- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Eli nykyään ajetaan myös raskaalla junalla "raitiovaunuvauhtia"? Ja lähinnä tarkoitin sitä, että sitä virtaa voi ottaa både och, kiskosta ja piuhasta, mutta tämän varmaan ymmärsitkin
Ajetaan monin paikoin.
Eli että vanhat Cx-vaunut siniseltä linjalta tuotaisi tuolle radalle sellaisenaan tunnelbanaverkosta ajamaan ylävirroittimella? Ok, vähän järkevämpää. Laiturit kuitenkin pitäisi uusia, sillä C10- ja C11-vaunuissa on nykyään levennykset, koska laiturit jää kauaksi tunnelbanalevyisistä junista. Eli yhteensovittaminen ilman nykyisten laiturien tai vaihtoehtoisesti nykyisten vaunujen muuttamista ei onnistu.
Itse taas en näe mitään järkeä Tvärbanittaa Saltsjöbanaa, jos nykyinen systeemi kerran toimii hyvin.
Nykyinen systeemi on enemmänkin kuin Tvärbanan, mutta laiturit eivät täsmää (kuten ei täsmää tunnelbanankaan kanssa). Laiturit ovat kuitenkin suurimmalta osin puuta (ilmeisesti tarkoituksella), joten muutos ratikkakorkeuteen on ihan realistista. Jos metsään ja harvaan asutetulle alueelle pitää ajaa kaupunkijunia, joilla on tasoristeyksiä sekä auto- että kevyen liikenteen kanssa, miksi ihmeessä kolmella tavalla (vaunuroikan pituus, virroitin, laituri) epäyhteensopiva tunnelbanavaunu olisi yhtään yhdellä tavalla (laituri) epäyhteensopivaa ratikkaa parempi?
Enpä myöskään tiedä, miten kauan nykyisillä vaunuilla ajellaan. Ikää on jo kaikilla jo yli 35 vuotta ja remontistakin kulunut 11 vuotta.
Parempi olla tuhoamatta T-banaoptiota turhalla ratikkaratkaisulla, joka nyt ei välttämättä ole edes kovin edullinen, etenkin jos yhteys Tukholman keskustaan toteutetaan samalla.
Suosittelen ajamaan päästä päähän molemmat Saltsjöbananin linjat. Sitten ymmärrät.