- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Pikaratikkakustannuksia vertailtaessa pitää ottaa huomioon, että pikaratikan määrittely on todella häilyvää.
Kun yksi käsittää pikaratikan tarkoittavan Tvärbananin tapaista ratkaisua, toisen mielessä on suunnilleen Helsingin linja 4:n tapainen pikaratikka.
Suuren osan kustannusten muodostumisesta ratkaisee rakennustapa. Jossain tehdään ja suunnitellaan pikaratikka nimellä melkein kevytmetroa(Tvärbanan), toisaalla vähän pitemmän pysäkkivälin ja parempien etuisuuksien katuratikkaa(Laajasalo).
Minä en kutsuisi edes leikilläni Helsingin nelosta pikaratikaksi. Se on ollut ns esikaupunkiratikka vielä joskus 40-50 vuotta sitten kun Munkkiniemi vielä oli selvästi erillään Helsingin kantakaupungista, mutta pikaratikka se ei ole koskaan ollut. Jos n 30 km pitkä raide-Jokeri rakennetaan, niin olisi aivan turhaa säästää vääristä paikoista ja rakentaa se nykyisten ratikkalinjojen kaltaiseksi jossa se pääosiltaan kulkee autojen seassa kadulla. Korkeintaan parissa kohtaa kadulle rakentamiselle ei liene vaihtoehtoa, esim Oulunkylässä, ja mahdollisesti lähtö- ja määränpäissään Itäkeskuksessa ja Tapiolassa, jossa tiheä pysäkkiväli ja parempi saatavuus kumoavat matkustajien kokemat negatiiviset vaikutukset kokonaismatka-ajassa.
t. Rainer