Lauri Räty
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 477
Olen tässä asiassa aivan samaa mieltä enkä väitä, etteikö se kolmas akseli siellä kolahtelisi laisinkaan. Kysehän on paljolti siitä mihin on tottunut ja mihin vertaa, kuten nimimerkki Rattivaunu kertoi Volvon tehtailla kuulleensa, että kannattaako sioille helmiä antaa.Rattivaunu sanoi:Mahtoikohan SD202:n teliautoja arvostelevassa kommentissa olla yhtenä pointtina se, että kaksiakselisen auton ajaessa jonkun kuopan, töyssyn tai muun "hyndän" yli taka-akseli kolahtaa vain kerran. Kolmiakselisessa autossa takapää kolahtaakin kaksi kertaa, kun ensin kolahtaa varsinainen taka-akseli ja sen perään välittömästi tukiakseli.
Teliauton kolmas akseli on kuitenkin mielestäni mukavampi tapaus kolmannen kolhaduksen kannalta kuin nivelauton viimeinen akseli. Teliautossa kun taka-akselit ovat niin lähellä toisiaan, että ne tasaavat toistensa kulkua kun oikeastaan aina on jommankumman akselin renkaat vakaasti maassa.
Työkaluina tykkään kyllä teliautoista suunnattomasti juuri tuon tasaisen kulun vuoksi. Espoossa, missä työnantajani pitää hallussaan merkittävää markkinaosuutta liikenteestä, on sen verran paljon hidastetöyssyjä bussireiteillä, että teliautolla tekee töitä mielikseen. VTA:n ohjautuvalla tukiakselilla tiukatkin käännökset tuntuvat helpoilta, eivätkä rautakankimaiset Volvo-Ikaruksetkaan ikäviä ole. Nivelbussia en ole päässyt koeajamaan, mutta luulen ketteryyden olevan ainoita positiivisia puolia teliautoon verrattuna.