Ylen uutinen kertoo ministeriön ajatelmista: https://yle.fi/uutiset/3-10343400
"Budjettiehdotuksen mukaan pääradan peruskorjauksen suunnittelun yhteydessä tulee lähtökohtana pitää, että Helsingin päärautatieaseman ja Tampereen rautatieaseman välinen matka voidaan liikennöidä alle tunnissa perinteisellä kalustolla."
Perinteisellä kalustolla 187 km alle tunnissa. Selvä.
Jos juna ammutaan Helsingin asemalta suoraan 200 km/h nopeuteen ja se välillä pysähtymättä pysäytetään samasta vauhdista Tampereen asemalle, aikaa kuluu 56 minuuttia. 4 minuutin pelivarakin vielä.
No, vakavammin puhuen, tuo aikatavoite tarkoittaa koko rataosan parantamista oikoradan tasolle ja kaarresäteille, sekä luokaa 250 km/h "perinteisen kaluston" hankkimista, mitä ikinä se tarkoittaakin.
Tai sitten ajattelivat siirtää Tampereen Hämeenlinnaan.
Yhteyden nopeuttaminen on ilman muuta hyvä tavoite, mutta silloin kannattaisi lakata puhumasta "perinteisestä kalustosta" ja alle tunnin ajoajasta samassa virkkeessä, olisi vähän uskottavampaa.
"Budjettiehdotuksen mukaan pääradan peruskorjauksen suunnittelun yhteydessä tulee lähtökohtana pitää, että Helsingin päärautatieaseman ja Tampereen rautatieaseman välinen matka voidaan liikennöidä alle tunnissa perinteisellä kalustolla."
Perinteisellä kalustolla 187 km alle tunnissa. Selvä.
Jos juna ammutaan Helsingin asemalta suoraan 200 km/h nopeuteen ja se välillä pysähtymättä pysäytetään samasta vauhdista Tampereen asemalle, aikaa kuluu 56 minuuttia. 4 minuutin pelivarakin vielä.
No, vakavammin puhuen, tuo aikatavoite tarkoittaa koko rataosan parantamista oikoradan tasolle ja kaarresäteille, sekä luokaa 250 km/h "perinteisen kaluston" hankkimista, mitä ikinä se tarkoittaakin.
Tai sitten ajattelivat siirtää Tampereen Hämeenlinnaan.
Yhteyden nopeuttaminen on ilman muuta hyvä tavoite, mutta silloin kannattaisi lakata puhumasta "perinteisestä kalustosta" ja alle tunnin ajoajasta samassa virkkeessä, olisi vähän uskottavampaa.