Vs: Transdevin uutisia
Lisäisin tuohon kuitenkin vielä sen, että Veolia yritti myydä pois Suomen toimintojaan jo vuonna 2013.
Niin minäkin sanoisin. Ottaen vielä huomioon, että Nobina Finland, Pohjolan Kaupunkiliikenne ja Helsingin Bussiliikenne ovat voitollisia, ei tässä voi syyttää ulkopuolisia tekijöitä.
Transdevin riski oli nähtävissä jo useampi vuosi sitten, kun näki että heidän sopimuksistaan hyvin suuri osa on päättymässä 2015 (Vantaan sopimukset) ja 2016 (Länsiväylän sopimukset). Tuollaisissa tilanteissa, missä firmalla suurin osa sopimuksista on kerralla katkolla, jättävät firmat usein halpoja tarjouksia turvatakseen jatkonsa. Nyt Transdev ei tehnyt niin ja oma veikkaukseni on, että emoyhtiöstä oli tullut käsky pitää hinnat korkeina. Nobina ja Pohjolan Liikenne haistoivat tilanteen ja ne taas tarjosivat halvalla (Nobina molempiin kilpailuihin ja Pohjolan Liikenne Espoon kilpailuun) saaden sillä tilaisuuden ajaa Transdev pois Suomesta. Transdevhän on vetäytynyt myös mm. Tukholmasta ja Tanskasta, joissa molemmissa sillä oli aikanaan huomattavan paljon liikennettä.
Kun tuollainen iso firma kerran kutistuu pieneksi, on sen vaikea enää toimia kannattavasti, koska kustannusrakennetta on todella vaikeaa saada yhtä kevyeksi kuin koko ajan pienenä olleissa firmoissa. Pikkufirmoissa mm. kaikkia lain pykäliä ei yleensä lueta ihan niin tarkkaan kuin isoissa firmoissa, mutta sitten kun firma on kerran tullut isoksi, ei lepsumpiin tulkintoihin ole enää paluuta takaisin.
Lisäisin tuohon kuitenkin vielä sen, että Veolia yritti myydä pois Suomen toimintojaan jo vuonna 2013.