Turkuun tilaajaväritys?

Mikä olisi oikea turkulaisten bussien tilaajavärityksen pääväri?

  • Valkoinen

    Äänet: 0 0.0%
  • Keltainen

    Äänet: 31 53.4%
  • Punainen

    Äänet: 2 3.4%
  • Sininen

    Äänet: 4 6.9%
  • Vihreä

    Äänet: 1 1.7%
  • Ruskea

    Äänet: 3 5.2%
  • Harmaa

    Äänet: 0 0.0%
  • Musta

    Äänet: 3 5.2%
  • Joku muu

    Äänet: 1 1.7%
  • Ei tilaajaväritystä

    Äänet: 13 22.4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    58
  • Äänestys suljettu. .
Herätetäänpä tämä keskustelu uudestaan henkiin, kun on nyt jo noita nähty ihan liikenteessä. Toisaalta turhaa minusta tehdä uusi ketju aiheesta kun on jo ennestäänkin yksi.

Väritys/ulkonäkö on tietysti niinkuin joku mainitsi makukysymys. Muutama sananen siitä kuitenkin. Yhteinäinenkö nykyään: EI, kaikenmailman kokomainokset ja valkosella pohjalla liikennöitsijän tarra ym. TLO:n väri raikas: kaikki eivät kuulu edes systeemiin ja minusta TLO väritys ainoa motiivi on halpa ja helppous (eli vedetään vaan listojen/saumojen mukaan eri värejä. TuKL:n väri ruma ja pakotetaan vain ko. liikennöitsijä pitämään omaa väriä/tilaajaväriä: eiköhän TuKL:n sorsiminen ja ahdistelu riitä jo. (OT) Ilman JLT:n toimia yksityiset kiskoisivat mielinmäärin tukia/korvauksia ja ajaisivat 15-20v vanhalla kalustolla.
Kalliimpi tarjous tilaajavärityksellä varustetulla autolla: kyllä ne maalit ja maalaukset ihan kaikki maksavat ja ovat samoissa hinnoissa.

Vahvistettu tilaajaväritus aivan siedettävä, toki nämä vaaleankeltaiset tekstit/kuviot valkoisella perässä huonohko ratkaisu. Muuten yhtenäisen värityksen tarkoitus on selvä, juuri tuo yhtenäisyys. Tuskin kukaan luuli että väri muut ongelmat poistaisi.

Sitten kysymys, onko kukaan tehnyt listausta näistä tilaajaväritys autoista esim. tyyliin:

Auton numero: 99. Tyyppi/vm: Scania Scala/2010. Liikennöitsijä: Oy Bussifirma Ab
 
Valittu väritys sinänsä on minusta hyvän näköinen, erittäin tunnistettavasti turkulainen, ja sen verran selkeä, että liikennöitsijän tarra tms. ei yhtenäisyyttä haittaa. Tillaajaväritys, varsinkin kun se poikkeaa kuvioltaan liikennöitsijöiden omaehtoisesti harrastamista, saa bussit näyttämään siltä, että niitäkin on ajateltu ja että systeemiä arvostetaan. Värityksellä ilman muuta on vaikutus mielikuviin, vaikka palvelulle ei mitään uutta olekaan tapahtunut. En silti menisi väittämään, että uusi väritys on erityisen hyvää designia, sillä hommassa tietysti kävi juuri niin kuin etukäteen kritisoitiin: bussin eniten rapaantuva osa on valkoinen, mikä korostaa auton likaisuutta komeasti. Juuri nyt on hiekoitussorakuravelli parhaimmillaan ja autot sen mukaisessa kunnossa.

Itse olisin pistänyt koko auton keltaisella ja joskus toivottavasti saatavat ratikat myös. Turun uusi kirkastettu keltainen on jokseenkin sama kuin yksivärisissä Berliinin joukkoliikennevälineissä (poislukien S-Bahn), ja minusta siellä näyttää aika hyvältä. Lupaan, että kukaan ei silti erehtyisi luulemaan Turkua Berliiniksi.
 
Usean bussin uudella tilaajavärityksellä nähnyt takaapäin niin likaisena ettei edes linjanumeroa näy, niin uusissa scaloissa kuin vanhoissa volvoissa ja muutenkin valkoinen osa tulee likaiseksi. Onneksi joskus sentään on jaksettu sen verran vaivaa että on pyyhitty lika pois linjanumeron kohdalta. No sitten onko jollain tietoa kun olen nähnyt sellaisia busseja missä etupää on keltainen (http://rvleino.kuvat.fi/kuvat/2010/Huhtikuu/and_1.jpg)mutta loppupää on mainosteipattu. Eikös se niin ollu et busseis ei ois saanu olla koko bussin peittäviä mainoksia?
 
Tänpäivän TS:ssa sivulla 6 oleva kuva paljasti että maalausfirma on pahan kerran fuskannut tilaajavärityksessä katon osalta. Keltaisen kuuluu tasaisesti häipyä valkoiseksi mutta katossapa onkin jätetty jyrkkä raja keltaisen ja valkoisen välille. Bussin katto ei luonnollisesti näy pysäkeiltä ja katutasosta, mutta tietystikin kerrostalojen ikkunoista ja ylikulkusilloilta. Tilaaja ei ole varmaankaan kiivennyt bussin katolle tarkastamaan väritystä. Fuskaus ei ole satunnaista, kun kuvassa kahden toisensa sivuuttavan bussin kattoon on jätetty raja. Asia täytyy tietenkin korjata ja maalausfirma on asetettava vastuuseen.
 
Tänpäivän TS:ssa sivulla 6 oleva kuva paljasti että maalausfirma on pahan kerran fuskannut tilaajavärityksessä katon osalta. Keltaisen kuuluu tasaisesti häipyä valkoiseksi mutta katossapa onkin jätetty jyrkkä raja keltaisen ja valkoisen välille. Bussin katto ei luonnollisesti näy pysäkeiltä ja katutasosta, mutta tietystikin kerrostalojen ikkunoista ja ylikulkusilloilta. Tilaaja ei ole varmaankaan kiivennyt bussin katolle tarkastamaan väritystä. Fuskaus ei ole satunnaista, kun kuvassa kahden toisensa sivuuttavan bussin kattoon on jätetty raja. Asia täytyy tietenkin korjata ja maalausfirma on asetettava vastuuseen.
Teippiähän se ”häivytys” on kyljissäkin, miksi ihmeessä katossa sama asia pitäisi tehdä maalilla?
 
Teippiähän se ”häivytys” on kyljissäkin, miksi ihmeessä katossa sama asia pitäisi tehdä maalilla?
Ammattietiikan vuoksi. Jos työstään ylpeää puuseppää pyydetään tekemään kaunis kokopuinen hyllykkö, niin ei se timpuri sitä takaosaa tee vaneerista vaikka sitä ei pääse normaalisti kukaan näkemään.

EDIT: Anteeksi, luin huonosti. Pointtisi oli näköjään teippi vs. maali.
 
Viimeksi muokattu:
Nimim. kämppä 7. kerroksessa bussipysäkin yläpuolella voi todistaa, että kaikkien tilaajavärityksessä olevien bussien katossa on terävärajainen raita, epäilemättä ihan suunnitelman mukaan. Tämä on nyt mielestäni aika pieni ongelma. Katoilla on myös erinäköisiä epäesteettisiä ilmastointipömpeleitä jne., joiden ulkomuotoon bussivalmistaja ei selvästi ole yrittänytkään panostaa, kun ne eivät näy jalankulkijoille. Keskustella voisi näiden sijaan vaikka siitä, että kaupunki suunnittelee juurikin 300 bussivuoron supistuksia.
 
Myös alustan osalta on fuskattu ja jätetty se ilman tilaajaväritystä. Linja-auton alla liikkuvilla ei näin ole varmaa tietoa siitä, minkä värinen auto on kyseessä. Linjakilpikin puuttuu sekä katolta että auton alta.

Miten tällaista voi tapahtua, ei ennen ollut näin huonosti kaikki.
 
Keskustella voisi näiden sijaan vaikka siitä, että kaupunki suunnittelee juurikin 300 bussivuoron supistuksia.

Oikaistaanpa tähänkin ketjuun tuo lakkautusasia. Ei suinkaan kaupunki ole suunnittelemassa 300 bussivuoron supistuksia, vaan TLO ja sen liikennöitsijät. Kaupungilla ei ole vielä toistaiseksi juurikaan sananvaltaa tuon liikenteen suunnitteluun.
 
Takaisin
Ylös