Turun seudun joukkoliikenne 2020

Niissä käytettiin varmaan jotain älykästä eurooppalaista kaupunkiin sopivaa järjestelmää, kun Turku valitsi jonkun metsäiseen autokylään sopivan periamerikkalaisen tavan tarkastella asioita mahdollisimman sokeasti ja hajarakentamista palvellen. Kaikki täällä niin hyvin hyvin vaikeaa, kun sivistys uupuu!
 
Noita runkobussilinjoja kun katselee, niin kyllä kauhistuttaa muutamien mutkaisuus. Tuskin tuollaisia reittejä pitkin ihan hirveän vauhdilla keskustaan pääsee...
 
Runkobussi ei tarkoita moottoritiebussia. Kaduilla mennään, paitsi koska kaduilla riittää bussille kapasiteettia mutta myös siksi, että ihmiset ovat itse kadun varressa. Runkobussi tarkoittaa vain sitä, että risteyksissä odotetaan minimaalisesti, vuoroväli on rautainen ja markkinointi pelaa. Nopeilla teillä voi kuitenkin kulkea, jos se ei haittaa varsinaisiin kohteisiin menemistä: siirtymät voivat hyvin syödä hieman kasvaneesta linjanopeudesta hyödyt pois.
 
Arvaan että lopulta tämä valittu malli, ei tule oikeastaan poikkeamaan mitenkään vanhasta. Turussa ei ymmärretä, että tänne tarvitaan suurta muutosta. Tarvitaan tavoitteita, joiden eteen paiskitaan töitä tosissaan. Turkua tunnutaan puuhailtavan koko ajan hieman toisella kädellä, kun päähuomio on jossain aivan muualla.

Lähijunat, matkakeskus ja pikaraitiotie ovat kombinaatio, jolla Turusta saa hyvän toimivan kaupungin. Voi vain valita halutaanko kaupungin olevan sammunut syrjäinen lähiökeskittymä vai oikea kaupunki muiden joukossa. Menestys ei tule halvalla eikä kompromisseilla.

Turku on masentavassa tilassa, sillä on viimeiset hetket käsillä ja näillä kolmella hankkeella on mielestäni avainasema Turun elvyyttämisessä. Mutta Turussa päätöksenteko ei ole saanut riittävästi uutta verta, jotta virheitä haluttaisiin lähteä korjaamaan.
 
Ei tässä nyt kannata lähteä itkeskelemään vaan toimintaan.

Nyt kannattaa tuoda julkisuuteen esille selvityksestä sitä tosiasiaa, että Turussa pikaraitiotie on yhtä mahdollinen kuin useissa Saksan kaupungeissa (mm. Freiburg), Göteborgissa, Århusissa tai Bergenissä. Väestöpohjahan ehdotetulla linjastolla on 3100 as/km 400 m säteellä, joka on samaa luokkaa kuin edellämainituissa.

Nyt esimerkiksi Turun Sanomissa www.ts.fi on keskustelupalsta, ja varsin hauskaa oli, että itse selvityksestä oli lauantaina pieni juttu, ota ei edes löydy nettiversiosta, mutta raitiotien uudesta tulemisesta laaja juttu maanantain Auto&Liikenne - sivuilla. TS 15.6.2009 TS 15.6.2009

Toisekseen, kannattaa ottaa yhteyttä sekä kaupunginhallituksen jäseniin että asiasta lausuviin tahoihin. Myöskin on kovin perusteltua, että asiasta jättää kansalaismielipiteensä.

Runkobussinkin osalta sisällöllinen kehittäminen on kovin tarpeen. Tällä konseptilla on kuitenkin esimerkiksi Malmössä tai Jokerilla päästy matkamäärien voimakkaan kasvun kautta siihen tilanteeseen, että poliittinen enemmistö hahmottaa, että raitiotie tarvitaan.
 
Runkobussien tulisi ehdottomasti ottaa kadut haltuun tyylillä. Minusta pelkkä keltainen kaista ei riitä, vaan bussien kaista tulisi erottaa selkeästi muusta tiestä, teroittamaan sen asemaa muusta liikenteestä riippimattomana välineenä.

Tyhjät lainit meinaan pistävät autoruuhkassa istuvat miettimään, että tuossa olisi tilaa mennä. Jos joukkoliikenne/huoltoajokaista on pelkkä maalilla maalattu liikennesääntö, sitä tullaan käyttämään röyhkeästi väärin erinäisissä tilanteissa.

Turun tuntien tässä ollaan kuitenkin ajateltu päästävän tosi halvalla, eli käytännössä runkolinjabussit tulevat varmaan olemaan minimaalinen investointi "turhaan" joukkoliikenteeseen. Anteeksi yletön pessimismi, mutta ainakin osa turkulaisista vaikuttajista on edelleen kaikkea muuta kuin mukana nykymenossa.

Kumpa seuraavaksi strategiakseen Turku ottaisi tavoitteen olla hyvä eurooppalainen kaupunki, ottamalla huomioon ne perusasiat mitä eurooppalainen kaupunki on. Mitään muuta ei kaupunki tarvitse menestyäkseen. Sen ovat vuosituhannet todistaneet.
 
Viimeksi muokattu:
Turun kaupunginhallitus lähetti selvityksen lausunnoille, ja lausuntoaikaa on 30.9 asti.
Vaikka lausunnot on pyydetty vain tietyiltä tahoilta, lienee niin, että myös muiden lausunnot huomioidaan.

Kokoustiedotus 16.6.
 
Olen muiden asiasta huolestuneiden kanssa käynnistämässä laajempaa kampanjaa Turun, Tampereen ja Helsingin pikaraitioteiden nopean toteutuksen edistämiseksi sekä hankearviointimenetelmän muuttamiseksi niin, että yhdyskuntarakenteelliset vaikutukset huomioidaan.

Jos haluatte ilmoittautua mukaan, ilmoittakaa minulle yksityisviestillä sähköposti, josta teidät tavoittaa.
 
Turku on masentavassa tilassa, sillä on viimeiset hetket käsillä ja näillä kolmella hankkeella on mielestäni avainasema Turun elvyyttämisessä. Mutta Turussa päätöksenteko ei ole saanut riittävästi uutta verta, jotta virheitä haluttaisiin lähteä korjaamaan.

Tähän kohtaan tekisi mieli palauttaa hieman mittasuhteita. En ole syntyperäinen turkulainen ja Turussa on paljonkin kaikenlaista, mistä en yli kymmenen vuoden asumisen jälkeen(kään) pidä, asenneilmapiiri etunenässä. 'Viime hetket käsillä' on kyllä jonkin sortin liioittelua. Pidettäköön nyt kumminkin mielessä, että esim. keskustassa asuntojen hinnat eivät ole laskeneet, uusia asuintaloja on rakennettu ja rakennetaan paraikaa ja vanhojakin on korjattu. Keskeisiin liikekortteihin (Hansa, Forum, Wiklund) on tehty viime vuosina isoja panostuksia. Helsinkiläisen mittapuun mukaista kasvua ei tietty ole. Uusi kirjasto on mielestäni ilmapiirin ja keskustaympäristön kannalta suuren luokan menestys, joka toivottavasti on merkki paremmasta.

Toriparkkipäätöksen kanssa jahkaaminen kieltämättä uhkaa jo viattomien kaupunkilaisten mielenterveyttä. Tori on kioskiröttelöineen kamalassa kunnossa ja parkkipäätöksen takana on torin itsensä lisäksi suunnilleen kaiken muunkin kehittäminen. Alkaa tuntua siltä, että parkin rakentaminenkin olisi pienempi moka kuin tämä hamaan iäisyyteen jahkaaminen.

Joukkoliikennejärjestelmän puutteita olisi mahdollisuus osin paikata pyöräilyllä, joka on Turussa jonkin verran paremmalla tasolla kuin Tampereella tai Helsingissä. Siinäkin vaan tuntuvat päättäjät edelleen takertuvan jokaiseen keskustan parkkiruutuun erikseen, mutta ilahduttavasti ja yllättävästi ainakin osa virkamiehistä ja suunnittelijoista tuntuu oikeasti haluavan rakentaa kunnolliset pyörätiet. Tässä ristivedossa on sitten syntynyt korttelin mittaisia pyöräkaistoja ja muita kukkasia, mutta ainakin hidasta edistystä on.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta Turku vaatisi kyllä pikaisesti jotain toimia kaupungin elvyttämiseksi. Vaikka Helsingissäkään ei ole liiemmin kehuttavaa, pidän Turkua ja sen naapurikuntia vain ikävänä autokeskeisenä alueena, jossa joukkoliikenne on järjestetty melko huonosti. En ole Turussa pariin vuoteen bussilla mennyt. Ei ole huvittanut. Eikä huvita vieläkään.

Tampereella käyn kuukausittain, vaikka sinne ei olisikaan mitään erityistä syytä mennä. Siellä on mukavampaa, ja bussiliikennekin on melko selkeästi järjestetty, ulkopaikkakuntalaisena osaan linjaston paremmin, kuin moni tamperelainen.

Tämä vain minun kokemuksenani. "Turku ei omaa vetovoimatekijöitä".
 
Joukkoliikenneharrastajan kannalta Turun mielenkiintoisin anti nykypäivänä lienee mahdollisuus käyttää kaukojunia kaupungin sisäiseen liikkumiseen. Jopa kahden asemavälin matkan pääsee kulkemaan ajoittain, nimittäin satamasta Kupittaalle. Tätä mahdollisuutta ei Tampereella ole ollut yli 20 vuoteen, sen sijaan naapurikunnissa pysähtyvillä taajamajunilla pääsee kolmeen suuntaan.

Tietääkö joku paikallinen, käyttääkö kukaan joskus edes piruuttaan kaukojunaa Turun sisäiseen kulkemiseen?
 
Tietääkö joku paikallinen, käyttääkö kukaan joskus edes piruuttaan kaukojunaa Turun sisäiseen kulkemiseen?

Mitäs tuo lysti maksaa? Perustuuko VR:n hinnoittelu vielä km-taksaan lisämaksuineen? Meinaan vaan, että nuo kiinteät pendoliinomaksut sun muut tekevät kyllä tuollaisesta muutaman kilometrin lystistä aika hinnakasta touhua, eikö?
 
Matkaa esim. Turku satama - Kupittaa ei tietääkseni ole erikseen hinnoiteltu. Lippuja ei tarkasteta ennen Kupittaan asemaa, joten väliltä ei edes pysty maksamaan. Tietääkseni mahdollisuutta ei kukaan käytä normaalisti. Todennäköisesti konduktöörit puuttuisivat asiaan ovia valvoessaan.

Muutoin keskusteluun: Turku toki tarvitsee parempaa infrastruktuuria, ja erityisesti pikaraitiotie voisikin havaittavasti nostaa kaupungin imagoa, varsinkin jos kävisi niin että huonoista ennusmerkeistä huolimatta Turun raitiotie toteutuisi ennen Tamperetta ;).

Sen sijaan en kyllä ihan ymmärrä Turun joukkoliikenteen kritiikkiä verrattuna Tampereelle. Tampereen joukkoliikenne voi olla ulkopaikkakuntalaisen kannalta helpommin havaittavissa kun suuri osa linjoista kulkee rautatieaseman ohi. Sen sijaan jos matkamääriä, linjastorakennetta ja palvelutasoa vertailee, puntit ovat kyllä varsin tasan. Molemmilla kaupungeilla on niissä suhteissa hyvät ja huonot puolensa, mutta yleisesti ottaen palvelutaso ja linjarakenne on hyvin samankaltainen. Tampereen laajemmalle ulottuva rakenne ja pyöräilyn ongelmat selittävät pääosin noin 10-20% suuremmat matkamäärät asukasta kohden.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs tuo lysti maksaa? Perustuuko VR:n hinnoittelu vielä km-taksaan lisämaksuineen? Meinaan vaan, että nuo kiinteät pendoliinomaksut sun muut tekevät kyllä tuollaisesta muutaman kilometrin lystistä aika hinnakasta touhua, eikö?
Matkaa esim. Turku satama - Kupittaa ei tietääkseni ole erikseen hinnoiteltu. Lippuja ei tarkasteta ennen Kupittaan asemaa, joten väliltä ei edes pysty maksamaan. Tietääkseni mahdollisuutta ei kukaan käytä normaalisti. Todennäköisesti konduktöörit puuttuisivat asiaan ovia valvoessaan.
Ainoa sallittu puuttumistapa Turun sisäiseen junamatkustamiseen on myydä asiaankuuluva matkalippu välille. VR:n matkahaku antaa hinnat ko. välille, ja sen mukaan pikajunalla välin matkustaminen tulee satunnaisesti matkustavalle opiskelijalle halvemmaksi kuin paikallisbussin käyttö: opiskelijalippu Turku Satamasta Kupittaalle maksaa 1,90 €. Toiseen suuntaan lipun voinee ostaa JunaMaatista, jolloin hinta on enää 1,40 €. :) Matka-aika on junasta riippuen 19, 21, 23 tai 44 minuuttia.

Muutoin keskusteluun: Turku toki tarvitsee parempaa infrastruktuuria, ja erityisesti pikaraitiotie voisikin havaittavasti nostaa kaupungin imagoa, varsinkin jos kävisi niin että huonoista ennusmerkeistä huolimatta Turun raitiotie toteutuisi ennen Tamperetta ;).
Turun 3. raitiotiejärjestelmän rakentaminen olisi kyllä hieno kotiinpäin veto ja varsinainen tyrmäys vasten Tampereen kasvoja kamppailussa Suomen kakkoskaupungin paikasta, jossa Tampere on ollut vuosikymmeniä niskan päällä. Turun vahvuus on meressä ja lyhyehkössä henkisessä ja fyysisessä etäisyydessä Skandinaviaan. Turku ja Tampere eivät siis kilpaile sen enempää kuin pikaraitiotie ja lähijuna kaupunkiseudun liikennevälineinä.
 
Takaisin
Ylös