U-linja 540?

Nak

Liittynyt
5 Maaliskuu 2010
Viestit
2,836
Tulin miettineeksi tuota linjaa 540 (Lentoasema - Leppävaara - Espoon keskus), kun se ajoi tuossa äskettäin Turun moottoritiellä vastaan, että onko/miksi on se ihan oikea U-linja, vaikka pysyy HSL-alueen sisäpuolella koko ajan? Tai tarkemmin siis Espoon ja Vantaan rajojen sisäpuolella. Vai menikö tämä kuitenkin ennen Kirkkonummelle saakka? Miksi tästä ei kuitenkaan ole tehty tavallista kilpailutettavaa HSL-liikennettä, vaan on joku jäänne vanhoista liikennelupa-ajoista HSL/YTV-alueella?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eikös tuon linjan historia ole suurin piirtein sellainen, että Turun suunnasta Helsinkiin tulevilla kaukobusseilla oli aikanaan siinä Turtsan rampilla odottamassa liityntäbussi lentoasemalle, joka oli siis saman kaukofirman oma bussi. Tähän bussiin otettiin vain Turusta tulevan bussin matkustajia. En tiedä, tuliko aloite espoolaisilta, YTV:stä vai kaukofirmasta, mutta jossain vaiheessa tälle liityntäbussille annettiin oikeus ottaa kyytiin muitakin kuin kaukobussista tulevia, jolloin se sai linjanumeronkin. Mutta siinä kai myydään, tai ainakin aluksi myytiin, vaan km-tariffin mukaisia lippuja, siksi siis U.
 
Eikös tuon linjan historia ole suurin piirtein sellainen, että Turun suunnasta Helsinkiin tulevilla kaukobusseilla oli aikanaan siinä Turtsan rampilla odottamassa liityntäbussi lentoasemalle, joka oli siis saman kaukofirman oma bussi. Tähän bussiin otettiin vain Turusta tulevan bussin matkustajia.

Vainion Liikenteellä on edelleenkin sellainen. Ajaa vieläpä Kehä I:n kautta. Tuntuu vähän hölmöltä joskus katsoa Leppävaarassa ohiajavaa Vainion lentokenttäbussia ja jäädä odottelemaan myöhemmin tulevaa 540:tä. Luulisi yhden bussin riittävän. Pohjolan Liikenne käyttää vain 540:tä. En tiedä, kuinka suuri osuus tässä historiassa on sillä, ettei Vainiolla ole ollut U-liikennesopimusta aikaisemmin ollenkaan - eikö se Kirkkonummen YTV-liitoksen myötä kuitenkin lopulta tehty? Ehkä kuitenkin linja-autoalalla yhteistyö on edelleen niin suuri kirosana, ettei tule kysymykseenkään, että Vainio antaisi Pohjolan Liikenteen hoitaa syöttöliikenteen lentoasemalle. En sitten tiedä, miksei Vainionkin lentokenttävuorot voisi muuttaa 540:ksi. Ehkä kukaan ei ole tajunnut vielä asiaa HSL:ssä ehdottaa.
 
Eipä siitä 540:sta saa edelleenkään kun vain km-traffilippuja. Nuo Vainion liityntäbussit kaiketi kulkevat niin paljon 540:sen perässä, ettei ehkä ole sen takia nähty tarvetta siihen että nekin liittysivät u-traffiin, ja näyttäisi sekin vähän hölmöltä jos aikataulussa olisi lähtöajat tyyliin 13.00, 13.03 ja 15.03 yms..
 
Tuolla HSL-aikataulussa onkin tosiaan merkintä että pysähtyy vain tietyillä pysäkeillä. On siis ilmeisesti U-Jokeri linja :biggrin:

Tähän U-liikennesopimukseen tulee varmaan muutos sitten, kun kirkkonummellakin päättyy nykyiset U-sopimukset, oliko v.2014? Vai pysyisikö edelleen km-tariffin mukaisena linjana, kun kuitenkin pää-asiallisesti palvelee kaukoliikenne matkaajien matkaa lentokentälle. Jolloin lähes käytännössä palvelisi edelleenkin vain turusta tulevia matkustajia. Nykyäänkin tuntuu että HSL-alueella (HEL, ESP, VAN) asuvat ihmiset karttavat U-linjan autoa, vaikka osassa jopa kelpaa matkakorttikin.
 
No ihmiset karttavat jo sen takia, että eivät osaa käyttää niitä, sama juttu on Espoossa linja 96H tyhjänä ja sitten perässä tulee jokin muu täynnä. Ovat täysin Sillöm kun tulee romun Nobinan sijasta Pl:n Golden Eagle. :)
 
Romu nobina on vaan siis se tuttu ja "turvallinen" :biggrin:

Yhteistyötä pitäisi mielestäni lisätä muillekin linjoille kun vaan 339, 874, 830, 835, 840, 915 ja 973. Ja hieman lisätä mainosta. Tosin U-liikenne kuljettajat eivät välttämättä olisi mielissään helsingin sisäisistä matkaajista. Tai tämän 540:n kohdalla Espoon keskus - Leppävaara matkaajista.
 
Nuo Vainion liityntäbussit kaiketi kulkevat niin paljon 540:sen perässä, ettei ehkä ole sen takia nähty tarvetta siihen että nekin liittysivät u-traffiin, ja näyttäisi sekin vähän hölmöltä jos aikataulussa olisi lähtöajat tyyliin 13.00, 13.03 ja 15.03 yms..

Totta kai. Mutta vielä hölmömpäähän on liikennöidä kahta bussia peräkkäin vain sen takia, että niissä eivät kelpaa samanlaiset liput. Järkevämpää on lopettaa jompi kumpi ja määrittää, että jäljelle jäävässä kelpaavat kaikki liput. Siis: joko Vainion Liikenne liittyisi U-tariffiin ja muuttaisi vuoronsa 540:ksi, ja Pohjolan Liikenne lopettaa päällekkäin menevät 540:n vuorot, taikka Vainion Liikenne lopettaa omat vuoronsa ja sopii Pohjolan Liikenteen (ja mahdollisesti HSL:n) kanssa, että Vainion Liikenteen liput kelpaavat PL:n 540-vuoroissa lentoasemalle.
 
No ihmiset karttavat jo sen takia, että eivät osaa käyttää niitä, sama juttu on Espoossa linja 96H tyhjänä ja sitten perässä tulee jokin muu täynnä. Ovat täysin Sillöm kun tulee romun Nobinan sijasta Pl:n Golden Eagle. :)

Kato ku espoolaiset ei jaksa enää nousta paria rappusta kyytiin :biggrin: Olipa tuossa PL:n 71:stä kehuja eräältä naismatkustajalta, kuulemma aika paljon loisteliaampaa kyytiä kuin kaupunkiliikennebusseilla :lol:
 
Vai pysyisikö edelleen km-tariffin mukaisena linjana, kun kuitenkin pää-asiallisesti palvelee kaukoliikenne matkaajien matkaa lentokentälle.

Syy U-liikenteeseen taitaa nykyisinkin olla nimenomaan se, että kaukoliikenteen liput kelpaisivat. Jos linja ei olisi U-linja, siellä ei kelpaisi kuin HSL:n omat liput. Se olisi kaukomatkustajille iso lisäkustannus.

Nykyäänkin tuntuu että HSL-alueella (HEL, ESP, VAN) asuvat ihmiset karttavat U-linjan autoa, vaikka osassa jopa kelpaa matkakorttikin.

Kaikissa U-liikenteen autoissa kelpaa matkakortti! Sekä arvo- että kausilipuilla. Jollei ole lukulaitetta, tulee kuljettajan päästää maksutta sisään.

Taitaa olla myös niin, että osa liikennöitsijöistä tai ainakin kuljettajista on tyytyväisiä tähän tilanteeseen, jossa kovin harva matkustaja haluaa U-linjaa käyttää. Omakohtaisella kokemuksella uudesta Sipoo-Helsingin U-liikenteestä välillä Vallila-Herttoniemi.
 
Viimeksi muokattu:
U-liikenne mielletään kyllä tosiaankin vain pitkän matkan ajoihin soveltuviksi, Itäväylältä keskustaan mennessä on yleensä otettu "se tuttu ja turvallinen" Nobinan linja 97, jotkut ovat jopa tajunneet että "93 Itäkeskus" saattaisi myös olla vaihtoehto, viimeksi matkustajavirta jakautui 2/3 97:kaan ja 1/3 93:seen, ennen aina annettiin ysikolmosen mennä hurahtaa ohi.

U830-870-linjoilla matkustaa vain sattumanvaraisia matkustajia itseni lisäksi, jotkut kyselee pysäkiltä että "pääseeks tällä minne", "HELSINKI"-kyltti kun ei paljoa kerro. Joillekin pysäkeille on tulleet jopa paperiaikataulut näistä U-linjoista :eek:, voisihan niitä enemmänkin mainostaa. Viimeksi Junatien pysäkiltä sisään mennessäni joku kysyi minulta, pääseekö tällä Kulosaaren pysäkille, kun muuten olisi odottanut 18 minuuttia viiskasia. Pääsihän sillä:wink:

Itse oikeastaan pidän siitä ettei kaikki viittoile U-linjoja pysähtymään - pääseepähän vähemmillä pysähdyksillä:biggrin: Matkalla Junatieltä Itäkeskukseen ohittaa yleensä 1-3 kpl 58/59-bussia sekä yhden metron.
 
Romu nobina on vaan siis se tuttu ja "turvallinen" :biggrin:

Yhteistyötä pitäisi mielestäni lisätä muillekin linjoille kun vaan 339, 874, 830, 835, 840, 915 ja 973. Ja hieman lisätä mainosta. Tosin U-liikenne kuljettajat eivät välttämättä olisi mielissään helsingin sisäisistä matkaajista. Tai tämän 540:n kohdalla Espoon keskus - Leppävaara matkaajista.

Linja 973 ei ole U-linja vaan normaali HSL:n linja.
 
Tarkoitin siis tosiaan tuota linjaa 974.

Itse olen ollut myös todistamassa tuota h97:n suosiota verrattuna muihin, vaikka h93:lla ajaa ne tutummat helsingin siniset bussit. Tosin kesäksihän ne kyltit vasta tuli pysäkeille. Ja isot bussit, mikähän siinä pikku bussissa pelottaa?

Aika usein kyllä ihmiset odottaa leppävaaran sillalla tuota 540 bussia, kun ei sieltä muullakaan pääse (paitsi 514 ruuhka-aikaan)
 
Viimeksi muokattu:
Itse oikeastaan pidän siitä ettei kaikki viittoile U-linjoja pysähtymään - pääseepähän vähemmillä pysähdyksillä:biggrin:.

Niinpä:biggrin: Tosin kirkkonummelta tulevilla on aika tiukkoja aikatauluja, joten on ihan hyvä ettei ihmiset halua aina kyytiin. Tosin silloin kun pysähtyy, monet yrittää ekana ostaa seutulippua tai sitten yrittää tulla seutulipulla kyytiin, kyselevät vielä että meneekö tää länsiväylää pitkin...
 
Takaisin
Ylös