Ylipäänsä erillisistä matkalipuista ja niiden vilauttelusta pitäisi päästä eroon. Aloitetaan nyt siitä että nykyinen matkakorttijärjestelmä on niin umpisurkea joka ikisille mahdollisella tavalla, että sille kevyet mullat.
Emme tarvitse erillistä matkakorttia ylipäänsä. HST-kortti ja muut vastaavat viritykset on jo käytännössä kuopattu, tunnistautuminen tapahtuu jatkossa pankkikorteilla ja -tunnuksilla. Valtionvarainministeriössä on yleinen toteamus, että jos pankkiin ei voi luottaa niin mihin sitten? Toinen asia mikä on syytä muistaa on että vaikkapa Ranskassa yleinen korttiraha, eli se että korttiin ladataan rahaa, on Suomessa tarpeen ja kysynnän puutteen vuoksi myös käytännössä kuopattu.
Eli kausilipusta yksinkertaisesti tavallaan pankki- tai luottokortin ominaisuus. Mitään tarvetta tarkistaa lippua kulkuneuvoon mentäessä ei ole ja siitä kortin vilauttelusta voidaan luopua. Aikaa voi ostaa verkkopankista, Otto-automaateista ja mistä tahansa pankkikortin hyväksyvästä paikasta joka sellaista haluaa myydä (edellyttää pienehköä investointia). Kannattaa myös muistaa että S-Etukortti on SOK-pankin myötä myös pankkikortti. Kertalippu on yksinkertaisesti vähän aikaa.
Eli jokaista matkustajaa kohti on merkintä YTV:n järjestelmässä siitä kuinka paljon aikaa hänellä on (tai ei ole) ja mille vyöhykkeelle. Lipunmyynti on tällöin itse asiassa tunnistustapahtuma. Tunnistautumisen voi hoitaa pankkikortilla ja -tunnuksilla, VISAlla ja varmaan muillakin luottokorteilla. Tai sitten harvemmin kertakäyttöisellä numerosarjalla (lyhytaika eli kertalipuille) joka saadaan joko kännykkään tekstiviestinä, kassalta kuittiin tulostettuna tai erillisellä kuitilla kolikkoautomaatista. Mitään syytä numerosarjan käyttöön ei korttimaksamisen yhteydessä ole, eikä myöskään mihinkään erilliseen YTV-paperiin eli lippuun.
Tarkastettaessa lippuja asiakas antaa joko pankkikortin jonka kautta tunnistus tehdään, tai sitten numerosarjan jonka tarkastaja näpyttää tarkistulaitteeseen. Tässä on sellainen aukko, että pummit voi periaatteessa ostaa yhden lipun ja lähettää numerosarjan toisilleen tekstarina. Tämä voidaan tukkia niin, että kun tarkastajaa lähettää numerosarjan YTV:n järjestelmään niin kuittaus tulee asiakkaan kännykkään tekstiviestinä, ja jos numerosarja on paperilla niin alkuperäinen kuitti pitää pystyä esittämään.
Juuri mitään uutta laitteistoa ei tarvita. Myyntiominaisuus voitaisiin luultavasti toteuttaa ohjelmistopäivityksenä kaupoissa ja muualla jo oleviin kassajärjästelmiin. Raitiovaunuissa ja busseissa voisi olla mukautettu versio sellaisesta samanlaisesta pankkikortinlukijasta joita on kauppojen kassoilla, eli kortti sisään, PIN, ja käyttöliittymä näytön ja numeronäppäimien kautta. Tarkastaja kantaisi mukanaan samanlaista laitetta (PINiä ei välttämättä tarvitisisi edes pyytää tarkastuksen nopeuttamiseksi). Numerotunnistuksen voi toteuttaa helposti vaikka kännykkäsovelluksena.
Välttäisin automaattien sijoittelua ulos sen takia että ne pitää silloin suojata paremmin säältä ja ilkivallalta. Ylipäänsä näen kolikkoautomaateille vähän tarvetta, jos kertalipun voi ostaa kaupasta tai kioskilta. Ehkä niiden suhteen kannattaisi harkita yhteistyötä makeisautomaattien valmistajien kanssa, eli jos meillä on jo yksi koje joka ottaa kolikoita sisään niin eikö tämän voisii hoitaa sillä?
Emme tarvitse erillistä matkakorttia ylipäänsä. HST-kortti ja muut vastaavat viritykset on jo käytännössä kuopattu, tunnistautuminen tapahtuu jatkossa pankkikorteilla ja -tunnuksilla. Valtionvarainministeriössä on yleinen toteamus, että jos pankkiin ei voi luottaa niin mihin sitten? Toinen asia mikä on syytä muistaa on että vaikkapa Ranskassa yleinen korttiraha, eli se että korttiin ladataan rahaa, on Suomessa tarpeen ja kysynnän puutteen vuoksi myös käytännössä kuopattu.
Eli kausilipusta yksinkertaisesti tavallaan pankki- tai luottokortin ominaisuus. Mitään tarvetta tarkistaa lippua kulkuneuvoon mentäessä ei ole ja siitä kortin vilauttelusta voidaan luopua. Aikaa voi ostaa verkkopankista, Otto-automaateista ja mistä tahansa pankkikortin hyväksyvästä paikasta joka sellaista haluaa myydä (edellyttää pienehköä investointia). Kannattaa myös muistaa että S-Etukortti on SOK-pankin myötä myös pankkikortti. Kertalippu on yksinkertaisesti vähän aikaa.
Eli jokaista matkustajaa kohti on merkintä YTV:n järjestelmässä siitä kuinka paljon aikaa hänellä on (tai ei ole) ja mille vyöhykkeelle. Lipunmyynti on tällöin itse asiassa tunnistustapahtuma. Tunnistautumisen voi hoitaa pankkikortilla ja -tunnuksilla, VISAlla ja varmaan muillakin luottokorteilla. Tai sitten harvemmin kertakäyttöisellä numerosarjalla (lyhytaika eli kertalipuille) joka saadaan joko kännykkään tekstiviestinä, kassalta kuittiin tulostettuna tai erillisellä kuitilla kolikkoautomaatista. Mitään syytä numerosarjan käyttöön ei korttimaksamisen yhteydessä ole, eikä myöskään mihinkään erilliseen YTV-paperiin eli lippuun.
Tarkastettaessa lippuja asiakas antaa joko pankkikortin jonka kautta tunnistus tehdään, tai sitten numerosarjan jonka tarkastaja näpyttää tarkistulaitteeseen. Tässä on sellainen aukko, että pummit voi periaatteessa ostaa yhden lipun ja lähettää numerosarjan toisilleen tekstarina. Tämä voidaan tukkia niin, että kun tarkastajaa lähettää numerosarjan YTV:n järjestelmään niin kuittaus tulee asiakkaan kännykkään tekstiviestinä, ja jos numerosarja on paperilla niin alkuperäinen kuitti pitää pystyä esittämään.
Juuri mitään uutta laitteistoa ei tarvita. Myyntiominaisuus voitaisiin luultavasti toteuttaa ohjelmistopäivityksenä kaupoissa ja muualla jo oleviin kassajärjästelmiin. Raitiovaunuissa ja busseissa voisi olla mukautettu versio sellaisesta samanlaisesta pankkikortinlukijasta joita on kauppojen kassoilla, eli kortti sisään, PIN, ja käyttöliittymä näytön ja numeronäppäimien kautta. Tarkastaja kantaisi mukanaan samanlaista laitetta (PINiä ei välttämättä tarvitisisi edes pyytää tarkastuksen nopeuttamiseksi). Numerotunnistuksen voi toteuttaa helposti vaikka kännykkäsovelluksena.
Välttäisin automaattien sijoittelua ulos sen takia että ne pitää silloin suojata paremmin säältä ja ilkivallalta. Ylipäänsä näen kolikkoautomaateille vähän tarvetta, jos kertalipun voi ostaa kaupasta tai kioskilta. Ehkä niiden suhteen kannattaisi harkita yhteistyötä makeisautomaattien valmistajien kanssa, eli jos meillä on jo yksi koje joka ottaa kolikoita sisään niin eikö tämän voisii hoitaa sillä?