Tukholman raitiotiet

Itse olisin ehkä toivonut hiukan vaaleampaa sinistä, joka olisi ollut lähempänä Tukholman raitioteiden perinteistä taivaansinistä väriä, mutta valittu tummempi sininen on erittäin hieno. Hienoa on myös se, että sininen on selvästi vaunujen pääväri ja valkoinen enemmän koristevärin asemassa. Penkkien päälliskankaan idea on hauska (tosin: kun linjaverkko laajenee, niin joudutaanko penkkien päälliset vaihtamaan? ;) ).

Jos oikein ymmärsin tekstin niin Spårväg Citylle vuodenvaihteessa tulevat uudet Flexity Classic -vaunut (jotka siis korvaavat nykyiset lainavaunut) tullaan myös maalaamaan näihin väreihin, joten sinällään varsin seksikkäiden mustanpuhuvien kaffebryggareiden aika Tukholman raitioliikenteessä tulee jäämään varsin lyhyeksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaikuttaa todellakin oikein onnistuneelta. Minäkin pidän siitä, että sininen on selvästi pääväri: näin tulee myös jatkuvuutta vanhoihin aikoihin ilman retromaista vaikutelmaa. Kun tuota katsoo, niin tuntuu vain siltä, että juuri näin sen pitääkin olla. Tästä voisi ottaa Tampereellekin mallia, missä vanhat rollikat olivat yksivärisiä sinisiä.
 
Katselin silloin, kun vaihtoehdot julkaistiin, tuota penkinpäällistä. Se on kivannäköinen, mutta iso määrä vaihtopäällisiä täytyy olla varastossa, jos vaihdettavan tilalle sovitellaan aina oikeanlainen, kuvio kun jatkuu penkistä toiseen. Vaikea kuvitella, että tuollainen toimisi meillä.

Väritys on minustakin ihan OK, ovet erottuvat selkeästi ja luonnollisella tavalla. Mutta sinisen sävy ei kyllä minusta ole kovin onnistunut. Jotenkin se on minusta tulahdus jostain 1980-luvun alusta. Jos vaaleampaa perinteistä sinistä on pitänyt välttää, niin miksei sitten saman tien tummempi, Riian tapainen?
 
Vielä kun näkisi värityksen aidossa luonnonvalossa, niin... Nyt nuo SL:n esittelykuvat on kuvattu sisätiloissa kalseassa työvalaisinvalaistuksessa. Valaistusolosuhteistakin huolimatta ei paha.
 
Se on kivannäköinen, mutta iso määrä vaihtopäällisiä täytyy olla varastossa, jos vaihdettavan tilalle sovitellaan aina oikeanlainen, kuvio kun jatkuu penkistä toiseen.

Ei se kyllä ainakaan nyt linkatuissa kuvissa jatku, tai jos jatkuu, se on joka penkissä samanlainen. Huomaat kyllä, kun vertaat penkkien kuvioita keskenään. Ja oikeanpuoleisen penkin vasemman laidan kuvio näkyy uudelleen heti vasemmanpuoleisen aivan oikeassa laidassa, eli jatkuvuudessa olisi heittoa 5-10 senttiä, jos sitä olisi yritetty. Tuskin on.
 
Ei se kyllä ainakaan nyt linkatuissa kuvissa jatku, tai jos jatkuu, se on joka penkissä samanlainen.

SL sanoi:
Stolstyget heter Station to station. Designen bygger på SL:s spårkartor och fortsätter från ena sätet till det andra. På så sätt knyts alla sittplatser samman till en helhet - precis som SL:s linjenät.

No joo, ilmeisesti toi on tehty niin fiksusti että vaikka se jatkuu penkistä viereiseen ja selkänojasta istuintyynyyn, niin kuvio on silti joka penkissä samanlainen, eli ei tule tuota vaihto-ongelmaa. Sittehän tuo on ihan hyvä idea. Ja miksi ei olisi, kun on meidän vanhasta matkakortista matkittu :)

Vielä kun näkisi värityksen aidossa luonnonvalossa, niin... Nyt nuo SL:n esittelykuvat on kuvattu sisätiloissa kalseassa työvalaisinvalaistuksessa. Valaistusolosuhteistakin huolimatta ei paha.

Minusta se väri näyttää samalta kuin esim. Nockebyn vanha sininen, siis kalustossa A30 ennen Tvärbana-tyyppisiä vaunuja. Ks. esim. http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?id=273
 
Vaikuttaa todellakin oikein onnistuneelta. Minäkin pidän siitä, että sininen on selvästi pääväri: näin tulee myös jatkuvuutta vanhoihin aikoihin ilman retromaista vaikutelmaa. Kun tuota katsoo, niin tuntuu vain siltä, että juuri näin sen pitääkin olla. Tästä voisi ottaa Tampereellekin mallia, missä vanhat rollikat olivat yksivärisiä sinisiä.
Oli niissä sentään kellertävä ikkunalinja! Aiheesta voisi keskustella mielin määrin asiaankuuluvassa ketjussa… ;)
 
Tukholman läänin joukkoliikennelautakunta on ratkaissut tänään Spårväg Cityn ja Lidingöbanan liikennöinnin kilpailutuksen ja valinnut liikennöijäksi Stockholms Spårvägar AB:n eli saman yrityksen, joka hoitaa Spårväg Cityn liikennettä nytkin. Huomionarvoista on, että Stockholms Spårvägar on perustettu alun perin museoliikenteen hoitamiseen ja sen omistavat Ruotsin Raitiotieseuran Tukholman-osasto sekä ko. osaston jotkut jäsenet.

Uusi sopimus alkaa joulukuussa 2014 ja sen kesto on 8 vuotta + 4 vuoden optio. Sopimuksen arvo on 150 miljoonaa kruunua vuodessa.
 
Milloinkohan Stadin Ratikat rupeaa liikennöimään jotain HSL-alueen ratikkalinjaa? :tongue:

Eipä se ole ajankohtaista. Ensinnäkin HSL:n ja HKL:n yksinoikeussopimus on voimassa muistaakseni vuoteen 2024 (jos HKL yhtiöitetään, se sopimus saattaa silloin purkautua vähän riippuen siitä mitä siellä tarkalleen lukee; en tiedä onko sitä huomioitu yhtiöittämisajatuksissa) ja toisekseen Oy Stadin Ratikat Ab:ssa ei kyllä ole sellaista asiantuntemusta ja laskentaosaamista, joka houkuttaisi lähtemään mukaan tuollaiseen kisaan. Tämä suutari pysyy lestissään ja pitää harrastukset harrastuksina sekä HKL-RL:n mieluummin yhteistyökumppanina kuin kilpailijana. :)
 
Tämä suutari pysyy lestissään ja pitää harrastukset harrastuksina sekä HKL-RL:n mieluummin yhteistyökumppanina kuin kilpailijana. :)

Järkevät perustelut. Pahin uhka teille lie, jos HKL-RL yhtiöitetään ja HKL-RL oy:n nimiin siirretään museovaunuja, joilla se alkaa kuskaamaan väkeä puoli-ilmaiseksi. Tätä päivää en tosin usko näkeväni ainakaan kymmeneen vuoteen.
 
Oy Stadin Ratikat Ab:ssa ei kyllä ole sellaista asiantuntemusta ja laskentaosaamista, joka houkuttaisi lähtemään mukaan tuollaiseen kisaan. Tämä suutari pysyy lestissään ja pitää harrastukset harrastuksina sekä HKL-RL:n mieluummin yhteistyökumppanina kuin kilpailijana. :)

Ajattelin vähän asiaa ja luulisin Tukholmassa syyn tällaiseen kehitykseen olevan siinä, että kaupungin raitiotiet oli lakkautettu. Näin ollen museoraitiotieliikenteessä ei ollut mitään tahoa, jonka apuun turvautua, vaan museoliikenteessä kaikki oli tehtävä itse. Siinähän sitä puolivahingossa kertyy tarvittava osaaminen ja asiantuntemus myös joukkoliikenneyrityksen pyörittämisestä.
 
Takaisin
Ylös