Toisten sisäänkäyntien rakentaminen metroasemille

Vs: Bussi-Jokeri

Mutta nopeus ei voi poiketa kävelynopeudesta paljoa, koska ihmisten on voitava pysyä pystyssä astuessaan portaisiin ja niistä pois.

Minusta esim. Pietarin ja Budapestin metroissa rullaportaat liikkuvat selvästi suomalaisia nopeammin. Voi tosin olla, että ensimmäisen maailman turvallisuustasolla moisia nopeuksia ei sallittaisi.
 
Vs: Bussi-Jokeri

Minusta esim. Pietarin ja Budapestin metroissa rullaportaat liikkuvat selvästi suomalaisia nopeammin. Voi tosin olla, että ensimmäisen maailman turvallisuustasolla moisia nopeuksia ei sallittaisi.
Olen tehnyt saman havainnon. Mutta Pietarissa onkin ihminen vahtimassa rullaportaita koko ajan. Olisiko sitä varten, että pystyy pysäyttämään portaan heti, jos joku kaatuu. Budapestistä en muista, oliko sielläkin porrasvahteja.

Antero
 
Vs: Bussi-Jokeri

Budapestistä en muista, oliko sielläkin porrasvahteja.

Siellä ei ole. Monilla asemilla on lipuntarkastajat ennen liukuportaita, mutta he ovat usein niin kaukana, etteivät näe liukuportaisiin kunnolla (ja muutenkin keskittyvät lipuntarkastukseen).
 
Vs: Bussi-Jokeri

Minusta esim. Pietarin ja Budapestin metroissa rullaportaat liikkuvat selvästi suomalaisia nopeammin. Voi tosin olla, että ensimmäisen maailman turvallisuustasolla moisia nopeuksia ei sallittaisi.

Muistelisin Budapestissä asuessani kuulleeni, että niiden portaiden nopeus vaihtelisi päivän mittaan. Eli menisivät ruuhka-aikaan nopeammin. Mutta tämä siis yli 10v sitten.
 
Vs: Bussi-Jokeri

Kadulle tai jalkakäytäville ei voi portaita tuoda.

Rullaportaita vai? Kyllä muualla voi tuoda. Mikä Helsingissä estäisi?

---------- Viestit yhdistetty klo 7:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 7:41 ----------

Tukholmassakin rulllaportaat on - jos ei selvästi, niin kuitenkin vähän - nopeammat kuin Helsingissä.
 
Liikennelaitos selvittää, voitaisiinko Kulosaaren ja Siilitien metroasemien varauloskäynnit avata päivittäiseen käyttöön. Tälle olisi tarvetta, sillä kyseisillä asemilla on vain yksi normaali uloskäynti.

Kaupunginhallitus hyväksyi asiaan liittyvän varavaltuutettu Henrik Nyholmin (vas) aloitteen.

Nyholm ja aloitteen allekirjoittaneet 15 muuta valtuutettua eri puolueista halusivat, että metron varauloskäyntejä otettaisiin käyttöön kokeiluluontoisesti kulkemisen nopeuttamiseksi.

Liikennelaitoksen mukaan useimmilla metroasemilla ei ole sellaisia varauloskäyntejä, joita voitaisiin ottaa päivittäiseen käyttöön.

Varauloskäynnit täyttävät matkustajien poistumiselle hätätapauksissa asetetut vaatimukset, mutta eivät ole esteettömyyden ja kulkuyhteyksien nopeuden kannalta toimivia.

Helsingin Uutiset
 
Helsingin Uutiset: Varauloskäynnit täyttävät matkustajien poistumiselle hätätapauksissa asetetut vaatimukset, mutta eivät ole esteettömyyden ja kulkuyhteyksien nopeuden kannalta toimivia.
Onko suljettu uloskäynti parempaa palvelua kuin uloskäynti, joka ei täytä esteettömyysvaatimuksia?

Minusta asiaa pitää katsoa siltä kannalta, täyttävätkö varauloskäyntien rakenteet julkisen porrashuoneen vaatimukset vai ei. Metron savunpoistokuiluissa olevat kierreportaat eivät täytä tällaisia vaatimuksia, tosin eivät ne täytä varauloskäynninkään vaatimuksia. Mutta Kulosaaressa varauloskäynti oli jo yleisökäytössä, joten on vaikea perustella, ettei sitä voi käyttää. Asema kokonaisuudessaan täyttää esteettömyyden vaatimuksen, joten ei siitäkään tule estettä antaa ihmisten halutessaan kävellä kiinteitä portaita itäpäässä tai käyttää liukuportaita ja hissejä länsipäässä.

Siilitiellä ei varauloskäyntiä ole koskaan vielä käytetty, mutta rakenteena se näyttää minusta täysin kelvolliselta porrashuoneelta. Kun hiekan ja roskien tippuminen ritiläportaiden läpi ihmisten päälle estetään, porrashuone on rakenteeltaan parempi kuin tilapäiset portaat, joita aseman remontin aikana käytettiin. Esteettömyyskysymys on sama kuin Kulosaaressa.

Eli pidän asiaa asennekysymyksenä. Halutaanko palvella kaupunkilaisia ja joukkoliikenteen käyttäjiä mahdollisimman hyvin. Vai kyykyttää ja kiusata ajatuksella, että ei matkustajia tarvitse palvella, kun niiden on pakko matkustaa kumminkin.

Antero
 
Metron savunpoistokuiluissa olevat kierreportaat eivät täytä tällaisia vaatimuksia, tosin eivät ne täytä varauloskäynninkään vaatimuksia.
Offtopiccina mainittakoot, että pystykuilujen portaat tai asemien varauloskäynnit eivät ole kierreportaita vaan suorakulmaisin välitasantein toteutettuja tuplaportaikkoja. No okei, Kampin kääntöraiteelta löytyy kierreportaat, mutta siellä ei liikennöidä matkustajajunilla.

Itse aiheesta olen kyllä samaa mieltä; "kakkosluokan" sisäänkäynti on parempi kuin ei sisäänkäyntimahdollisuutta ollenkaan.
 
HY:n (ex. Kaisaniemen) asemalle aiotaan rakentaa vihdoinkin toinen sisäänkäynti, sanoo HS.

Kyse on HKL:n esityksesä, jonka mukaan rakentaminen alkaisi kahden vuoden päästä ja valmistuisi seitsemän vuoden päästä 2026, kun Kruunuvuoren ratiotie valmistuu.
 
Kaisaniemen toisen sisäänkäynnin sitomisen Kruunusiltoihin olisi ymmärtänyt jos rata olisi kulkenut Liisankadun kautta ja Kaisaniemi toimisi pääasiallisena vaihtopaikkana Metroon, mutta tulevassa ratkaisussa niin ratikoista, pikaratikoista kuin busseistakin metroon vaihtajien on kannattanut vaihtaa aikaisemmin joko Kalasatamassa, Sörnäisissä tai Hakaniemessä. Uusi sisäänkäynti palvelee siis lähinnä Kruunuhaan asukkaita, joka ei tee projektista tarpeetonta, mutta valmistumisajankohdan sovittaminen Kruunusiltojen valmistumiseen vaikuttaa silti byrokraattiselta jäänteeltä.

Ja enemmän Kruunuhaan yhteyksiä parantaisi Snelmanninkadun raitioradan siirtäminen Mariankadulle. Pituutta olisi 750m eli hinta olisi siis samaa luokkaa kuin sisäänkäynti halvimmillaan.
 
Kruunusilloilta tuleva rata jää Hakaniemessä varsin etäälle metroaseman sisäänkäynniltä, joten vaihto Kaisaniemen puiston pysäkiltä metroon on paljon sujuvampi, jos tämä uusi sisäänkäynti rakennetaan. Jos vielä rakennetaan kuten kirjoitetaan, että portaat laskeutuvat suoraan pysäkeiltä ilman että matkustajat ylittävät ajoratoja, on siirtymä ratikasta metroon parhaimmassa tapauksessa hyvinkin nopea.
 
Takaisin
Ylös