Sen ongelman voi ratkaista porteilla ja jatkamalla nykyistä rahastusmallia linja-autoissa.
Eli linja-auto seisoo pysäkillä kun kuski myy lippuja ja asiakkaat jonotta lukijalle, lisäksi hankitaan parisataa porttia... Miten muuten kännykkälippu toimii portissa?
Tulihan se vastaus sieltä rivien välistä, kun et suoraan kyennyt vastaamaan avorahastus vai nykyinen malli. Eli avorahastus.
Minkä kirjoitin ihan eksplisiittisesti, eli oletus esittämälleni mallille on avorahastus, johon ollaan ymmärteekseni busseissakin menossa. Jos halutaan tehdä jotain muuta niin sitten se on aivan eri juttu.
Aivan liian monimutkaiseksi menee tuo. Yksinkertaisempaa säilyttää matkakorttiin pohjautuva järjestelmä, joka ei vaadi minkäänlaisia autentikointeja.
Ensinnäkin se kortti autentikoidaan tarkastajan mukanaan kantamalla laitteella, tai sitten minä kärsin hallusinaatioista. Tällä hetkellä tieto luetaan kortilla olevasta sirusta, mutta jos kortille halutaan myydä aikaa verkossa (tai kännykällä), niin se aikatieto on joka tapauksessa keskitetyssä tietokannasa koska mitään järkevää tapaa kirjoittaa sitä dataa kortille PC:ltä ei ole. Joka on käsittääkseni yksi syy minkä takia nykyisestä järjestelmästä ollaan luopumassa.
Jos data siis on tietokannassa eikä kortilla, tarkastajan mukanaan kantama laitetta pitää muokata niin, että se tekee kyselyn verkon yli kun kortti esitetään. Eli vielä rautalangasta väännettynä:
1) Tarkastaja/matkustaja näyttää matkakortin päätelaitteella.
2) Päätelaite lukee matkakortista tunnisteen (sarjanumero, tms.)
3) Päätelaite lähettää tunnisteen verkkopalvelulle.
4) Verkkopalvelu palauttaa tunnisteen perusteella jotain tyyliin kauden tyyppi ja voimassaoloaika.
5) Päätelaite näyttää ruudulla tiedot tarkastajalle.
Minun mallini eroaa tuosta ylläolevasta vain ja ainoastaan vaiheessa 1:
1a) Tarkastaja/matkustaja syöttää pankkikortin, luottokortin, HYY:n opiskelijakortin, S-Tilikortin, tms. henkilökohtaisen kortin päätelaitteeseen.
1b) Jos matkustajalla ei jostain syytä ole minkäänlaista korttia, tarkistetaan henkilöllisyys.
Tämä ei ole käytännössä yhtään sen hitaampaa kuin kortilta lukeminen.
Kuten jo sanoin, minä en kanna mukanani verkkopankkotunnuksia.
Ei ole tarkoituskaan, kuten ylläolevasta varmaan selviää.
Selontekosi meni jo sen verran sekavaksi, että kadotin sen punaisen langan.
Pahoittelen, yritän olla selkeämpi.
Kun niitä automaatteja ei tule olemaan joka nurkan takana, eikä se maksukortilla maksaminen ole mitään nopeata verrattuna arvokorttiin.
Kun ajaa vaikka Kampin parkkihalliin, luottokortti työnnetään lukijaan joka sylkäisee sen alle sekunnin viiveellä takaisin. Mitään tunnuslukuja ei näpytellä. Mitään lippua ei tulosteta. Miksei joukkoliikennelippua voi ostaa yhtä helposti vaikka bussista laitteelle johon työnnetään pankkikortti ja valitaan nappia painamalla haluttu lippu?
Sinulta tuntuu oikeasti puuttuvan käytännönkokemus eri järjestelmisä ja niihin liittyvistä lipputuotteista.
Ehkä niin, mutta tiedän toisaalta kohtuullisen paljon tietojärjestelmistä. Näiden toteutuksen voi sössiä lukemattomilla tavoillla, mutta yksi tyypillinen on se että korvataan paperipohjainen järjestelmä yksi yhteen sähköisellä. Jolloin seurauksen on lähes poikkeuksetta järjestelmä joka on monimutkaisempi, eli kalliimpi ja huonompi, kuin alkuperäinen. Ymmärrän Ilmaria tältä pohjalta. Jos suunnitellaan kunnolla niin sitten avataan ennakko-oletukset, ja kyseenalaistetaan esimerkiksi se tarvitaanko fyysisiä lippuja ollenkaan.
Ja mitä ajattelin kirjata rahastusjärjestelmään sillä tehdyt matkat? Tai miten ajattelit antaa ennakkolipusta vaihtolipun?
Miten ajattelit avorahastuksessa ylipäänsä kirjata tehdyt matkat? Miten lähijunissa nyt kirjataan tehdyt matkat? Jos bussiin voi nousta keskiovesta, niin matkustajat ihan huvikseen vilauttele kortteja lukijalle? Jos meillä jostain syystä on ennakkopahvilippuja (onko niitä edes enää?) niin ne voi leimauttaa niin kuin nytkin. Paperia paperina, bitit bitteinä.
En puhunut halaistuakaan sanaa siitä miten se tulisi toteuttaa ja miten sen ylipäätänsä saisi tehtyä. Enkä edes sanonut, että se matkaoikeus tulisi suoraan saada ladattua kortille. Se on sitten jonkun muun päänvaiva. Tuo on vain ominaisuus jonka kaipaisin lisää nykyjärjestelmään.
Kuten yllä totesin, jos ei sitä saa ladattua kortille niin ei esim. tarkastaja voi sitä myöskään sieltä lukea. Eli ominaisuutta ei voi toteuttaa nykyjärjestelmällä.
...pankki- ja luottokortteja myöntäviä tahoja on olemassa paljon enemmän kuin 1-2 samanaikaista matkakortteja myöntävää tahoa, joidenkan välillä pystyy vielä jotenkin järkevästi sumplimaan tuon.
Tuo oli totta vielä jokunen aika sitten. Nykyään käytämme luottamuspohjaisia malleja, eli vaikka viranomainen luottaa siihen että verkkopankkiin kirjautunut henkilö on se jonka pankki väittää hänen olevan. Saman voi tehdä suht vaivatta eri korttien välillä.
No esim. MTS2010-järjestelmässä tarvitsee vain vilauttaa korttia, kuten myös Pusatec PT10-järjestelmässä. Eli en nyt tiedä onko se kovinkaan hankalaa. Tosin eivät ne toki taida täyttää sinun asettamia nörttiysvaatimuksia. Kyllä itsekin voisin ideoida vaikka minkälaisen vehkeen, mutta totuushan on se, että KISS.
Järjestelmä joka tarvitsee erilliset kortit, niille erilliset lukulaiteet, ja johon ei voi ostaa aikaa tai rahaa kuin paikoista joissa on erillinen kirjoituslaite on kaikkea muuta kuin KISS.
Tuosta Pusatecistä verkkosivujen perusteella. Jos se lukija kytketään verkkoon, puhutaan käytännössä minun maalamastani järjestelmästäni + erilliset kortit ja laitteet. Parempi tämäkin kuin nykyinen, mahdollistaisi muun muuassa kestotilauslipun. Jos ei niin se on sama kuin nykyinen matkakortti jonka ainoat edut pahvikorttiin verrattuna ovat:
a) matkustajalle mahdollisuus saada uusi kortti kadonneen tilalle, ja
b) YTV:lle matkustajien seuranta, joka toimii vain busseissa eikä enää sielläkään jos siirrytään avorahastukseen.
Haittoina on matkustajille hankalampi järjestelmä, YTV:lle kustannukset laitteista ja niiden ylläpidosta.