Turun seudun joukkoliikenne 2020

Ainoastaan voi ihmetellä tuollaisen eripoikkeuksen olemassa oloa. Ikävin peli on sellainen, jossa joku pelaaja keksii omia sääntöjä, eli poikkeustapauksia.

Kuulostaa jo hieman perisuomalaiselta kateudelta. Suomen joukkoliikenteen kannalta olisi kyllä katastrofaalista, jollei edes YTV saisi tilata lähijunaliikennettä, vaan VR yksin siitä päättäisi. Onneksi on pystytty luomaan edes tuo poikkeustapaus. Sen ansiosta siitä ehkä joskus voidaan tehdä yleispätevä sääntö. Ilman YTV:n olemassaoloa olisi todella paljon vaikeampaa perustaa seutukuntien tilaamaa lähiliikennettä yhtään mihinkään.
 
Kuulostaa jo hieman perisuomalaiselta kateudelta. Suomen joukkoliikenteen kannalta olisi kyllä katastrofaalista, jollei edes YTV saisi tilata lähijunaliikennettä, vaan VR yksin siitä päättäisi. Onneksi on pystytty luomaan edes tuo poikkeustapaus. Sen ansiosta siitä ehkä joskus voidaan tehdä yleispätevä sääntö. Ilman YTV:n olemassaoloa olisi todella paljon vaikeampaa perustaa seutukuntien tilaamaa lähiliikennettä yhtään mihinkään.

Tässä YTV/HSL-poikkeuksessa on vaan se ikävä puoli, että se lakaisee ongelman tavallaan maton alle, kun siellä missä se näkyvimmin tulisi esille asia ratkaistaan poikkeuksella eikä yleispätevällä säännöllä. Optimisti sanoisi että ehkä poikkeuksen perusteella voidaan muotoilla uusi yleispätevä säännöstö. Pessimisti taas sanoisi, että tällä poikkeuksella vain vahvistetaan huonoa perussäännöstöä: eihän ongelma ole enää akuutti kun päätöksentekijöiden silmien alla Helsingissä kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Maakunnista kuuluu kyllä napinaa, mutta niinhän aina...
 
Kaima Hyvärinen puki hyvin sanoiksi ajatukseni ja täydensi sitä vielä. Hain juuri takaa tätä poikkeusluontoista päätöstä, ja sitä kritisoin, en YTV/HSL:n olemassa oloa. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että niiden olemassa olo on ehkä parasta mitä Suomen joukkoliikenteestä löytyy.

Mutta se, että ne/se ovat nimen omaan poikkeamat, eikä yleinen käytäntö on hyvin epäarvoistavaa aluekehittämisen kannalta. Koska vastaavanlaisten poikkeusten aikaan saaminen Turussa ja Tampereella tuskin on edes mahdollista. Kyllä ennemmin käytäntö muuttuu ja tietysti niin pitääkin muuttua.

Vaikuttaa minusta siltä, että jossain vaiheessa on kuviteltu maakuntien olevan niin helppoja hoitaa, että siihen ajateltu riittäävän valtakunnallinen taho. Kun taas pk-seutu, joka on päättäjiä lähempänä ollaan ymmärretty liian haastavaksi ja annettu perustaa YTV. Ja sitten asia on vain jätetty niille sijoilleen, koska asia ei oikeasti kosketa valtakunnallista päätöksentekoa millään tavalla, vaan se on lähinnä maakuntien murhe, joiden ääni ei kanna päätöksentekoon saakka.

VR:n muuttuminen liikelaitokseksi on lopullisesti pistänyt jarrut päälle. Ei joukkoliikenteen pyörittäminen näin vähäväkisessä maassa voi olla pelkästään liiketoimintaa, kyllä sen pitää perustua yleishyödyllisen toiminnan ylläpitämisen periaatteisiin. Ei voi ajatella niin, että kun junaliikenne ei tuota Varsinais-Suomessa, niin sitä ei tarvita Varsinais-Suomessa, kyllä sitä tarvitaan elinkeinoelämän ja asumisen tarpeisiin, ja kaavoituksen ohjaamiseen.

Liikelaitoksiin tulisi siirtyä aluekohtaisesti. Helsingissä liikelaitokset voivat toimia, mutta silloinkin tulisi avata raiteet avoimelle kilpailulle. Turussa ja Tampereen seudulle liiketoiminta on kannattamattomampaa, niitä olisi hyvä pyörittää voittoatuottamattoman laitoksen kanssa vaikka kilpailuttamalla yrittäjiä. Maakuntia ei voi pyörittää noudattaen yhden liikelaitoksen peruskaavaa, vaan lain pitäisi taata mahdollisuudet luoda jokaiseen maakuntaan omat yksilölliset työkalut järjestää joukkoliikenne.

Minusta asian tähdentää esimerkki bussien reittiverkoston pyörittämisestä. Jos verkoston pyörittäminen pitäisi olla tuottava bisnes, ei ainakaan Turussa kovin montaa bussireittiä olisi. Kaikki ei voi olla liiketoimintaa, eikä kaiken tarvitse olla kannattavaa ollakseen tarpeellista.
 
Viimeksi muokattu:
Koska vastaavanlaisten poikkeusten aikaan saaminen Turussa ja Tampereella tuskin on edes mahdollista.

Minä en näe mitään syytä, miksei vastaavien poikkeusten tekeminen lakiin Turkua tai Tamperetta varten olisi mahdollista. Jos Turun tai Tampereen seudulla perustetaan kuntayhtymä paikallisjunaliikenteen tilaamiseen ja se neuvottelee liikennöintisopimuksen VR:n kanssa, tekee LVM varmasti ilomielin ehdotuksen lain muuttamisesta.
 
Kuukankon viestiin vastauksena. On jokseenkin mahdotonta siirtää tuohon tapaan vastuu kokonaan alueelle ja kunnille.

Kannattaa nyt muistaa, että asiakirjojen perusteella paikallisjunaliikenteen kehittämistä on esimerkiksi Turun seudulla vaadittu kunnallisten viranomaisten ja kuntayhtymien (kuten maakuntaliitto) toimesta jo vuodesta 1972 alkaen, ja varsin konkreettisia ehdotuksia on tehty 1990-luvulta alkaen. Ne on saatettu myös LVM:n tietoon mm. liikennejärjestelmäsuunnittelun kautta. Tampereella on esitetty paikallisjunaliikenteen kehittämistä jo ainakin 1960-70-luvun taitteen yleiskaavaselvityksissä. Ehdotukset paikallisjunaliikenteestä ovat olleet varsin tiiviitä jo 1990-luvulta alkaen. 2000-luvun alkuvuosina on tehty hyvin konkreettisia esityksiä, jotka ovat jo päätyneet maininnoiksi liikennepoliittiseen selontekoon, toisin kuin monet kovin esillä olevat tiehankkeet.

Silti esimerkiksi joukkoliikennelakia laadittaessa kaupunkien ja maakuntaliiton lausunnoista huolimatta muille seudullisille joukkoliikenneviranomaisille kuin HSL:lle ei annettu toimivaltaa RHK:n rataverkon paikallisjunaliikenteeseen.
 
> Mikko Laaksonen

Ihan asiasta toiseen. Onko Turussa mahdollista kehittää sellaisia työkaluja kaavoitukseen, jotka ohjaisivat rakentamista ja maankäyttöä runkolinjapainotteista joukkoliikennettä tukevaksi.

Miten Turkuun voitaisiin saada täydennysrakentamista, joka loisi ketjuttuvaa rakennuskantaa joka parantaisi asukastiheyttä ratakilometriin nähden. Onko kaavoituksessa mitään mikä estäisi kaupunkirakenteen edelleen hajoamisen laajemmalle.

Jotenkin kaupunkisuunnitteluun tulisi integroida näitä periaatteita, jotta kaupunki kasvaisi luonnollisesti aina kohti seuraavaa vaihetta, jossa liikennemuodot päivittyvät uudelle tasolle.
 
Selvityksen suosituksissa on erityisesti tällainen kohta:

Turun seudun joukkoliikenne 2020-selvitys sanoi:
Pikaraitiotien maankäyttövision laatiminen
Pikaraitiotien toteuttaminen joukkoliikenteen runkojärjestelmänä Turun seudulla edellyttää voimakasta sitoutumista sitä tukevan maankäytön toteuttamiseen. Tämän havainnollistamiseksi suositellaan laadittavaksi Turun, Kaarinan ja Raision kaupunkeja koskeva maankäyttövisio, jossa nykyisten maankäyttösuunnitelmien ja olemassa olevan maankäytön rajoittamatta kuvataan sellainen vaiheen 2. pikaraitiotieverkkoon perustuva kaupunkirakenne, jonka perusteella pikaraitiotiestä saadaan taloudellisesti ja toiminnallisesti tarkoituksenmukainen seudullinen joukkoliikennejärjestelmä. Pikaraitiotien maankäyttövisio on tarkoituksenmukaista toteuttaa seudullisena yhteistyönä Turun kaupunkiseudun rakennemallityön osana. Rakennemallissa tarkastellaan raitiotien varren maankäytön kehittämistä 20–30 vuoden aikatähtäimellä.

Rakennemallityötä pyritään tässä käynnistämään kuntien ja Varsinais-Suonen liiton yhteistyönä.

20-30 vuoden aikatähtäin ei tarkoita sinällään raitiotien lykkäämistä näin kauas, vaan sitä, että maankäyttöä tarkastellaan pidemmällä aikatähtäimellä kuin nyt valmistuneessa selvityksessä, jossa esitetty nykyisiin suunnitelmiin perustuva maankäyttötarkastelu 11 vuoden päähän ei riittänyt Raision ja Kaarinan suunnilla ylittämään Saksassa käytettyä raitiotien investointikriteeriä 2000 asukasta / ratakm 400 m säteellä.

Samoin rakennemallissa tutkittaneen myös sellaisia uusia maankäyttöideoita, jotka eivät tällä hetkellä ole vireillä asemakaavoina tai yleiskaavoissa. Tällaisia voisi olla esimerkiksi Länsikeskuksen ja sen läheisten teollisuusalueiden muuttaminen kaupunkimaisemmiksi alueiksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hyvältä kuulostaa. Etenkin Länsikeskuksen alueen kaupunkimaistaminen olisi todella järkevää. Mielestäni Satakunnantiehen tulisi erityisesti panostaa kaupunkiseudun yhdyskäytävänä, jonka varrelle olisi hyvä keskittää kunnallisia palveluja, asumista.

Ei tulisi vierastaa tienvarsirakentamista ja luulen, että voisi tähdätä siihenkin, että jossain vaiheessa kun tämänkaltainen tie saa pikaraitiotien, voidaan muun liikenteen vauhtia hillitä ja tehdä päätiestä enemmän pääkatu kuin mitä se aluksi oli, työmatkalaiset pääsevät kuitenkin kohtuu ajassa perille, koska pikaraitiotie ei ole alisteinen muun liikenteen vauhdille.

Näin saadaan Turusta sekä viihtyisämpi asuinpaikka, että elävämpi kaupunkirakenne. Toki tässä oli taas paljon mukana omaa utopista fantasiaa. :D
 
Turun seudun joukkoliikenne 2020 - selvityksen päätöksenteko on Turun kaupunginhallituksen listalla 23.11.2009 vietäväksi kaupunginvaltuustoon 30.11.

Päätösesitys:
"Kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä 2 olevan Turun seudun joukkoliikenne 2020 –selvityksen siten, että joukkoliikennejärjestelmäksi valitaan runkobussijärjestelmä"

Päätösesitys ei tarkalleenottaen täsmää esityslistan eikä kaikkien lausuntojen kanssa. Useissa lausunnoissa on puollettu, että raitiotievaihtoehto asetettaisiin pidemmän aikavälin tavoitteeksi ja suunnittelua jatkettaisiin mm. Turun seudun rakennemallin yhteydessä.

Esityslista:

Selvitys löytyy tämän sivun linkeistä


Liitteenä olevat lausunnot
 
Turun Sanomien uutisointi asiasta löytyy linkeistä.
Jos haluaa vaikuttaa asiaan, voi vaikka osallistua keskusteluun.

TS - asiasta 20.11.2009
TS:n keskustelu asiasta

---------- Viesti lisätty kello 12:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:07 ----------

Joko on aika unohtaa

Sitten on aika unohtaa, jos te tämän foorumin lukijat ette tee asialle mitään!
Suomi ja Turku ovat demokratioita, joissa vallitsee kansanvalta ja sananvapaus. Lehdistöön ja poliitikkoihin saa vapaasti otettua yhteyttä.

Turun raitiotietä ei olisi lakkautettu, jos 1962-1972 olisi löytynyt vain vähänkin rivakampia toimijoita!

Turun kaupunginhallituksen jäsenten yhteystiedot

Turun kaupunginvaltuuston jäsenten yhteystiedot
 
Olen lähettänyt pari mailia jo, mutta kärjistävä luonteeni ei oikein sovi tällaiseen toimintaan. Jonkun muunkin pitäisi osallistua ja lähettää sähköpostia ja mielipiteitä. Päättäjien pitää ymmärtää, että pikaraitiotie on tulevaisuuden kannalta ratkaiseva tekijä.

Toivon, että palstalla olevat alkavat toimimaan, ja vielä toivottavampaa olisi, että jopa ne jotka eivät Turussa asu, kertovat mielipiteensä.

Meinaan, pitäisi kiinnostaa turkulaista poliitikkoa, jos vaikka helsinkiläinen sanoo, että mielipide Turustakin voisi muuttua, jos siellä tehtäisiin jotain uutta joskus.

Eli nyt jotain tekemään asian eteen!
 
Jos joku foorumilainen haluaa tehdä tiiviimmin töitä asian eteen, niin laittakaa minulle sähköpostiosoitteenne yksityisviestillä, niin liitän teidät sähköpostilistalle.
 
Tahtoisin muistuttaa, että nyt on vaikuttaa Turun pikaraitiotie-asiassa, koska päätökset ovat lähellä. Vaikuttaa voi ja kannattaa, vaikka ei olisikaan Turusta, koska teilläkin oikeus olla mieltä siitä, miten keskikokoisten kaupunkiseutujen liikennettä kehitetään Suomessa.

Turun päätöksillä on vaikutusta siihen, mitä muualla tehdään ja miten valtio suhtautuu joukkoliikenteeseen ja raideliikenteeseen keskikokoisilla kaupunkiseuduilla. Eli jos Tampereella, Oulussa tai ihan missä vaan muualla halutaan nähdä pikaraitioteitä, olisi hyvä nyt alkaa vahvasti vaikuttamaan asiaan. Ja vaikuttaa Turun päätöksen tekoon.

Turun Sanomien keskustelu palsta, on hyvä paikka tuoda huolensa esiin
http://www.ts.fi/keskustelut/index....cid=0&sortorder=0&page=1&pagesize=25&action=0

Tai voi ottaa yhteyttä päättäjiin
Kh:n jäsenet:
http://www.turku.fi/Public/default.aspx?app=21&externalsearch=1&units=7320
Kv:n jäsenet
http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=108888
 
Takaisin
Ylös