Turun seudun joukkoliikenne 2020

Jos tulee, raitiotie tehdään.
Ei varmana tehdä. Ainakaan tuota syy-seuraus -yhteyttä ei missään nimessä voi pitää selviönä. Munkin palkkarahoja, jotka on ministeriö juuri siihen tarkoitukseen on myöntänyt, käytetään ihan muuhun ja pakkolomalla ollaan. Turun toiminta on siis juuri sellaista bullshittiä, mitä kaupungin ulkopuolella luullaankin.

Olen puhunut, ja purkanut harmitustani! Osoita Mikko, olevani väärässä, toivottavasti vain nyt ei olla vielä liian hyväuskoisia.
 
Hyvää esimakua tulevasta antaa Brahenkadun yksisuuntaistaminen Eerikinkadun ja Linnankadun väliltä.

Nyt henkilöautot jonottavat vasemmalle kääntymistä koko Kauppiaskadun - Brahenkadun välin ja pahimpana aikana vähän ylikin. Kelpaa vahvaa runkolinjaa jonotuttaa kääntymistä odottavien autojen takana, jotka estävät Torille (siis suoraan Eerikinkatua) ajamisen.... Yksi ratkaisu voisi olla Wiklundin seinustalla olevien pysäköintipaikkojen poisto, mutta eihän sellaista voi tässä kaupungissa sentään tehdä, loukkaisi verisesti autoilijan oikeuksia. Myös TOK:n liikevaihto kärsisi liikaa, jos nämä parkkiruudut poistettaisiin.
 
Toinen runkolinjan totaalisesti jumittava paikka on Stålarminkatu Hirvensalosta keskustaan päin. Siihen tarvitaan välttämättä joukkoliikennekaista aamuisin. Vai oliko 50-54 -sarjan tarkoituskaan palvella ketään.

Nimimerkki Koululaisia Kakskerrasta ajamassa ollut ja myöhässä perillä, vaikka kierrettiin Luolavuoren kautta
 
Vähän positiivisuutta kehiin. Skeptisyydellä ei saavuteta mitään. On suuri saavustus saada tällainen päätös aikaiseksi, jossa puhutaan pikaraitiotien toteuttamisesta. Nyt on otettu vihdoin askel kohti sitä päivää, kun ihmiset siirtyvät Turussa kaupunginosasta toiseen kevytjunalla.
pikaraitiotiepiirros.jpg
 
On suuri saavustus saada tällainen päätös aikaiseksi, jossa puhutaan pikaraitiotien toteuttamisesta.

Niin, puhutaan. Mitään konkreettista ei sitten saadakaan ennenkuin avarakatseisuus päättävässä tahossa, julkisessa sanassa ja yleisessä mielipiteessä lisääntyy huomattavasti. Ja sitä tuskin tapahtuu ennenkuin frontaalilobotomioita voi ostaa R-kioskilta tai postimyynnistä.
 
Avarakatseisuutta ja tietoa voi joka ikinen olla mukana tuottamassa.
Yleisönosastoon voi kirjoittaa tai uutisvihjeen ehdottaa kuka tahansa.
Kun kaupunginvaltuusto päättää kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaan, voi vaikka lähettää kiitokset mielestään fiksusti päättäneille valtuutetuille, sekä penätä sitä, että toimenpiteitä tehdään heti.

Runkobussiasiassa on mahdollista tehdä jo ensi vuonna esimerkiksi numerointimuutoksia, markkinointitoimenpiteitä tai pieniä reittimuutoksia. Liikennejärjestelyissä tarvitaan konkretiaa, esimerkiksi päätöksiä ja toteutettuja joukkoliikennekaistoja ja -etuuksia.

Raitiotieasian eteneminen on paljolti yleisön kiinnostuksesta kiinni.

Jos haluatte olla mukana koordinoidussa toiminnassa, ottakaa minuun yhteyttä yksityisviestillä ja ilmoittakaa sähköpostiosoitteenne.

Kitisemällä ei asia parane.
 
Turun kaupunginvaltuusto päätti yksimielisesti seuraavaa.
Kh:n päätösesitykseen lisättiin teknisenä korjauksena "katu" sanan "joukkoliikenne" jatkoksi.

Turun kaupunginvaltuusto 14.12.2009: sanoi:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä 2 olevan Turun seudun joukkoliikenne 2020 –selvityksen siten, että joukkoliikennejärjestelmäksi valitaan runkobussijärjestelmä. Ensi vaiheessa linjasto toteutetaan runkobussilinjastona siten, että ensimmäinen vaihe aloitetaan runkolinjojen edellyttämien pysäkki-, joukkoliikennekatu- ja etuusjärjestelyin. Linjojen valmistelu aloitetaan keväällä 2010 talousarvion puitteissa. Johdinautojen käyttömahdollisuus runkolinjastolle selvitetään. Raskaimmin kuormitetuille linjoille toteutetaan pikaraitiotie, kun sille on rahoitukselliset ja kaavalliset edellytykset sekä valtionrahoitus ja muiden seudun kuntien osuus toteutuksesta on sovittu. Pikaraitiotien toteuttaminen ja siihen liittyvä maankäytön kehittäminen ratkaistaan kaupunkiseudun rakennemallissa.

Yksimielisesti
 
Periaatteessa tämä päätös on hyvin samankaltainen kuin Espoon taannoinen metropäätös, jossa valtuusto päätti, että Etelä-Espoon joukkoliikenteen perustaksi valitaan tunnelissa kulkeva metro, jos valtuuston asettamat 10 ehtoa (vai oliko niitä peräti enemmän?) täyttyvät.

Turussa on vastaavasti päätetty, että joukkoliikennejärjestelmä perustuu runkolinjoihin, joista raskaimmat toteutetaan raitiovaunuilla. Ehtoja on asetettu vain neljä.

Espoon tapauksessa ehdot eivät täyttyneet, mutta metro päätettiin silti tehdä. Turun osalta nyt olisi tehtävä töitä sen eteen, että ehtoja voidaan ryhtyä täyttämään.

Mielestäni kaavalliset edellytykset ovat etunenässä – kaupunki voi tämän päätöksen nojalla vallan hyvin ryhtyä valmistelemaan ratikan mahdollistavia kaavoja ensimmäisen reitin varrella. Samoin valtionrahoituksesta pitäisi aloittaa keskustelut. Valtuuston päätös antaa siihen hyvän mandaatin.
 
Uusi Myllysilta ja pikaraitiotie

Uusi Myllysilta rakennettaneen samantien reilusti nykyistä leveämmäksi, jotta saadaan lisäkaistoja kääntyjille, ja varaus pikaraitiotielle, kulki se sitten Mylly- tai Martinsiltaa, jälkimmäistä vaihtoehtoa pidetään todennäköisempänä. Raitiotien tulee myös sillan osalta kulkea kaksiraiteisena, yksiraiteisuus olisi paluuta 1920-luvulle. Yksi(limi)raiteinen voi näyttää toteuttamiskelpoiselta aikataulunsuunnittelijan papereissa, mutta käytännössä aikaa kuluisi aina odottaessa sillalta saapuvaa vastaantulevaa vaunua. Mm. Helsingin Jätkäsaaren raitiotie on suunniteltu sillankin osalta kaksiraiteisena sillan keskellä kulkevana (Raitio 1/2010).

Mikäli Martinsilta-vaihtoehdossa raitiotie johdetaan Kauppatorilta Eerikinkatua pitkin, olisi myös Puistokatu välillä Eerikinkatu-Martinsilta raitiotien osalta kaksisuuntainen. En tiedä, onko tutkittu mahdollisuutta vetää raitiotie Linnankadun kautta, Eerikinkatu on kapeampi ja mäkisempi kuin Linnankatu. Aika epätodennäköinen vahtoehto on, että rata kulkisi molemmilla silloilla yksisuuntaisena.
 
Turun kaupunginhallituksen uuden pj:n Minna Arven (kok) haastattelu Turun Radiossa 1.9.2010

Arven kommentti pikaraitiotiestä:

"Pikaraitiotie

Arven mukaan Turun seudulle saataisiin pikaraitiotien myötä varmasti "uudenlaista draivia". Hankkeen toteuttamiseen tarvitaan seutuyhteistyötä ja valtion tukea."
 
TS 14.10.2010: Pikaraitiotieta kannattaa yli puolet Turun seudun väestä

(Juttu ei ollut ainakaan aamulla nettilehdessä, mutta tässä pääasioita)

Päivän kysymys: Tarvitaanko Turun kaupunkiseudulle pikaraitiotie?
http://www.ts.fi/

TS on osana Turku tänään - tutkimusta selvittänyt kantoja kysymykseen
"Mitä mieltä olette, tarvitaanko Turkuun pikaraitiotietä, eli sähköllä toimivia raitiovaunuja,
jotka korvaavat osan kaupunkiseudun bussilinjoista."

Koko seudun tulos: 53% kyllä, 25% ei, EOS 19%, tyhjiä 3%
Turku: 52% kyllä, 28% ei, EOS 17%, tyhjiä 3%

Lehdessä juttu on noin puolen sivun juttu.

Tässä olisi hyvä kohta käynnistää keskustelua Turussa.
 
Takaisin
Ylös