Toisten sisäänkäyntien rakentaminen metroasemille

Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Muttei metro siltikään tarvitse kovin suuria lippuhalleja. Ilman niitä pärjätään maailmallakin, ja järjestelmissä joiden käyttäjämäärät ovat aivan eri luokkaa kuin Helsingissä.

Pelkät portaat (ja rahastusportti) toisessa päässä varmasti tarjoaisivat sujuvan yhteyden monelle matkustajalle. Jos suuri lippuhalli olisi jotenkin oleellinen, niin sellainenhan pitäisi silloin olla myös jokaisella ratikka- ja bussipysäkillä. ;)

Ainakin Kaisaniemen ja Rautatientorin asemille on jo suunnitteluvaiheessa piirusteltu toiset sisäänkäynnit. Ei kai olisi kovin muokata niistä nykyaikaistettuja kevytversioita.

Suurin osa matkustajista ostaa lippunsa muualta kuin lippuhallista ja junaa odotetaan yleensä laiturilla eikä hallissa. Halliin tuovat ja sieltä vievät portaat kuitenkin ratkaisevat niiden välityskyvyn.

Vaikka suurten lippuhallien rakentaminen onkin kallista, niin pienten "lippuhallien" rakentamisella voisi jopa saada säästöä liikenteen sujuvoittamisen myötä. Tarkoitan tietysti lipunmyyntiä joka raitio- ja bussipysäkille.

Kadun keskellä sijaitsevista ratikkapysäkeistä olen muuten sitä mieltä, että "pikku lippuhallin" lisäksi niissäkin pitäisi olla "uloskäynnit" eli suojatiet molemmissa päissä.
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Sörnäisten aseman toinen pää tulisi varmaankin Agricolankadulle, suunnilleen Karhupuistoon siis.
Siellähän se toinen uloskäynti (hätä) on jossain kohtaa Pengerkatua (jaksa muistaa missä). Tuskin nyt kolmatta rakennetaan. Liukuportaat ja hissi vain puuttuvat.
Mainittakoon, että noilla paikkeilla on eniten maata metron päällä, yli 40 metriä,
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Siellähän se toinen uloskäynti (hätä) on jossain kohtaa Pengerkatua (jaksa muistaa missä). Tuskin nyt kolmatta rakennetaan. Liukuportaat ja hissi vain puuttuvat.
Mainittakoon, että noilla paikkeilla on eniten maata metron päällä, yli 40 metriä,

Se toinen sisäänkäynti on lähempänä Sörnäistä kuin Karhupuistoa. Franzéninkadun ja Torkkelinkadun välissä on tässä kuvassa "laatikko", johon se varauloskäynti sijoittuu:

http://www.bing.com/maps/default.as...dir=0&alt=-1000&phx=0&phy=0&phscl=1&encType=1
 

Liitetiedostot

  • 4050425412_75e5df3b52_m.jpg
    4050425412_75e5df3b52_m.jpg
    30.1 KB · Lukukerrat: 1,115
Onko muuten metron vara- ja hätäreiteistä sekä kenties ns. teknisistä tiloista julkista tietoa laajemmiltikin? Niiden avulla maallikkokin voisi miettiä mahdollisia julkisten alueiden jatkeita, jotka eivät tuhoaisi mitä tahansa budjettia.

Maisemaa rumentavien nimettömien laatikkojen nimeäminen on toki toinen käyttökohde.
 
Olisikohan kävelytunneli päärautatieaseman raiteet alittavasta tunnelista Kompassi-tasolle edullisesti toteutettavissa? Mukavoittaisi ruuhka-aikoina junien ja metrojen välistä vaihtamista.
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Se toinen sisäänkäynti on lähempänä Sörnäistä kuin Karhupuistoa. Franzéninkadun ja Torkkelinkadun välissä on tässä kuvassa "laatikko", johon se varauloskäynti sijoittuu:

http://www.bing.com/maps/default.as...dir=0&alt=-1000&phx=0&phy=0&phscl=1&encType=1

Tästä tuli mieleen Runeberginkadun ja Lutherinkadun kulmassa oleva pömpeli, josta lähtee portaat alas ja jota olen pidemmän aikaa ihmetellyt. Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta liittyykö Töölön metroon ja sitä varten aikoinaan tehtyihin valmisteluihin?

http://www.bing.com/maps/default.as...dir=0&alt=-1000&phx=0&phy=0&phscl=1&encType=1
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Se toinen sisäänkäynti on lähempänä Sörnäistä kuin Karhupuistoa. Franzéninkadun ja Torkkelinkadun välissä on tässä kuvassa "laatikko", johon se varauloskäynti sijoittuu:

Kappas, tuota en tiennytkään. Tuossa kohti uloskäynti olisi tosiaankin melko turhanaikainen.

Kartasta katsomalla tuo on suunnilleen 135m eli laiturin pituuden verran laiturin pohjoispäästä, eli tuo lienee suora kuilu laiturin toisesta päästä tai sitten viisto jostain keskeltä. Maanalainen yleiskaava näemmä merkitsee aseman juuri tuohon kohti, mutta se näyttää hiukan suurpiirteiseltä.

Satutko tietämään tarkemmin miten tuo uloskäynti rakentuu maan alla?

Laiturin eteläpäästä viistoon lähtevät rullaportaat osuisivat suunnilleen arvioiden ainakin melko lähelle Agricolankatua. Ja sitä pohjosemmas toista sisäänkäyntiä tuskin kannattaisi avata. Mutta realistisesti ottaen tietysti, sen avaaminen ylipäänsä luultavasti maksaa sen verran ettei sitä lähdetä tekemän. Siksi hyvät yhteydet Kalliosta on jo ilmankin sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Satutko tietämään tarkemmin miten tuo uloskäynti rakentuu maan alla?

Olen joskus tuosta lukenut jostain, eli ei mitään hajua, mitä lähdettä tähän hätään voisi linkittää.

Yllätyin itsekin siitä, kuinka paljon ainakin liitteen kartan mukaan tuo Sörnäisten asemahalli sijoittuisi Hesarin pohjoispuolelle.
 

Liitetiedostot

  • sorkka.jpg
    sorkka.jpg
    102.6 KB · Lukukerrat: 1,229
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Yllätyin itsekin siitä, kuinka paljon ainakin liitteen kartan mukaan tuo Sörnäisten asemahalli sijoittuisi Hesarin pohjoispuolelle.

Tuolla opaskartan palkilla ei ole kyllä mitään tekemistä sen kanssa, missä metron laituri todellisuudessa on. Laiturin pohjoispäähän nimenomaan tulee Hesarille.
 
Olisikohan kävelytunneli päärautatieaseman raiteet alittavasta tunnelista Kompassi-tasolle edullisesti toteutettavissa? Mukavoittaisi ruuhka-aikoina junien ja metrojen välistä vaihtamista.

Tunnelihan on jo olemassa mutta parkkihalli-käytössä. Helpoiten toteutettavissa niin että metroaseman ylätasanteen ja parkkihalliin väliin puhkaistaan reikä, ja erotetaan parkkihallissa pelkästään sen läpi käveleville oma alue. Suurin este lienee se, että parkkihallin omistava yhtiö ei taitaisi suostua sellaiseen. Vahinko että asiaa ei noteerattu lainkaan silloin kun parkkihallia rakennettiin.

t. Rainer

---------- Viesti lisätty kello 11:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:34 ----------

Tästä tuli mieleen Runeberginkadun ja Lutherinkadun kulmassa oleva pömpeli, josta lähtee portaat alas ja jota olen pidemmän aikaa ihmetellyt. Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta liittyykö Töölön metroon ja sitä varten aikoinaan tehtyihin valmisteluihin?

Se on ymmärtääkseni parkkihallin/väestönsuojan sisäänkäynti, mutta on hyvin mahdollista että sieltä luolasta kulkee jotkin portaat myös metron vanhalle kääntöraiteelle joka on Runeberginkadun suuntainen.

t. Rainer
 
Onko muuten metron vara- ja hätäreiteistä sekä kenties ns. teknisistä tiloista julkista tietoa laajemmiltikin?

Metron hätäpoistumisteiden maanpäällisten ulostulojen sijainnit ovat listassa, johon on suurella kirjoitettu "EI SIVULLISTEN TIETOON", eli niitä tuskin löytyy kovin julkisesta jakelusta.
Tietyt "taiteen harrastajat" varmasti tuntevat osan näistä reiteistä, mutta saman porukan intressien vuoksi lienee parempi, ettei poistumisreittien ulostulojen sijainteja mainosteta kovin näkyvästi ympäri maailmaa.
 
Tästä tuli mieleen Runeberginkadun ja Lutherinkadun kulmassa oleva pömpeli, josta lähtee portaat alas ja jota olen pidemmän aikaa ihmetellyt. Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta liittyykö Töölön metroon ja sitä varten aikoinaan tehtyihin valmisteluihin?

Se on ymmärtääkseni parkkihallin/väestönsuojan sisäänkäynti, mutta on hyvin mahdollista että sieltä luolasta kulkee jotkin portaat myös metron vanhalle kääntöraiteelle joka on Runeberginkadun suuntainen.

Tuo pömpeli on Temppeliaukion väestönsuojan yksi sisäänmenoreitti. Kalliosuoja toimii myös parkkihallina.
Sisäänkäynti ei liity mitenkään metroon, eikä ole tiedossa että reikä oltaisiin ottamassa Töölön metron käyttöön. Sinänsä tuo puistoalue kyllä tulee varmaankin kysymykseen Töölön metron suunnittelussa, koska pystykuiluille on tiiviissä kaupunkirakenteessa vaikea löytää muita "tontteja".
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Kartasta katsomalla tuo on suunnilleen 135m eli laiturin pituuden verran laiturin pohjoispäästä, eli tuo lienee suora kuilu laiturin toisesta päästä tai sitten viisto jostain keskeltä.
Se on hätäpoistumistie, ei mikään pystykuilu!
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Eikös hätäpoistumistiet ole yleensä pystykuiluun laitettuja kierreportaita? Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Varmaan ovatkin. Mutta Sörnäisten asemalla on eteläpäässä valmiiksi louhittu toinen sisäänkäynti, jota siis käytetään hätäpoistumistienä ja myös väestösuojan kulkutienä. Siellä on portaat vinokuilussa.
Ehkä oheinen kuva antaa uskoa tähän asiaan. Lähde: Metro 77, Helsingin kaupungin metrotoimikunta.
 

Liitetiedostot

  • sornainenM.jpg
    sornainenM.jpg
    27.1 KB · Lukukerrat: 1,804
Takaisin
Ylös