Tukholman Tunnelbana

Kesällä oli Enhetstaxan jo käytössä, jos olisin kauemmin Stokiksessa ollut, olisi sitä tullut hyödynnettyä enemmänkin. 10 kr opiskelijoille kertalippu, 20 kr aikuisille. Ei paha. Taisi porvarihallituksen tekosia olla tuo yhtenäistaksan sluuppaaminen ;)

Porvaripoliitikot puhuivat jos ennen vaaleja että Enhetstaxa häviää jos ne pääsevät valtaan.
Matkustajan kannalta se on tietysti kurjaa: on aina kivempaa jos asiat ovat halvempia, mutta nyt siitä tuli niin halpaa että monit ostivat kertalippuja sarjalippujen sijaan koska säästö oli niin minimaalinen; 20 vrt 18 SEK ja lapsille 10 vrt 9 SEK.
Mutta toivottavasti ei palauteta vanhaa kuponkisysteemiä, silloinhan jopa kehitysmaat meille nauravat.
Ja se uusi älykortti-systeemi tullee vasta talvella 2008 tai jotain sellaista...

Paras olisi jos laskisi etukäteen ostettavien lippujen hintaa enemmän että ihmisillä olisi insitamentteja käyttää niitä esi kädessä kertalippujen tilalta.
 
Mutta toivottavasti ei palauteta vanhaa kuponkisysteemiä, silloinhan jopa kehitysmaat meille nauravat.
Ja se uusi älykortti-systeemi tullee vasta talvella 2008 tai jotain sellaista...
Minusta tuo Tukholman lippusysteemi tuntuu jo nyt täysin antiikkiselta: kuski tai metroaseman lipunmyyjä leimaa lipun, mitä hittoa? Täällä Tampereella kun älykortit ovat olleet jo vuodesta 1995 käytössä ja kertaliputkin vuodesta 1994 koneen printtaamia kuitteja, tuntuu aivan käsittämättömältä, että kaupungissa, jossa joukkoliikenne on toteutettu muuten modernisti on lippujärjestelmä vielä aataminaikuinen.

Helsingissäkin viimeiset pahvilippusysteemit (jos VR:n lähiliikennettä ei lasketa) poistuivat tämän vuoden tammikuussa, ennakolta ostetut ratikkakertaliput olivat viimeisiä Almexissa leimattavia lippuja.
 
Minusta tuo Tukholman lippusysteemi tuntuu jo nyt täysin antiikkiselta: kuski tai metroaseman lipunmyyjä leimaa lipun, mitä hittoa?
Enpä voi kuin olla samaa mieltä... Kuukausi- ja kausikortit jotka toimivat magneettiremssalla ovat varsin moderneja (nåjaa, ensimmäiset sellaiset tulivat joskus -87-paikkeilla), mutta kertaliput ovat samoja vuodesta -73 lähtien (tai jotain sellaista), sama jako eri vyöhykkeisiin jotka vaativat aina uuden kupongin.
Mutta SL:n johdon mukaan EU vaati koko kampanjan kilpailuttamista kun summa oli niin suuri ja lopuksi joku australialainen firma sen voitti. Kumma että ei koko Euroopassa ollut yhtään ainoata firmaa joka olisi pystynyt luomaan vastaavaa systeemiä!
Muistan kun SL virkamiehet olivat jopa siellä Down Under ja tutustuivat systeemiin (olisikohan se ollut Sidneyssä...).
Kyse ehkäpä on mitä sillä matkalla katseltiin?
Ja vieläkin nyt marraskuussa 2006 meillä ei ole uutta systeemiä.
Voisipa mainita että Gävle on jo hankkinut SMS-pohjaisen lippusysteemin kuten teillä Hesassa on. Ja se ei kestänyt 100 vuotta kuten Stokiksessa.
Siitäpä tuliki mieleen, voiko teillä ostaa Seutulipun kännykällä? Luin muistaakseni että ei voi kuin HKL:n omia piljettejä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Siitäpä tuliki mieleen, voiko teillä ostaa Seutulipun kännykällä? Luin muistaakseni että ei voi kuin HKL:n omia piljettejä.

Ei voi vielä ostaa seutulippua, eikä HKL:n kännypiletti käy kuin HKL:n omassa tuotannossa, VR:n lähijunissa ja metron ja lähijunan liityntäbussiliikenteessä.
 
Helsingissäkin viimeiset pahvilippusysteemit (jos VR:n lähiliikennettä ei lasketa) poistuivat tämän vuoden tammikuussa, ennakolta ostetut ratikkakertaliput olivat viimeisiä Almexissa leimattavia lippuja.
Tulee ihan väkisin mieleen, että VR:lläkö olisi vielä pahvilippuja käytössä! Sellaisethan ovat jääneet pois käytöstä jo edellisen sukupolven aikana :)
 
Ei voi vielä ostaa seutulippua, eikä HKL:n kännypiletti käy kuin HKL:n omassa tuotannossa, VR:n lähijunissa ja metron ja lähijunan liityntäbussiliikenteessä.

Toisin sanoen YTV ei ole kännykkälippujen takana?
http://www.google.se/url?sa=t&ct=re...I8LxzuEWSR6WrLxM=&sig2=sUm1rYjDnDXO0DqzBZirXA
Tässä on lenkki jolla löytää SL:n vuosikertomuksen vuodelta 2005, siellä on ainakin mainittu se uusi SL Access-systeemi jotka on RFID-järjestelmä.
Joten kyseistä reissaajaa voi seurata ihan kellonaikoja myöten, ehkäpä jotain mistä Farbror Polisen on iloinen?
Keskustelua on jo ollut jonkinverran mutta kun se tulee käyttöön vuoden päästä ja porukat saavat selvää asiasta niin kyllä tänne varmaankin tulee oikein iloinen integriteetti-polemiikki siitä....
Ja ehkäpä SL päättää hankkia uuden järjestelmän mutta silloinhan se pitää kilpauttaa ja se kestänee ehkäpä viisi vuotta ennen kuin SE uusi järjestelmä on käytössä! :tongue:

Göteborgissa on ollut jo käytössä vastaavanlainen aparatti ja siellä paikallinen VästTrafik on kuitenkin vakuuttanut että ihmisten henkilöllisyys ei ole samassa tietokannassa kuin matkustaminen, mutta kuka sitä voi kontrolloida?
Ehkäpä voisi luulla että minä olen tavallista konspiraatiopelkoisempi mutta mielestäni tässä on asia joka on varsin perusteellinen: kenenkään ei pitäisi saada säilyttää minun matkatietojani, ainakaan niin kauan kun minua ei epäillä vakavasta rikoksesta.
Ja rekisteröinti pitää olla vapaaehtoista tällaisissa jokapäivän asioissa.
Monet ovat varmastikin lukeneet Orwelin 1984?
 
Tulee ihan väkisin mieleen, että VR:lläkö olisi vielä pahvilippuja käytössä! Sellaisethan ovat jääneet pois käytöstä jo edellisen sukupolven aikana :)
No enpä ole paperialan asiantuntija, jotta voisin tarkasti sanoa, mistä ne sarja- ja kuukausiliput koostuu (siis samaa ainetta kuin muutkin VR:n lipunmyynneistä ja JunaMaateista suolletut liput). Vissiin jotain kyllästettyä paperia? Pahvilipuiksi niitä silti kai sanotaan.
 
Vs: Tukholman Tunnelbana ja sen liput

Tänään on kerrottu uuden lippusysteemin, SL Access, lanseerauksesta, joka tulee käyttöön vuoden päästä: erivärisiä muovikortteja jotka voidaan ladata joko rahalla tai ajalla kuten kuukausi, sesonki tai vaikkapa 3-päivän turistikortti.
Kaikki 'spärrit' rakennetaan uudestaan ja niiden laitetaan sininen kortinlukija joka lukee kortin kun se asetetaan lukijaa vastaan.
Niissä spärreissä jotka jo ovat uudelleenrakennettuja (täällä on ollut kokeilu tietyille valituille matkaajille, esimerkiksi Danderyds Sjukhus-asemalla) on magneettiliunlukija ollut tallella mutta kun koko uudistus on tehty niin niitten pitäisi silloin hävitä käyttämättöminä, luulisin.

Ja kuten kirjotin aiemmin niin matkan alku- ja loppupää rekisteröimään sen vuoksi että SL pystyy takaamaan että liikennevälineillä on oikeat resurssit, kuten hän sen muotoili.
Että ihmisten matkatapoja rekisteröidään ei hän edes maininnut huonoja asiana.

Miten Hesan matkakortit toimivat? Onko siellä sama periaate että matkan kesto ja suunta rekisteröidään? Kuka siihen tietoon saa tutustua?
 
Helsingissä rekisteröidään kai vain linja, lipputyyppi ja kellonaika (ehkä myös nousupaikka, ainakin metrossa ja liityntäparkeissa?). Kausilipulla raideliikenteessä matkustaessa kortin vilauttaminen lukijaan on vapaaehtoista.
 
Helsingin rekisteröinti on osittain turhaa juuri siksi, että lähes luotettavia nousutietoja saadaan vain bussiliikenteessä, jossa kausikorttikin on näytettävä lukijalle. Linjan kuormitusta ei tälläkään konstilla saada, kun poistuminen ei tule tietoon.

Minusta olisikin parempi tehdä itselle selväksi, käytetäänkö matkalippuja matkan maksamiseen vai liikennetutkimukseen. On tullut täällä keskusteluissa esille mm. se, miten Göteborgissa on 1/3 heitto eri viranomaisten käsityksessä joukkoliikenteen käytöstä, kun toinen mittaa "leimauksia" ja toinen laskee matkustajia.

Jonkinlainen liikenteestä vastuullisen unelma on sellainen etäluettava matkakortti, jota ei tarvitse ollenkaan näyttää, vaan se luetaan vaikka taskusta tai laukusta. Tällainen on ainoa, joka toimii varmasti myös matkustajalaskennassa. Lisäksi siitä voidaan tehdä sellainen, että se antaa matkustamistiedon, vaikka ei olisi voimassa. Pummitkin tulisivat lasketuksi, jos niillä vain sattuu olemaan edes joskus ostettu lippu mukana.

Mitenkö tuo viime mainittu voisi olla mahdollista? Siten, että kun tuo etäluettava matkalippu on sellainen luottokortin kokoinen pahvinpala joita käytin Portossa ja Lissabonissa myyntihinnalla 50 senttiä, niin eipä ole sitäkään kynnystä, että ensin pitää maksaa siitä, että voi maksaa matkustamisestaan.

Tällainen tosietäluku ei vaan taida vielä olla kaupallisella asteella. Mutta ei se varmaan kaukana ole. Kyse on vain jo nykyisten ratkaisujen herkistämisestä siten, että lukijalaitteen luoman kentän voimakkuus riittää välittämään kortilla olevalle sirulle energiaa sen verran, että siru saadaan käyntiin. Ei se paljon ole, sillä jo 1900-luvun alussa radioaaltojen kentänvoimakkuus riitti kidekoneessa radion kuunteluun kuulokkeilla ilman muuta energiaa. Toinen ratkaisu voi tulla kännykän kautta. Matkalipuksi käytetään yleistä maksusirua, joka on tulevaisuudessa jokaisen kännykän vakio-osa. Ja silloinhan on energiaa tyrkyllä "matkakortille" yllin kyllin.

Antero
 
Joo, kännykkään voi sellaisen sirun hyvin upottaa. Jos ei halua kännykkään sirua, sen voisi sitten ihan perus "luottokortti"-mallisena ottaa. Tekniikka perustuisi Bluetoothiin tai muuhun vastaavaan langattomaan radiotekniikkaan (kuulin juuri jostain uudesta tekniikasta, joka veisi huomattavasti BT:tä vähemmän sähköä).

Vaunuissa olisi arvolippumatkustajia varten nykyiseen tapaan laitteita, jolla halutun matkan voisi veloittaa. Tai sitten niin, että lippu rekisteröi nousut ja poistumiset ja velottaa sen perusteella, ja jos saldo menee miinukselle eikä vähään aikaan käy lataamassa korttia, lasku tulisi perässä.

Tietoturvahenkilöt kyllä älähtäisivät tällaisesta, mutta siitä pitäisi tehdä riittävän avoin, jotta ulkopuoliset voisivat varmistua siitä, ettei kenenkään henkilötietoja väärinkäytetä isovelimeiningillä. Eli matkakortin paikkatiedot sekä saldo- ja omistajatiedot olisivat täysin eri rekistereissä, joita ei voisi yhdistää. En ole asiantuntija, mutta en näe mitään syytä, etteikö tällainen järjestely toimisi-
 
Nyt kun Farstan haara on taas auki, näkyy punaisella linjalla taas tuttu määrä vanhoja vaunuja. Vanhoista vaunuista on myös hiljattain puhuttu mediassa, sillä niitä pidetään vaarallisina ja niistä aiotaankin luopua kokonaan viiden vuoden sisällä.

Vanhojen vaunujen lisäksi ajossa on näkynyt usein myös komposiittimateriaaleilla koritettua C20F eli "Inkognito"-vaunua, joka lyhyen tarkastelun perusteella näyttäisi saaneen pienen erikoiskohtelun sisätilojen paikkaamisessa.

Pakko vielä laittaa pari yksityiskohtaa Gubbängenin asemalta. Penkkien kiiltävä (ainakin toistaiseksi) musta väri on hieman outo, mutta kyseessä lienee -40-50-lukujen taitteeseen liittyvää jäljentelyä. Ehkä vähän silmiinpistävämpi yksityiskohta on kellot, jotka ovat mielestäni kerrassaan loistavia sähköä säästävine LED-valoineen.
 
Tietääkö joku syytä siihen, miksi C6-, C9-, C14- ja C15-junia ei ajeta T1:llä enää olleenkaan? En ole nähnyt puolen vuoden aikana ainuttakaan vanhaa vaunutyyppiä vihreällä linjalla.

Luin hieman viestiketjun alkupäätä, ja jos jotain vielä kiinnostaa, niin nykyään aika monet kuskit kuuluttavat, että "Ta plats, Se upp för dörrarna, dörrarna stängs". Toiset kuskit kuuluttavat vain "Se upp för dörrarna... dom stängs". Lyhyin versio on kuitenkin "Dörrarnaaaa... S!".
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö joku syytä siihen, miksi C6-, C9-, C14- ja C15-junia ei ajeta T1:llä enää olleenkaan? En ole nähnyt puolen vuoden aikana ainuttakaan vanhaa vaunutyyppiä vihreällä linjalla.
Omalta osaltani en muista nähneeni enää muutamaan vuoteen nk. Cx-ryhmän kalustoa TUB1:llä. Ennen C20-sarjan tuloahan siellä olikin aika "hurja" kalusto alkaen sarjoista C2, C3 ja C4. Tosin C4:t sillä järjestelmällä olivat kokolailla lyhytaikainen juttu (C4-sarja oli alkujaan hankittu kokonaisuudessaan TUB2:lle). C2 - C4:ien lisäksi vihreällä linjalla oli raju määrä vaunuja sarjoista C12, C13 ja C14, joissa oli paljon tekniikkaa jo puretuista C1 - C3 -vaunuista. Itse asiassa C12-vaunut olivat käytännössä uudelleenkoritettuja C1 - C3 -vaunuja.

Jos vain olen oikein ymmärtänyt, Högdalenin ja Vällingbyn varikoilla ei enää ole muita vaunuja kuin C20. C6:ta löytyy sekä Nybodasta että Rissnestä, sarjoja C9, C14 ja C15 käsittääkseni vain Rissnestä. Sarjat C9 ja C15 ovat sitäpaitsi lukumääriensä puolesta sangen pieniä.

Aihepiiristä kiinnostuneille pieni kuvavinkki.
 
Takaisin
Ylös