmoida samalla kun ylipäätään varaudutaan liikennekatkoon osuudella X-Y.

On olemassa myös tulipaloista (esim. McDonaldsin palo), liikenneonnettomuuksista ja muista syistä johtuvia äkillisiä liikenteen poikkeusreittejä, joiden ohjelmointiin ja varautumiseen ei ole nähdäkseni mitään järkeä (hyöty/työkustanne). Samoin kannattaako lyhytkestoista (esim. alle vuorokauden) mittaisia katuremonteista johtuvia poikkeusreittejä ohjelmoida? Jos se on helppo ja halpa tehdä, saattaa hyöty/työkustannerakenne sitä tukea mutta muuten uskon suurimman osan olevan niin vähäistä hyödyltään suhteessa tehtävään työhön ja sen kustannukseen että niitä ei kannata tehdä. Pitkäkestoiset poikkeamareitit (kesto vähintään kuukaudesta ylöspäin) ovat sitten siinä ja siinä, tietämättä järjestelmän editoitavuutta ja sen kustannetta. Tietysti on muistettava aiheuttaako varautuminen muihin poikkeamareitteihin ongelmia olemassaolevien reittien toimivuudessa yms.
 
Poikkeusreittiin tai reitiltä eksymiseen voi reagoida yksinkertaisesti joko kirjoittamalla näytölle "Poikkeusreitti", tahi vähän mutkikkaammin kirjoittamalla siihen seuraavan pysäkin nimi ja kysymysmerkki, pysäkin paikkatiedon sekä auton paikka- ja suuntatiedon perusteella. Tilapäiset pysäkit tietenkin syötetään järjestelmään merkin pystytysvaiheessa.
 
Liikennevaloetuuksia on kyllä kiitettävästi saatu parannettua kiitettävästi. Hatanpään vt:llä on kaikissa valoristeyksissä etuusohjelmointi; käytännössä myöhässä oleva bussi saa tulosuunnasta riippumatta vihreää valoa alle 10s odotusajalla; linja 6 monessa paikassa käytännössä välittömästi risteystä lähestyessään. Valoetuuksia on myös monessa risteyksessä, joissa ei noita "vilkkuvaloja" ole vielä asennettuna, että ne eivät kerro koko totuutta näistä bussimyönteisistä valoista. :) Pääväylistä enää Teiskontieltä puuttuu tuo valopilkkuohjelmointi kokonaan.
 
Pääväylistä enää Teiskontieltä puuttuu tuo valopilkkuohjelmointi kokonaan.
Taitaa ikävä kyllä vaan käydä niin, että Teiskontieltä etuisuudet jäävätkin puuttumaan, ainakin toistaiseksi. Teiskontie kun onpi kai ELY:n (tai joku vastaava) ohjauksessa eikä T:reen kaupungin ja ainakaan vielä ei siellä ole haluttu lähteä etuisuusprojektiin mukaan.
 
Taitaa ikävä kyllä vaan käydä niin, että Teiskontieltä etuisuudet jäävätkin puuttumaan, ainakin toistaiseksi. Teiskontie kun onpi kai ELY:n (tai joku vastaava) ohjauksessa eikä T:reen kaupungin ja ainakaan vielä ei siellä ole haluttu lähteä etuisuusprojektiin mukaan.
Kahvipöytäkeskustelussa kaupungin virkamiesten kanssa olen kuullut, että tämä on ollut jonkinasteinen piilopoliittinen päätös à la Höyssä. Etuudet olivat kuulemmat tulossa, mutta tyyliin edellisenä päivänä kuin ne olisi asennettu, joku ELY:n virkamies kiirehti kieltämään, että mitään joukkoliikenne-etuuksiahan ei valtion tielle tule.
 
Kahvipöytäkeskustelussa kaupungin virkamiesten kanssa olen kuullut, että tämä on ollut jonkinasteinen piilopoliittinen päätös à la Höyssä. Etuudet olivat kuulemmat tulossa, mutta tyyliin edellisenä päivänä kuin ne olisi asennettu, joku ELY:n virkamies kiirehti kieltämään, että mitään joukkoliikenne-etuuksiahan ei valtion tielle tule.

Mitenköhän hyvin tämä on linjassa valtion liikennepolitiikan kanssa? Voiko yksittäisellä virkamiehellä olla oma liikennepolitiikka? Ja vieläpä virkamiehellä joka istuu työnsä ohella päättämässä tällaisista asioista yhdyskuntalautakunnassa ja valtuustossa?

Muistetaan sekin että ko. virkamies oli omien sanojensakin mukaan valmistelemassa saman tienpätkän parannussuunnitelmaa, jossa joukkoliikenteen houkuttavuus tuhotaan täysin hajottamalla nykyinen yksi TAYS:in pysäkki kahdeksi niin että kaupungin suuntaan mennessä pitää arpoa mistäköhän seuraava bussi tulee. Ja kulku pysäkeille alikulkutunnelin kautta kun suojatiet poistetaan. Turha sanoakaan että myös kävelymatka metreissä mitattuna pitenee.

Samasta lähteestä lienee myös linjaus siitä, että valtion tiellehän ei raitiotietä saa tuoda.

Taustoitan vielä mainitsemalla että kyseinen henkilö ja allekirjoittanut ovat olleet napit vastakkain AL:n yleisönosastossa jo kymmenkunta vuotta sitten, ja kirjoitustensa perusteella kyseessä on yksi ratikan raivokkaimmista vastustajista ja disinformaation jakajista.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän hyvin tämä on linjassa valtion liikennepolitiikan kanssa? Voiko yksittäisellä virkamiehellä olla oma liikennepolitiikka? Ja vieläpä virkamiehellä joka istuu työnsä ohella päättämässä tällaisista asioista yhdyskuntalautakunnassa ja valtuustossa?
Nyt en tiedä henkilötasolla, kuka tämän käskyn on antanut, mutta tyyli on ollut "höyssämäinen", pardon my French. Jos nimeltämainittu henkilö on mainittu syyttä suotta, ottakoon minuun yhteyttä ja oikaisen asian täällä.
 
Nyt en tiedä henkilötasolla, kuka tämän käskyn on antanut, mutta tyyli on ollut "höyssämäinen", pardon my French. Jos nimeltämainittu henkilö on mainittu syyttä suotta, ottakoon minuun yhteyttä ja oikaisen asian täällä.

Muotoilen siinä tapauksessa retorisen kysymykseni hieman toisin: Voiko yksittäisellä ELY:llä olla oma liikennepolitiikka? Ja onko tämä linjassa valtakunnan liikennepolitiikan kanssa?
 
Teiskontie kun onpi kai ELY:n (tai joku vastaava) ohjauksessa eikä T:reen kaupungin ja ainakaan vielä ei siellä ole haluttu lähteä etuisuusprojektiin mukaan.
Kyllä, Liik-enne-vira-sto toimii asiassa jarrumiehenä. Sama koskee käsittääkseni myös Paasikiventietä.
 
ELY:n virkamies vastasi tiedusteluuni näin:

"Olemme selvittäneet joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien toteuttamismahdollisuuksia ko. tielle. Mikäli liikennevalojen joukkoliikenne-etuudet otettaisiin käyttöön lyhentäisi se ruuhka-aikana linja-autojen matka-aikoja mutta vastaavasti lisäisi valtatien nykyisiä ruuhkia merkittävästi. Valtateillä on erityismerkitys pitkänmatkaisessa liikenteessä ja elinkeinoelämän kuljetuksissa, joka on huomioitava kokonaisvaikutuksia arvioitaessa. Siksi pidämme parempana vaihtoehtona ko. jaksoilla joukkoliikennekaistojen rakentamisen, joka ei aiheuta kitkaa muulle liikenteelle, mutta parantaa joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä liikennevaloetuuksia enemmän. "

:roll:
 
Samalla logiikalla ilmeisesti Teiskontien "liva-valoille" näytetään punaista valoa elyn suunnalta? Tosin näiden osalta olisi hauska kuulla järkiperäinen perustelu, bussikaistojahan ei tuolla tiellä ole suunnitteilla käsittääkseni kuin Kuntokadun ja Lääkärinkadun välille? Näidenkään toteuttamisen (lue: rahoituksen hankkimisen) kanssa ei turhaa kiirettä tunnuta pitävän.

Muutenkin Teiskontie on kaukana joukkoliikenneystävällisestä väylästä. Otetaanpa esimerkiksi pysäkkipari Irjalankadun risteyksessä:

Itäänpäin ajettaessa pysäkki:

1) rakennettu mutkaan oikealle kaartuvaan mutkaan niin, ettei takaatulevaa liikennettä tahdo nähdä kummastakaan peilistä (kohdassa 70 km/h rajoitus)

2) autoa ei saa kokonaan mahtumaan pysäkille, vaan se jää väkisinkin osittain ajoradalle

3) jos autoa yrittääkin sovittaa rotvallin suuntaiseksi, oikeanpuoleinen peili kajahtaa pysäkkimerkkiin. :D

Tähän päivään mennessä en ole ymmärtänyt, miksei tätä ole rakennettu samaan tyyliin kuin esim. Tenniskeskuksen pysäkkiparia, eli "pysäkkikaista" alkaisi heti risteyksen jälkeen, jolloin olisi edes teoriassa mahdollista saada auto suoraksi pysäkille. Tilaa tässä kyllä olisi, risteyksen kohdalla on viherkaistale sekä "ylileveä" kevytväylä.

Kaupungin suuntaan menevä pysäkki on puolestaan reunakiveltään niin korkea, että ilman korinnostoa keula ottaa tähän reunukseen iloisesti kiinni. ;)
 
Tähän päivään mennessä en ole ymmärtänyt, miksei tätä ole rakennettu samaan tyyliin kuin esim. Tenniskeskuksen pysäkkiparia, eli "pysäkkikaista" alkaisi heti risteyksen jälkeen, jolloin olisi edes teoriassa mahdollista saada auto suoraksi pysäkille. Tilaa tässä kyllä olisi, risteyksen kohdalla on viherkaistale sekä "ylileveä" kevytväylä.

Kaupungin suuntaan menevä pysäkki on puolestaan reunakiveltään niin korkea, että ilman korinnostoa keula ottaa tähän reunukseen iloisesti kiinni. ;)

Taitaa olla niin, että Tenniskeskuksen risteyksessä on lähimenneisyydessä tehty isompi perusparannus ja samassa yhteydessä pysäkitkin on rakennettu nykystandardien mukaisiksi. Ihan varmasti sama tehdään tuossakin risteyksessä, jos jonain päivänä sitä saneerataan. Mutta Teiskontie tosiaan kuuluu valtion vastuulle ja ex-tiepiirillä riittää muitakin parannuskohteita jonoksi asti. Esimerkiksi rapistuvat maantiesillat työllistävät ja vievät rahat pitkälle tulevaisuuteen. Yleensäkin ex-tiepiireissä ei niin joukkoliikennettä ajatella, vaan pääpaino on liikenneturvallisuudella, toissijaisesti liikenteen sujuvuudessa. Parastahan olisi, jos tuo tiepätkä voitaisiin siirtää kaupungin haltuun.

Tämä on oikein ikävä tilanne jo siksikin, että Teiskontietä palvelee käytännössä runkolinjamainen yhteys tiheine vuoroväleineen, mutta heikkotasoiset pysäkit ja pysäkkijärjestelyt heikentävät yhteyden käytettävyyttä, jolloin hyvä palvelu menee osin hukkaan. Melkeinpä veikkaisin, että silloin kun nuo pysäkit on tehty, kaupungin sisäisiä linjoja ei ole tuossa edes kulkenut. Ehkäpä perinteiselle seutuliikenteen kalustolle, kaksiakselisille ja korkealattiaisille linjureille tuo paikka ei olekaan niin ongelmallinen?
 
Liikennevaloetuuksia on nyt lisäilty nyt mm. Aitolahdentien sekä Sammonkadun liittymiin. Näinollen kaikilla Sammonkatua ajavilla linjoilla on etuudet kaikissa liikennevaloristeyksissä aina Sammon aukiolle saakka. Linjalla 6 näin on tosin ollut jo jonkin aikaa, lisäksi 6:lla on valoetuuksissa "etuotto-oikeus", eli tämä saa etuudet joka risteyksessä aina ensimmäisenä.

Varsinkin tuo Mäentakusenkadun liittymän valoetuudet nopeuttavat varsinkin suunnassaan vasemmalle kääntyviä vuoroja usealla minuutilla, ei nimittäin aiemmin ollut mitenkään harvinaista, että ruuhka-aikana vasemmalle kääntymiseen tarvittiin ainakin kahdet vihreät valot ennenkuin risteyksestä pääsi lävitse.
 
Takaisin
Ylös