Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle
Joukkoliikenteen suunnittelijana nivelbussi on minusta huono vähäisten istumapaikkojen vuoksi. Telibussissa on saman verran ellei enemmän istumapaikkoja. Seisomapaikat ovat huonoa laatua. En voi suositella joukkoliikennettä jos se tarkoittaa seisomapaikalla matkustamista, kehotan turvautumaan yksityisautoon.
Ei liene Tampereellakaan niin rajattomasti rahaa, että kaikille voitaisiin taata istumapaikka ruuhkaliikenteessä. Jos pelkistä istumapaikoista olisi kysymys, ei kannattaisi hankkia edes telejä, sillä eihän niissä ole kuin muutama istumapaikka enemmän kuin pisimmissä 2-akselisissa. Kyllä peruste hankkia sekä telejä että niveliä on se, että autoon saadaan mahtumaan kokonaisuutena enemmän matkustajia kuin 2-akseliseen.
Oma mielipiteeni on kyllä, että täysi teliauto on ikävämpi matkustuskokemus kuin täysi nivel. Telissä on hyvää seisomatilaa käytännössä etu- ja keskiovien välinen matka. Tämän voi jokainen todeta matkustamalla kuormitetulla linjalla. Matkustajilla on korkea kynnys (kuvaannollisesti sekä myös käytännössä) siirtyä seisomaan keskiovelta kohti takaosaa, koska 1) käytävä on ahdas, 2) katto tulee vastaan ja 3) lattia on kalteva. Nivelessä voi seistä mukavasti koko matkalla.
Esimerkiksi Helsingin linjalla 65A pitäisi minusta olla ehdottomasti niveliä eikä telejä. Linja on koko pituudeltaan hyvin kuormittunut ja matkustajat vaihtuvat moneen kertaan. Lastenvaunuja kulkee paljon. Nivel olisi teliä ketterämpi tällä paljon jyrkkiä käännöksiä sisältävällä linjalla. Seuraavana listallani olisi 18.
Muistan hyvin toukokuun 2002, kun kaasutelit tulivat linjoille 65A ja 66A. Kunkin linjan yhteenlaskettu kuljetuskapasiteetti putosi melkoisesti, kun suuressa osassa autoja olikin entisen yli 50 seisomapaikan sijaan enää 36 paikkaa. Näistä 36 paikasta osa on vielä eri tavoin huonoja kun taas nivelessä aika lähelle se 50 seisomapaikkaa oli myös oikeasti hyödynnettävissä. Tämä paikkamäärän vähennys näkyi hyvin myös käytännössä, autot kulkivat hyvin täysinä. Vaan eipä hätää, kyllä matkustajat ovat muuallakin löytäneet muita kulkutapoja mukavuuden huononnuttua.
En tarkoita tällä sitä, että vanhoja niveliä olisi pitänyt säästää, vaan uusia niveliä olisi uskallettava tilata sinne, missä niitä oikeasti tarvittaisiin. Toki teknisesti toimiva autotyyppi olisi hyvä juttu. Mutta esimerkiksi Tallinnaan ja Tukholmaan hankitaan jatkuvasti uusia niveliä, joten on aika kummallista, ettei niitä Helsingin seudulle ole hankittu ensimmäistäkään enää vuosikausiin. Säätila ei suuresti eroa näiden kolmen kaupungin välillä. Hintakin on vähän huono selitys, kun tallinnalaisillakin on varaa niitä ostaa.