Osaako joku kertoa tämän hetkisistä suunnitelmista/näkymistä Tukholman metroverkoston suhteen? Onko linjoihin tulossa laajennuksia, tms? Entä näiden yllämainittujen banojen?
Henk.koht. pidän erittäin paljon sekä Helsingin että Tukholman metroista. Mitään tilastoja tai tutkimuksia en ole lukenut, mutu tuntumalla mielestäni myös Saltsjöbanan ajaa edelleen asiansa. Sen sijaan Lidingöbanan muistuttaa lähinnä Lintsin kummitusjunaa ja eikä mielestäni vastaa mitään nykyajan joukkoliikenteen standardeja edes Lidingöläisille.
Tunnelbanan jatkoja ei ole pahemmin tiedossa tällä hetkellä. Suurennuslasin alla ovat olleet vihreän linjan haara Karolinskaan, punaisen jatko Lidingön keskustaan, asuntorakentaminen Kymlingen "aaveaseman" ympärille ja aseman avaaminen sekä sinisen linjan jatkaminen Nackaan ja jopa Värmdöhön.
Tuossa ne kaikki taisi olla. Pisimmällä mietinnässä taitaa olla tuo Karolinskan haara, mutta viime vuonna tuli vähän sellaista
viestiä, että raitiovaunu Odenplanilta Solnaan olisi todennäköisempi.
Lidingöbanan on saamassa suuren muutostyön nykyaikaiseksi raitiolinjaksi. Mutta tuo kummitusjuna on jo tällä hetkellä toimiva järjestelmä, ainoana miinuksella Lidingön keskustan kierto ja vaihto keskustaan. Molemmat näistä seikoista saattaa poistua lähivuosina. Lidingöbanan on osoittanut ylivertaisuutensa olemalla alueen ainut toimiva raidejärjestelmä lumikaaoksen aikana. Tunnelbanaliikenne on ollut joka suunnassa seis tunneleiden ulkopuolella. Lidingön kaupunki pitää epätodennäköisenä tarvetta asemalle, mutta jo pelkästään yhden asemavälin (Ropsten-Lidingö) hintalappu on liikaa jopa Tukholman kaupungille ja SL:lle. Ei siis lähivuosikymmenten aikana.
Saltsjöbananin suunnitelmat moderniin ratikkaverkkoon sulauttamisesta on pitkällä ja tänä keväänä tehtäneen päätös järjestelmän muuttamiseksi ratikkalinjaksi ja yhdistämiseksi Tvärbananin kanssa. Samalla rakennetaan koko matkalle toiset raiteet ja uusi silta Hammarbyn kanaalin ylitykseen.
Kymlingen aaveaseman tulevaisuus on nyt vaalikeskusteluissa mukana. Alueelle halutaan suunnitelmat suurelle asuinalueelle. Kannatan itse ehdottomasti. Miksi pitemmälle enää pitäisi rakentaa, kun hyvässä paikassa sijaitsema asema on valmiina otettavaksi käyttöön?
Tuo sinisen linjan jatko Nackaan on monille Nackan ja etenkin Värmdön suunnan poliitikoille suuri intohimonkohde. Hanke olisi massiivinen ja hinta sen mukainen. Taitaa polkea paikoillaan koko homma tällä hetkellä, kun mitään vaihtoehtoja ei heitellä ilmoille. Sikäli, kun Värmdön kasvaessa myös autoliikenne Värmdöledenillä kasvaa jonoiksi, varmaan tulisi miettiä raitiotien haaraa myös sinne suuntaan.
Eli kuten muuallakin maailmassa, ratikkaliikenne nostaa täällä päätään ja Tvärbanan on rohkaissut päätöksentekijät jatkamaan sitä kehityssuuntaa. Ratikan suosio näkyy niin politiikassa, joukkoliikenteen käyttäjissä että SL:ssä.