Lipunhinnan korotukset (vaikutus 700 000 e) ja palvelun karsinta (vaikutus 300 000 e, 7 viikkoa kesäaikaa, 32/42 vuoroväli lauantaisin toriaikaan 10 -> 15 minuuttia ja uutta liikennettä ei v. 2006 aloiteta) menivät tosiaan läpi 11 - 2 ja myös itse äänestin korotusten ja karsinnan puolesta.
Koko päätös:
Valtuuston budjettipäätöksen jälkeen muuta vaihtoehtoa ei ollut. Valtuustolle tehtiin selväksi, että jos ei tule pyydettyä rahaa, niin lipun hintoja korotetaan 700 000 e ja palveluita karsitaan 300 000 e:llä. Valtuusto päätti, että joukkoliikenteelle annetaan rahaa 1 000 000 e vähemmän kuin lautakunta esitti, toki 300 000 enemmän kuin kaupunginjohtaja esitti.
Tosiasiallisesti lipunhinnan korotuksesta ja palveluiden karsinnasta päätti siis kaupunginvaltuusto päättäessään kuluvan vuoden budjetista.
Olen itse myös tällä foorumilla pyrkinyt etsimään keinoja rationalisoida liikennettä ja lisätä tuloja. Valitettavasti sellaisia keinoja, joilla lyhyellä tähtäimellä vähennettäisiin kuluja, ei ole löytynyt. Merkittävimmät rationalisoinnit vaativat investointeja liikennevaloetuuksiin, bussikaistoihin tai läpiajettaviin yhteyksiin tai siihen että naapurikunnat saadaan maksamaan osuutensa joukkoliikenteestä. Mikään ei ehdi vaikuttaa tänä vuonna.
Merkittävin keino lisätä matkustajamääriä - työsuhdelippu - ei välttämättä lyhyellä tähtäimellä lisää oleellisesti nettotuloja, koska jos matkustajamäärät lisääntyvät, päälinjoille joudutaan asettamaan vara-autoja jotka helposti maksavat yhtä paljon kuin lisätuloja saadaan. Lisäksi Turun kaupunkikaan ei ilmeisesti saa kaikille työntekijöille tarjolle työsuhdelippua vielä tänä vuonna.
Kuukausilippu oli ainoa keino saada taksankorotuksella olennaisesti lisää rahaa kerättyä, koska kertalipun hintaa ei haluttu nostaa. Arvokorttiveloitusta ei voitu nostaa kuin 10 senttiä / lippulaji, koska muuten se ei olisi ollut edullisempi kuin kertalippu.
Vasemmistoliitolla ei ollut tarkoituskaan saada päätösesitystään läpi. He eivät neuvotelleet siitä muitten ryhmien kanssa, joka on aina edellytys muutosesityksen hyväksymiselle. Tarkoitus oli vain kerätä huomiota.
Vasemmistoliiton muutosesityksessä ehdotettiin, että lipunhinnan korotusten kanssa oltaisiin odotettu kolme kuukautta eli ns. "roikuttu löysässä hirressä". Mitään varsinaista ratkaisua, jolla rahaa saadaan lisää ei esitetty. Esitettiin vain, että valtuustolta - joka juuri päätti, että lisärahaa ei anneta - pyydettäisiin lisää rahaa.
Vasemmistoliitto sanoi:
Lautakunta päättää luopua esitetyistä taksakorotuksista ja palvelujen karsinnasta
Lautakunta päättää, että taksat ja palvelutaso pidetään ennallaan vuoden 2006 kolme ensimmäistä kuukautta eli maaliskuun loppuun asti. Tänä aikana seurataan tilanteen kehitystä ja etsitään kestäviä ratkaisuja joukkoliikenteen ahdinkoon. Työsuhdematkalipun käyttöönoton voimakas edistäminen mm. markkinoinnin keinoin voi lisätä joukkoliikenteen käyttöä. Lisärahoituksen hakemista valtuustolta on myös pidettävä yhtenä mahdollisuutena taksakorotusten ja palveluiden karsinnan torjumisessa.
Lippujen hintojen korotukset ja palvelujen karsiminen eivät ole kestävää joukkoliikennepolitiikkaa, vaan ne johtavat matkamäärien ja siten myös lipputulojen vähenemiseen edelleen. Näin talouden ahdinko syvenee. Uhkana on kierre, joka johtaa uusiin taksakorotuksiin ja palvelujen karsintaan. Kaupungin riittävän korkea tuki on tasapuolisesti kaupunkilaisia palvelevan joukkoliikenteen elinehto.
Eli: Vasemmistoliitto esitti vain taksakorotuksen ja karsintojen lykkäystä kolmella kuukaudella.