U-linja 540?

Kertaliput (kuljettajien ja konduktöörien myymät liput, automaattiliput, tekstiviestiliput) muodostavat 22 % HSL-liikenteen lipunmyyntituloista ja matkoista 9,5-10 % tehdään kertalipuilla (HSL 2010).
Siinä tapauksessa taisinkin puhua lipputuloista; lähdettä en enää löytänyt ja viimeiset 20 tekemääni bussimatkaa antavat seuraavan tuloksen:
18% maksettiin kertalipulla
32% arvolipulla
48% kausilipulla
2% muulla tavalla (kännykkä/sirulippu)
20 matkaa eivät anna tasantarkkaa tulosta, eivätkä myöskään vuoden keskiarvoa. Kaikki matkat on tehty joulukuussa 2010. Kertalippujen määrä on luultavimmin talvella korkeampi johtuen suuremmasta määrästä satunnaiskäyttäjiä (=enemmän matkustajia jotka normaalisti ajaisivat autolla/moottoripyörällä mutta talvella kokevat sen haasteellisemmaksi {joko ajamisen tai ajoneuvon kaivamisen lumesta})
 
viimeiset 20 tekemääni bussimatkaa antavat seuraavan tuloksen --
20 matkaa eivät anna tasantarkkaa tulosta, eivätkä myöskään vuoden keskiarvoa.

Eikä yhden henkilön otos minkäänlaista tilastollista merkitsevyyttä eikä tietoa lippulajien käytöstä keskimäärin. Mutta koska oikeasti merkitsevät tilastot on tehty, voidaan sanoa, että maksat mahdollisesti kerta- ja arvolipuilla enemmän kuin HSL:n matkustajat keskimäärin, ainakin tuolla kaudella.

Kertalippujen määrä on luultavimmin talvella korkeampi johtuen suuremmasta määrästä satunnaiskäyttäjiä (=enemmän matkustajia jotka normaalisti ajaisivat autolla/moottoripyörällä mutta talvella kokevat sen haasteellisemmaksi {joko ajamisen tai ajoneuvon kaivamisen lumesta})

Onko oikeasti olemassa tutkimusta, jossa selvitettäisiin tämän merkittävyyttä joukkoliikenteen käytölle? Tuskin, ja määrä lienee oikeasti hyvin vähäinen, koska juuri tällä kaudella henkilöautolla on myös monia hyötyjä joukkoliikenteeseen verrattuna. Myös joukkoliikenne on talvella vaikeuksissa, ja pysäkille kävely ja odottely paljon epämiellyttävämpää. Vaikutus saattaa kokonaisuudessaan olla jopa päinvastainen. Merkittävä kertalippujen käyttäjäryhmä on myös turistit, ja näitä on Helsingissä juuri kesäkaudella paljon.
 
Eikä yhden henkilön otos minkäänlaista tilastollista merkitsevyyttä eikä tietoa lippulajien käytöstä keskimäärin. Mutta koska oikeasti merkitsevät tilastot on tehty, voidaan sanoa, että maksat mahdollisesti kerta- ja arvolipuilla enemmän kuin HSL:n matkustajat keskimäärin, ainakin tuolla kaudella.
Kappas, unohdin mainita että olen siis laskenut kaikkien matkallani sisään nousijoiden (matkani aikana) lipputyypit. Linjat millä tulokset on saatu olivat 78, 97 ja 519/520. Eihän siitä mitään tulisi jos vaikkapa 1 hlö maksaa 100% matkoistaan kausilipulla. Tämä on siis ollut tälläinen minikokoinen lipputyyppitutkimus. U-linjoilla (100-, 200-, ja 800-sarja) olen huomannut että kertalippuja ostaa suunnilleen 75% matkaajista, 25 prosenttiin mahtuu HSL-matkakortin lisäksi Porvoon liikenteen ja Matkahuollon kortilla / muilla maksukorteilla maksavat. Itse maksan 100% matkoistani arvolipuilla, en koskaan käteisellä mutta kausilippuakaan ei ole tullut hankittua. Pitäisi ehkä, laskin että säästäisin näin ~5 e / kk.

---------- Viesti lisätty kello 21:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:01 ----------

Onko oikeasti olemassa tutkimusta, jossa selvitettäisiin tämän merkittävyyttä joukkoliikenteen käytölle? Tuskin, ja määrä lienee oikeasti hyvin vähäinen, koska juuri tällä kaudella henkilöautolla on myös monia hyötyjä joukkoliikenteeseen verrattuna. Myös joukkoliikenne on talvella vaikeuksissa, ja pysäkille kävely ja odottely paljon epämiellyttävämpää. Vaikutus saattaa kokonaisuudessaan olla jopa päinvastainen. Merkittävä kertalippujen käyttäjäryhmä on myös turistit, ja näitä on Helsingissä juuri kesäkaudella paljon.
Ei ole, tuo oli pelkkä arvio, ehkä tutkimukseni kohteena oli linjat tai kellonajat, joilla satutaan käyttämään useammin kertalippuja.
 
Näinpäs onkin, mutta 830-870-sarja kuuluu näihin poikkeuksiin - 58:sta ostettu lippu käy näillä linjoilla (en ymmärrä miksei kaikilla)

U-tunnus autoissa hsl:n paperiliput ei käy lähinnä sen takia ettei hsl:n kanssa ole päästy ymmärrykseen korvauksista.
 
U-tunnus autoissa hsl:n paperiliput ei käy lähinnä sen takia ettei hsl:n kanssa ole päästy ymmärrykseen korvauksista.
Jos korvausvaatimukset hirvittävät, voisiko HSL kenties tehdäkin näin (esimerkkinä 840 vaikka sillä käykin paperilippu):
1. U-liikennöintisopimus lakkautetaan linjalla 840 - linjalta poistetaan numero käytöstä
2. HSL perustaa uuden linjan 840 Kamppi-(nyk. linjan 840 reitti)-Porvoo. Jokaiselle pysäkille HSL lisää paperiaikataulut tästä linjasta ex-840:n sijaan. Myös niille, joilla ei ole nykyisin aikatauluja lainkaan.
3. Linja kilpailutetaan HSL:n ehdoin: Kaikki HSL:n liput käyvät sekä niitä voi ostaa busseista. Sipooseen käy 2-lippu ja Porvooseen 3-lippu. Edullisempia hintoja mainostetaan aikatauluissa. Puolimatala kalusto hyväksytään ja myös korkeita autoja voi tarjota, hieman pienemmin kalustopistein.
4. Reitti- ja linjaoppaasta sekä HSL:n sivuilta poistetaan ex-840 ja laitetaan tilalle uusi 840, jota liikennöi yhtiö x.
 
Jos korvausvaatimukset hirvittävät, voisiko HSL kenties tehdäkin näin (esimerkkinä 840 vaikka sillä käykin paperilippu)

Ei voi niin kauan kun nykyisin linjatunnuksella 840 liikennöivien vuorojen käyttöoikeussopimukset ovat voimassa. HSL ei ole joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten, Kirkkonummen ja Keravan ulkopuolisella alueella, joten se ei voi perustaa joukkoliikennelinjaa muualla kuin toimivalta-alueellaan.
 
Ei voi niin kauan kun nykyisin linjatunnuksella 840 liikennöivien vuorojen käyttöoikeussopimukset ovat voimassa. HSL ei ole joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten, Kirkkonummen ja Keravan ulkopuolisella alueella, joten se ei voi perustaa joukkoliikennelinjaa muualla kuin toimivalta-alueellaan.
Ahaa, siinä tapauksessa on vain tyydyttävä päätymään nykyisen liikennöitsijän kanssa yhteisymmärrykseen. Matkustaja voi säästää suuren osan lipun hinnasta matkaamalla HSL:n lipulla Helsingin rajalle saakka ja kävelemällä sen yli, siitä matka Porvooseen maksaa enään 6 euroa.
 
muttei pysty matkustamaan paperilipuilla ja seutulippuja ei voi ostaa. Kuskitkin mieluummin pysähtyisivät kun tietäisi ettei tarttee kinata siitä mitkä liput käyvät.

Paperilipuista vuorokausilippu kelpaa kaikilla U-linjoilla. Omien havaintojeni mukaan tätä asiaa ei kovin moni U-linjojen kuljettaja tiedä.
 
Paperilipuista vuorokausilippu kelpaa kaikilla U-linjoilla. Omien havaintojeni mukaan tätä asiaa ei kovin moni U-linjojen kuljettaja tiedä.

Varmaan useampi u-linjojen kuski tietää sen kuin toisinpäin, ettei seutuliput kelpaa u-linjoilla. Kesällä tuli jatkuvasti tapauksia missä hsl bussikuski oli myynyt lipun jolla ei päässyt määränpäähänsä eli myynyt seutu kolmosen. Kiva on tuplasti maksella matkastaan ja arvattavissa että u-linjakuskihan on siihen syyllinen.
 
Kato ku espoolaiset ei jaksa enää nousta paria rappusta kyytiin :biggrin: Olipa tuossa PL:n 71:stä kehuja eräältä naismatkustajalta, kuulemma aika paljon loisteliaampaa kyytiä kuin kaupunkiliikennebusseilla :lol:

Itse kuljin kesällä tuolla 540, koska on ensinnäkin parempi kuin ( Lue: aina ilmastointi ) e27 tai 270. Autosta löytyy aina ( melkein ) päivän lehdet ( HS, IL, IS ), jotka voi lukea matkan aikana, sekä JOS VR myöhästelee, niin 540 toimii ainakin. Kesällä kuljin linjalla, kuljetta luki kuulutuksen lommilan pysäkiltä lähdettäessä ( odotimme 15 min myöhässä olevaa turkulaista, sekä Lohjan autoa. Konalassa olin siitä huolimatta etu-ajassa, verrattuna juna-juna-bussi / Bussi-juna-bussi yhdistelmää. ) kuljettaja kertoi auton olevan pikavuoro lentokentälle Espoon Keskuksesta sekä palvelevan myös HSL-tariffin seutulinjana, tämä kuulutus myös ruotsiksi ja engalnniksi ( syynä lieni se hollantilais porukka, normaalisti vain suomi ruotsi ) Lisäksi onhan se mukavampi matkustaa kunnon penkillä joka ei ole vuoltu auki, tai töhritty.
 
Takaisin
Ylös