Kaima Hyvärinen puki hyvin sanoiksi ajatukseni ja täydensi sitä vielä. Hain juuri takaa tätä poikkeusluontoista päätöstä, ja sitä kritisoin, en YTV/HSL:n olemassa oloa. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että niiden olemassa olo on ehkä parasta mitä Suomen joukkoliikenteestä löytyy.
Mutta se, että ne/se ovat nimen omaan poikkeamat, eikä yleinen käytäntö on hyvin epäarvoistavaa aluekehittämisen kannalta. Koska vastaavanlaisten poikkeusten aikaan saaminen Turussa ja Tampereella tuskin on edes mahdollista. Kyllä ennemmin käytäntö muuttuu ja tietysti niin pitääkin muuttua.
Vaikuttaa minusta siltä, että jossain vaiheessa on kuviteltu maakuntien olevan niin helppoja hoitaa, että siihen ajateltu riittäävän valtakunnallinen taho. Kun taas pk-seutu, joka on päättäjiä lähempänä ollaan ymmärretty liian haastavaksi ja annettu perustaa YTV. Ja sitten asia on vain jätetty niille sijoilleen, koska asia ei oikeasti kosketa valtakunnallista päätöksentekoa millään tavalla, vaan se on lähinnä maakuntien murhe, joiden ääni ei kanna päätöksentekoon saakka.
VR:n muuttuminen liikelaitokseksi on lopullisesti pistänyt jarrut päälle. Ei joukkoliikenteen pyörittäminen näin vähäväkisessä maassa voi olla pelkästään liiketoimintaa, kyllä sen pitää perustua yleishyödyllisen toiminnan ylläpitämisen periaatteisiin. Ei voi ajatella niin, että kun junaliikenne ei tuota Varsinais-Suomessa, niin sitä ei tarvita Varsinais-Suomessa, kyllä sitä tarvitaan elinkeinoelämän ja asumisen tarpeisiin, ja kaavoituksen ohjaamiseen.
Liikelaitoksiin tulisi siirtyä aluekohtaisesti. Helsingissä liikelaitokset voivat toimia, mutta silloinkin tulisi avata raiteet avoimelle kilpailulle. Turussa ja Tampereen seudulle liiketoiminta on kannattamattomampaa, niitä olisi hyvä pyörittää voittoatuottamattoman laitoksen kanssa vaikka kilpailuttamalla yrittäjiä. Maakuntia ei voi pyörittää noudattaen yhden liikelaitoksen peruskaavaa, vaan lain pitäisi taata mahdollisuudet luoda jokaiseen maakuntaan omat yksilölliset työkalut järjestää joukkoliikenne.
Minusta asian tähdentää esimerkki bussien reittiverkoston pyörittämisestä. Jos verkoston pyörittäminen pitäisi olla tuottava bisnes, ei ainakaan Turussa kovin montaa bussireittiä olisi. Kaikki ei voi olla liiketoimintaa, eikä kaiken tarvitse olla kannattavaa ollakseen tarpeellista.