Teli- ja nivelbussit

Tuo toimittaja voisi kysellä Höseliltä, mitä järkeä koko tässä touhussa on linjojen 14/18/39 osalta. Meillehän on tulossa Vihdintien ratikka, jonka on määrä olla liikenteessä noin 10 vuoden kuluttua. Kun tiedämme toteutuspolun olevan se, että aloitetaan Topeliuksenkadun rinnakkaisradasta, sitten perusparannetaan Manskun rata ja sitten aloitetaan liikenne, niin linjaryppäällä 14/18/39 lie elinvuosia jäljellä sellaiset 7–8 vuotta, joista pari viimeistä ajettaisiin herkillä nivelbusseilla keskellä ratatyömaata.

Eli onko Kiinan nivelet niin halpoja, että ne kannattaa hankkia noin lyhyttä käyttöaikaa varten, ja ajaa siellä huonokuntoisella kiskotyömaalla loppuun?
 
Tuo toimittaja voisi kysellä Höseliltä, mitä järkeä koko tässä touhussa on linjojen 14/18/39 osalta. Meillehän on tulossa Vihdintien ratikka, jonka on määrä olla liikenteessä noin 10 vuoden kuluttua. Kun tiedämme toteutuspolun olevan se, että aloitetaan Topeliuksenkadun rinnakkaisradasta, sitten perusparannetaan Manskun rata ja sitten aloitetaan liikenne, niin linjaryppäällä 14/18/39 lie elinvuosia jäljellä sellaiset 7–8 vuotta, joista pari viimeistä ajettaisiin herkillä nivelbusseilla keskellä ratatyömaata.

Eli onko Kiinan nivelet niin halpoja, että ne kannattaa hankkia noin lyhyttä käyttöaikaa varten, ja ajaa siellä huonokuntoisella kiskotyömaalla loppuun?
No siis, jos sähköbussien akku- ja lataustekniikka kehityy nykyistä vauhtia, niin nuo sähkönivelet ovat varikoilla ladattavia eivätkä tarvitse erillisiä pikalatausasemia päätepysäkeillä. Toisin sanoen vuonna 2021 ne voivat olla sellaisia, että niitä voi käyttää siinä missä mitä tahansa muutakin bussia. Ja sähköisinä niillä ei ole dieselbussien päästörajoituksia (joiden vähentämiseen mm. Helsinki on sitoutunut).
7-10 vuottahan on käytännössä yhden liikennennöintisopimuksen mittainen, joten ainakin sen aikaa mentäneen vielä busseilla.
 
Viimeksi muokattu:
14 ja 18 kohdalla en olisi niin huolissani vuorovälin harvenemisesta niveten myötä, kun nykykalustosta suurin osa on vielä kaksiakselista, olettaen siis että kalusto olisi kauttaaltaan niveliä, eikä vain nykyisiä telivuoroja korvaamassa. 39:llä tosin voi olla riski, että jotkut joutuvat seisomaan kauemmin kun 10min esim Pitäjänmäen aseman ja Meilahden välillä, kun nykyinen kalusto on (muistaakseni) pelkkiä telejä. Tahdistaminen linjoihin 14 ja 18 ei taida onnistua jos niille tulee 12 tai 15min vuoroväli ja 39:lle jää 10, mutta jos yhteinen vuoroväli ruuhkassa on 4min, niin tahdistus ei toimi hyvin muutenkaan eikä sitä samalla tavalla tarvitakkaan.

On ihan mahdollista, että mikäli sähköniveliin tuolla nykyisessä 14/18/39-käytävässä mennään, tapahtuu myös linjastossa samalla muutoksia. Esimerkiksi nykyisten linjojen sijaan voitaisiinkin liikennöidä kahta 10 minuutin vuorovälin linjaa nivelkalustolla. Eiranrannan ratikka tullee joka tapauksessa muuttamaan Etelä-Helsingin linjastoa jossain määrin.
 
Esimerkiksi nykyisten linjojen sijaan voitaisiinkin liikennöidä kahta 10 minuutin vuorovälin linjaa nivelkalustollam
Jolloin runko-osuudella olisi viiden minuutin vuoroväli. Tämä olisi todella ihanteellinen tilanne.
 
Tuo toimittaja voisi kysellä Höseliltä, mitä järkeä koko tässä touhussa on linjojen 14/18/39 osalta. Meillehän on tulossa Vihdintien ratikka, jonka on määrä olla liikenteessä noin 10 vuoden kuluttua. Kun tiedämme toteutuspolun olevan se, että aloitetaan Topeliuksenkadun rinnakkaisradasta, sitten perusparannetaan Manskun rata ja sitten aloitetaan liikenne, niin linjaryppäällä 14/18/39 lie elinvuosia jäljellä sellaiset 7–8 vuotta, joista pari viimeistä ajettaisiin herkillä nivelbusseilla keskellä ratatyömaata.

Eli onko Kiinan nivelet niin halpoja, että ne kannattaa hankkia noin lyhyttä käyttöaikaa varten, ja ajaa siellä huonokuntoisella kiskotyömaalla loppuun?

Vihdintien ratikka voi korvata linjat 18 ja 14, mutta se ei kulje loppupäässään samaa reittiä 39:n kanssa.
 
Miksi 39 ylipäänsä tulee keskustaan? Alkumatkan liityntälinja lähijunille, loppuosan täysin turha.
 
Miksi 39 ylipäänsä tulee keskustaan? Alkumatkan liityntälinja lähijunille, loppuosan täysin turha.
Samasta syystä kuin Mäkelänkadun ja Lahdentien bussilinjat tulevat Rautatientorille. Tai Manskua tullaan Elielinaukiolle ja Kamppiin. Nimimerkki "Miska" tai "late" voisi selostaa asiantuntevammin, miksi näin on yhä.
 
Vihdintien ratikka voi korvata linjat 18 ja 14, mutta se ei kulje loppupäässään samaa reittiä 39:n kanssa.

Kun Topeliuksenkadulla kulkee nelosen ratikka ja Vihdintiellä oma ratikkansa, niin ei 39 siinä vaiheessa enää ole olemassa. Voipi olla tuolla numerolla jonkunlainen moniliityntäbussi toki, mutta ei mitään sellaista, joka tarvitsisi nivelautoja.

Miksi 39 ylipäänsä tulee keskustaan? Alkumatkan liityntälinja lähijunille, loppuosan täysin turha.

Ei se kauaa enää tule.

Turhin noista on tietysti 14, sehän on käytännössä pelkkä nyky-14:n tukilinja pohjoisheilurilla. Muutamaa mummoa lukuunottamatta ei lie mitään estettä sille, että jo "huomenna" lakkautetaan 14, pidennetään 39 Eiraan ja katsotaan tarjonta kysyntää vastaavaksi.
 
Miksi 39 ylipäänsä tulee keskustaan? Alkumatkan liityntälinja lähijunille, loppuosan täysin turha.

39:hän kulki vielä hiljattain Pitäjänmäestä Vihdintien ja Manneheimintien kautta Kamppiin. Nykyinen Reitti tuli vasta 2012 kun se yhdistettiin 539:iin. Eli se on liitynnän lisäksi eräänlainen poikittaislinja Martinlaakson radan varresta Munkkiniemeen ja samalla hidas yhteys Konalasta keskustaan, koska se on kompromissi suoran linjan ja poikittaislinjan kesken. Toivon mukaan Vihdintien ratikan suunnitelmaan sisältyy käännös Huopalahdenkadulta Jokerille Huopalahden asemalle. Tällöin Martinlaakson radan varresta saataisiin nopeampi yhteys junavaihdolla Munkkiniemeen esim jatkamalla 7 Meilahdesta pelkällä kääntöraiteen rakentamisella Huopalahden aseman pohjoispuolelle. Ilmankin kääntöraidetta voi linjan tehdä jos Kalasataman linjaa ajetaan kaksisuuntaisella pikaraitiotiekalustolla, niin se voitaisiin ajaa 7 reittiä Meilahteen ja siitä Huopalahteen. Siellä se voidaan kääntää ilman erillistä kääntöraidetta vaan vain pelkällä ristikolla joita tulee olemaan määrävälein Jokerin varrella muutenkin. Tällöin siis 7 jäisi Länsi-Pasilaan.

On ihan mahdollista, että mikäli sähköniveliin tuolla nykyisessä 14/18/39-käytävässä mennään, tapahtuu myös linjastossa samalla muutoksia. Esimerkiksi nykyisten linjojen sijaan voitaisiinkin liikennöidä kahta 10 minuutin vuorovälin linjaa nivelkalustolla. Eiranrannan ratikka tullee joka tapauksessa muuttamaan Etelä-Helsingin linjastoa jossain määrin.
Ei se kauaa enää tule.

Turhin noista on tietysti 14, sehän on käytännössä pelkkä nyky-14:n tukilinja pohjoisheilurilla. Muutamaa mummoa lukuunottamatta ei lie mitään estettä sille, että jo "huomenna" lakkautetaan 14, pidennetään 39 Eiraan ja katsotaan tarjonta kysyntää vastaavaksi.

Eiranrannan Hankesuunnitelmassa ei ole sen ihmeempää kuin 14 siirto samalle päätepysäkille 18 kanssa, joka tosiaan tekee 14 helpon korvata 39:llä. 39:n ajo Myyrmäkeen asti 10min välein ja vielä nivelillä on minusta tosin ylitarjontaa. Muutenkin Vihdintien ratikka tulee varmaan syömään pois sen suunnan bussilinjojen kantakaupunkisosuuden Valimon terminaalin myötä tai ainakin niiden linjojen joita ei ole muutettu runkolinjoiksi. Helsingin poikittaisliikennesuunnitelmassa 59:n (tai mikä sen numero runkolinjana onkaan) jatko Malminkartanoon on minusta valmistautumista siihen että se korvaa 39:n Vihdintien ratikan aloittaessa. Mikäli telisähköbussit yhtäkkiä tulevatkin markkinoille ja nivelbussien takia ei linjakolmikkoa muutetakkaan, niin 59 syö pois ainakin 39B:n, siis 51:n lisäksi
 
Eli onko Kiinan nivelet niin halpoja, että ne kannattaa hankkia noin lyhyttä käyttöaikaa varten, ja ajaa siellä huonokuntoisella kiskotyömaalla loppuun?
Onhan ne joka tapauksessa paljon halvempia kuin yksikään kiskoliikennehanke kalustoineen. Mutta rahaa tuntuu nykyään olevan vaikka mihin kun sitä kaadettiin surutta koko ajan extraa länsimetroonkin.
 
Toivon mukaan Vihdintien ratikan suunnitelmaan sisältyy käännös Huopalahdenkadulta Jokerille Huopalahden asemalle. Tällöin Martinlaakson radan varresta saataisiin nopeampi yhteys junavaihdolla Munkkiniemeen esim jatkamalla 7 Meilahdesta pelkällä kääntöraiteen rakentamisella Huopalahden aseman pohjoispuolelle. Ilmankin kääntöraidetta voi linjan tehdä jos Kalasataman linjaa ajetaan kaksisuuntaisella pikaraitiotiekalustolla, niin se voitaisiin ajaa 7 reittiä Meilahteen ja siitä Huopalahteen.
Eikös Vihdintien ratikan suunnitelmissa ole ajateltu tuota Kehäradan junista vaihtoa Pohjois-Haagan asemalle, jonka tuntumaan tulisi ratikan päätepysäkki?
 
Eikös Vihdintien ratikan suunnitelmissa ole ajateltu tuota Kehäradan junista vaihtoa Pohjois-Haagan asemalle, jonka tuntumaan tulisi ratikan päätepysäkki?

Sellaisen suunnitelman minäkin olen nähnyt ja mielestäni siinä ei ole oikeastaan minkäänlaista järkeä. jos Vihdintielle rakennetaan ratikka niin sen pitää kulkea vähintään Konalaan tai mieluiten Rajatorppaan/Pähkinärinteeseen.

t. Rainer
 
Sellaisen suunnitelman minäkin olen nähnyt ja mielestäni siinä ei ole oikeastaan minkäänlaista järkeä. jos Vihdintielle rakennetaan ratikka niin sen pitää kulkea vähintään Konalaan tai mieluiten Rajatorppaan/Pähkinärinteeseen.

Kyllä se kulkee. Tämä Kaupintien ratikka on vasta ensimmäinen vaihe.
 
Eikös Vihdintien ratikan suunnitelmissa ole ajateltu tuota Kehäradan junista vaihtoa Pohjois-Haagan asemalle, jonka tuntumaan tulisi ratikan päätepysäkki?

Ratikka on tulossa Kaupintielle, mutta suunnitelmissa on vielä katkoviiva Kaaren eteen asti, eli päätepysäkkiä ei ole kai vielä lopullisesti päätetty. Kaupintien pysäkin kohdalle on tosin parhaimmillaan yli 150m kävely Pohjois-Haagan aseman laituritasolta, kun taas Huopalahdessa laiturilta pyskille on 30m.

Yhteys Huopalahdesta nopeuttaa myös yhteyttä Rantaradan varteen, mutta en sitä tuossa maininnut, kun oli puhe Martinlaakson radan poikittaisyhteyksistä ja 39:stä
 
Ratikka on tulossa Kaupintielle, mutta suunnitelmissa on vielä katkoviiva Kaaren eteen asti, eli päätepysäkkiä ei ole kai vielä lopullisesti päätetty. Kaupintien pysäkin kohdalle on tosin parhaimmillaan yli 150m kävely Pohjois-Haagan aseman laituritasolta, kun taas Huopalahdessa laiturilta pyskille on 30m.

Yhteys Huopalahdesta nopeuttaa myös yhteyttä Rantaradan varteen, mutta en sitä tuossa maininnut, kun oli puhe Martinlaakson radan poikittaisyhteyksistä ja 39:stä

Koko haaraa Kaupintietä pitkin ei tarvittaisi jos sitten kun sekä Jokeri ja kiskot Munkkiniemestä Vihdintielle ovat valmiit ajettaisiin yksi rinnakkainen ratikkalinja keskustasta Huopalahden aseman kautta esim Maunulaan tai Käpylään tai vielä parempi niin että se palaisi sieltä takaisin keskustaan.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös