Tvärbanan

Hän ei myöskään kyennyt selittämään, miksi ajoi kuten ajoi. Kiskoalueen lumipeite saattaa olla osasyy törttöilyyn?

Miten mulla tulee mieleen se juttu USA:sta, jossa autoilija kääntyi kiskoille, koska: 1) uskoi navigaattoria enemmän kuin tuulilasista näkyvää todellisuutta, ja 2) navigaattoriin oli rautatie virheellisesti merkitty autotieksi?
 
Tvärbananin jatko Solnaan on nyt saanut uusia ongelmia, tällä kertaa aikatauluun liittyen. Dagens Nyheter tietää kertoa, että virallista avaamispäivää joudutaan odottamaan ensi vuoteen opastinjärjestelmän myöhästymisen takia. Viime keväänä valmistunut ja kesällä koeajettu rata saa CAF-vaununsakin hieman myöhässä, mutta niillä olisi kuitenkin ehditty aloittaa ajo ajoissa tämän vuoden syksynä. 350 kruunun opastinjärjestelmän kanssa joudutaan nyt odottelemaan elokuuhun 2014 saakka, jolloin myös jatkon Solnan keskuksesta Solnan asemalle pitäisi olla valmis. Samaan aikaan uudelleenavataan myös nykyinen osuus Sickla-Alvik, jonka opastinjärjestelmän uusinta piti suorittaa loppuun jo tänä vuonna, mutta suoritetaankin ens vuoden toukokuun ja elokuun välillä. Alvikista Solnaan tullaan kyllä liikennöimään, mutta harvakseltaan ja hitaasti ilman kunnollista opastusta. Lisäksi matkustajat joutuvat vaihtamaan Alvikissa vaunua.

Vastuussa myöhästymisestä on General Electricsin GE Transportation ja SL:ssä ollaan onneksi ilmeisesti varauduttu tulkitsemaan sopimusehtoja, koska sellaisia on papereihin kirjoitettu.
 
Ja taas on ajeltu ohi tiestä eristetylle rataosuudelle, kertoo Dagens Nyheter. Tällä kertaa kyseessä oli nuorempi henkilö, joten ihan kokemattomuuskin voi olla syynä. Ei näyttäisi lumipeitettäkään olevan jäljellä ja paikka on ihan kohtalaisen hyvin valaistu.
 
Täällä on aikaisemmin puhuttu, kuinka vignolkiskorata pölkyillä estäisi autoja ajamasta raitiotielle. Alan pikku hiljaa epäillä tuota argumenttia.

Aina kun sanotaan, että jokin ratkaisu on idioottivarma, unohdetaan että idiootit ovat hyvin kekseliäitä.
 
Niin, pitäisikö siis tarkentaa, että se estää ajon radalla, muttei ajoa radalle. Tyhmähän siinä pitää olla, jos tarkoituksella yrittää ajaa.
 
Ensimmäiset vaunut ovat täällä. Ilmeisesti niitä on tuotu varikolle jo viime kuun lopusta.

Samaan aikaan, kun Tukholman länsipuolelle halutaan kaivaa 61 miljardin kruunun autotunnelia, kauhistellaan uusien ratikoiden 25 miljoonan kappalehintaa.

Kulunvalvonnan myöhästymisestä johtuen näillä vaunuilla ajellaan syksystä alkaen helsinkiläistä vauhtia ensi vuoteen saakka välillä Alvik - Solna.

Videossa mainitaan ohimennen myös viimeisin toivonkipinä runkobussilinja 4:n muuttamisesta ratikkalinjaksi. Dagen Nyheter tiesi eilen kertoa, että maakäräjät vaativat tutkimaan uudelleen linja 4:n ratikkavaihtoehtoa (uutinen ei luettavissa verkossa). Tutkimusrahat on jo varattu seuraavan vuoden budjettiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kävin ajamassa Tvärbanan päästä päähän ja yksi hyvä seikka sieltä kannattaa ottaa meillekin uuteen Raide-Jokeriin. NImittäin lipun leimaaminen pysäkillä. Siten vaunussa sisällä ei ole minkäänlaista sähläämistä lipun kanssa. Tvärbanan näytti olevan hieman enemmänkin kuin raitiotie, esim. pysäkit olivat enemmänkin jonkinlaisia asemia ja omaa katuverkosta erotettua rataa runsaasti. Eikä vaunu pysähtynyt muualla kuin pysäkeillä, eli liikennevaloetuudet toimivat.
 
Takaisin
Ylös