U-linja 540?

Aika usein kyllä ihmiset odottaa leppävaaran sillalla tuota 540 bussia, kun ei sieltä muullakaan pääse (paitsi 514 ruuhka-aikaan)

Joo, jos haluaa Leppävaarasta Lentoasemalle, kannattaa nousta (hissillä) sinne sillalle. Jokerilla Tuusulanväylän pysäkille, portaat alas ja 615 lopun matkaa, paljon hitaampi.
 
Pääsääntöisesti sekä Vainio että Pohjola ajavat peräkkäin lentoasemalta. Pohjolan Liikenteen (myös U-linja 540) lähdöt ovat xx.50 lentoasemalta. Vainion Liikenne lähtee xx.55. Silloin, kun Vainio ajaa myös Turun pikavuoron kyseisellä tunnilla, niin Pohjolan Liikenteen yhteysvuoroa ei lentoasemalta ole.

Paluusuunnassa olisi puolen tunnin vuoroväli. Turusta tulevilta pikavuoroilta on Lommilassa vaihto pääsääntöisesti xx.10. Porin ja Rauman suunnasta vaihtoyhteys on xx.35. Ainoastaan Pohjolan Liikenteen Turun vuorojen yhteydet ovat myös U-linjaa 540.

Liikennöitsijöistä Vainion Liikenne ja Satakunnan Liikenne tekevät yhteistyötä. Pääsääntöisesti Vainion Liikenteen yhteysvuorot syöttävät Satakunnan Liikenteen vuoroille, eikä Vainion omille vuoroille.

Pohjolan Liikenne ajaa U-linjan 540 lähdöt Espoon keskukseen, josta syntyy tuo peräkkäin ajo lentoasemalta lähdettäessä ja puolen tunnin vuoroväli lentoasemalle mentäessä. Erona on lisäksi, että Pohjolan Liikenne käy Nihtisillan eritasoliittymän pysäkeillä, mutta Vainion Liikenne ei.
 
Pääsääntöisesti sekä Vainio että Pohjola ajavat peräkkäin lentoasemalta. ... Ainoastaan Pohjolan Liikenteen Turun vuorojen yhteydet ovat myös U-linjaa 540. ... Liikennöitsijöistä Vainion Liikenne ja Satakunnan Liikenne tekevät yhteistyötä.

Eikö silloin kun "Airbus"-liikenne Lommilasta Lentoasemalle alkoin 90-luvun alussa yksi(?) liikennöitsijä hoitanut kaiken yhdysliikenteen. Bussit olivat Expressbus-väreissä ja bussin kyljessä liikennöitsijä kohdassa luki vain "Airbus". Olivatko nämä Airbussit Pohjolan Liikenteen busseja?

Ja mitkä ovat Airbus-liikenteen myöhemmät vaiheet? Missä vaiheessa yhteistoiminta päättyi ja Vainion Liikenne aloitti oman liikenteen ja miksi? Tuliko Pohjolan Liikenteen Airbus-toiminta U-linjaksi juuri tuolloin, ehkäpä kannattavuuttaan lisäämään?
 
Pohjolan Liikenteen U-linjaa 540 ja Vainion lentokenttäyhteyslinjaa voivat käyttää myös (ainakin) näiden yhtiöiden (Turunväylää kulkevien) vakiovuorojen matkustajat esimerkiksi Lohjalta ja muualta Länsi-Uudeltamaalta sekä vaikkapa Taalintehtaalta.
 
Itse oikeastaan pidän siitä ettei kaikki viittoile U-linjoja pysähtymään - pääseepähän vähemmillä pysähdyksillä.

Offtopic, mutta pakko kommentoida: Eipä kaikki halukkaat edes voi viittoilla Itäväylän U -linjoja pysähtymään vaikka haluaisivatkin sillä joka kerta kun niillä olen keskustaan päin matkustanut niin ovat ajaneet Siilitie (M) ja Herttoniemi (M) pysäkkien ohi suoraan Itäväylää pitkin poikkeamatta ramppien kautta...
 
Offtopic, mutta pakko kommentoida: Eipä kaikki halukkaat edes voi viittoilla Itäväylän U -linjoja pysähtymään vaikka haluaisivatkin sillä joka kerta kun niillä olen keskustaan päin matkustanut niin ovat ajaneet Siilitie (M) ja Herttoniemi (M) pysäkkien ohi suoraan Itäväylää pitkin poikkeamatta ramppien kautta...
Tämä on totta, itse menen herttoniemestä 16/16K/16X/58/58B/59:llä 1 pysäkinvälin ja vaihdan siitä - niinä harvoina kertoina kun Herttoniemestä lähden. Ymmärrän kuitenkin kuskeja, jotka ovat jo yli 5 minuuttia aikataulustaan jäljessä - ei Hertsikan liittymän valoihin ja jonoon jääminen ainakaan auta asiaa. Itse olen luonnostellut Herttoniemen liittymään oman bussikaistan: A, B

Siilitiellä ei käydä, koska nousumäärä on vähäinen - siellä käyminen ei kuitenkaan kauaa kestäisi, vaatii vain asennemuutosta kuljettajilta.
 
Ymmärrän kuitenkin kuskeja, jotka ovat jo yli 5 minuuttia aikataulustaan jäljessä - ei Hertsikan liittymän valoihin ja jonoon jääminen ainakaan auta asiaa.

Voinen myös kuvitella että pidemmältä tulevat matkustajat haluavat päästä mahdollisimman nopeasti perille.
 
Samalla tavalla Turunväylän kaukobussit jättävät Nihtisillan ja Kehä I pysäkit väliin, jos ei ole poistuvia matkustajia. Erona vaan on se, että asiasta on kerrottu aikataulussa. Luulisi tuon käytännön vaativan mainintaa myös liikenneluvassa vai mikä siirtymäajan sopimus se nyt onkaan.

Kyllä normaalin kaukoliikenteen vakiovuoron nyt vaan täytyy käydä koko reittinsä varrella kaikilla sinisisllä pysäkeillä ja olla jossain määrin valmiina ottamaan väkeä kyytiin. Asia ei oikein ole kuljettajan tai yhtiön ohjeistuksen vallassa. HSL voisi tarttua härkää sarvista ja keskustella liikennöitsijöiden ja ELY-keskuksen kanssa siitä, millä asiat saataisiin oikealle tolalle. Ihan järkevää siis on olla käymättä noilla pysäkeillä, arvostelen vain tapaa, jolla käytäntö on omavaltaisesti muodostettu.

U-linjasta 540 vielä. Olen ymmärtänyt, että liikennelupa Helsinkiin tuo automaattisesti oikeuden kenttäsyöttöön ja satamiin ajoon. Liekö linjalla 540 vielä jokin eri lupa kun se lähtee Espoon keskuksesta? Sinänsä kai muillakaan kenttälle syöttävillä linjoilla ei kai olisi mitään estettä kuljettaa matkustajia myös HSL-alueella. Lahdentien vuoroilla voisi Korsosta ollakin jonkin verran käyttöä, etenkin jos Mikkolan risteykseen laitettaisiin pikavuoropysäkki.
 
Tämä on totta, itse menen herttoniemestä 16/16K/16X/58/58B/59:llä 1 pysäkinvälin ja vaihdan siitä - niinä harvoina kertoina kun Herttoniemestä lähden. Ymmärrän kuitenkin kuskeja, jotka ovat jo yli 5 minuuttia aikataulustaan jäljessä - ei Hertsikan liittymän valoihin ja jonoon jääminen ainakaan auta asiaa. Itse olen luonnostellut Herttoniemen liittymään oman bussikaistan: A, B

Siilitiellä ei käydä, koska nousumäärä on vähäinen - siellä käyminen ei kuitenkaan kauaa kestäisi, vaatii vain asennemuutosta kuljettajilta.

Joukkoliikenteen tulee olla matkustajia varten, ei kuljettajia varten. Itseäni ainakin matkustajana ottaisi suuresti ajatteluelimeen jos olisin menossa esimerkiksi Siilitieltä (tai Herttoniemestä(M) ) Oopperan pysäkille ja ainoa suora yhteys jonka jopa pitäisi pysäkkimerkintöjen perusteella pysähtyäkin pysäkillä ajaa törkeästi pysäkin ohi. Ei siinä juurikaan riittäisi ymmärrystä kuskille joka on 5 min myöhässä ja ajattelee kuroa aikataulua kiinni mainitunlaisella tempulla...
 
Joukkoliikenteen tulee olla matkustajia varten, ei kuljettajia varten. Itseäni ainakin matkustajana ottaisi suuresti ajatteluelimeen jos olisin menossa esimerkiksi Siilitieltä (tai Herttoniemestä(M) ) Oopperan pysäkille ja ainoa suora yhteys jonka jopa pitäisi pysäkkimerkintöjen perusteella pysähtyäkin pysäkillä ajaa törkeästi pysäkin ohi. Ei siinä juurikaan riittäisi ymmärrystä kuskille joka on 5 min myöhässä ja ajattelee kuroa aikataulua kiinni mainitunlaisella tempulla...


Ja kuskilla varmaan riittää ymmärrystä kun viittilöit pysähtymään, yrität ostaa rahalla seutulippua tms mitä kuski ei pysty myymään, viitisen minuuttia kinaatte asiasta ja menet sillä seuraavalla bussilla kuitenkin. Näitä kun vaan riittää melkein joka päivälle kun pysähtyy hsl-alueella u-linjaa ajaessa.

Enempikin hsl:n pitäisi tiedottaa asiasta niillä pysäkeillä millä u-linjojen bussit pysähtyy että matkakortit käy, muttei pysty matkustamaan paperilipuilla ja seutulippuja ei voi ostaa. Kuskitkin mieluummin pysähtyisivät kun tietäisi ettei tarttee kinata siitä mitkä liput käyvät.
 
Joukkoliikenteen tulee olla matkustajia varten, ei kuljettajia varten. Itseäni ainakin matkustajana ottaisi suuresti ajatteluelimeen jos olisin menossa esimerkiksi Siilitieltä (tai Herttoniemestä(M) ) Oopperan pysäkille ja ainoa suora yhteys jonka jopa pitäisi pysäkkimerkintöjen perusteella pysähtyäkin pysäkillä ajaa törkeästi pysäkin ohi. Ei siinä juurikaan riittäisi ymmärrystä kuskille joka on 5 min myöhässä ja ajattelee kuroa aikataulua kiinni mainitunlaisella tempulla...
Ongelma on joko aikataulussa tai aikataulussa: joko aikataulua pitäisi höllätä tai aikatauluun merkitä että Siilitieltä/Herttoniemestä ei pääse kyytiin länteen päin. Itse vain myhäilen tyytyväisenä kun bussi ohittaa Herttoniemen ja samalla 58:nkin:cool: Parasta olisi vain merkitä ettei Hertsikassa käydä, kyytiinhän pääsee metrosta kätevästi Kampin lisäksi Sörnäisissä (lähimmältä uloskäynniltä 190 m), Kalasatamassa (Tynnyrintekijänkadun pysäkille alle 500 m), Kulosaaressa (Tupasaaren pysäkki aivan kohdalla) sekä Itäkeskuksessa (150 m) että Puotilassa (pysäkki asemalla). Itään päin bussit eivät ohita pysäkin pysäkkiä.
Ja kuskilla varmaan riittää ymmärrystä kun viittilöit pysähtymään, yrität ostaa rahalla seutulippua tms mitä kuski ei pysty myymään, viitisen minuuttia kinaatte asiasta ja menet sillä seuraavalla bussilla kuitenkin. Näitä kun vaan riittää melkein joka päivälle kun pysähtyy hsl-alueella u-linjaa ajaessa.

Enempikin hsl:n pitäisi tiedottaa asiasta niillä pysäkeillä millä u-linjojen bussit pysähtyy että matkakortit käy, muttei pysty matkustamaan paperilipuilla ja seutulippuja ei voi ostaa. Kuskitkin mieluummin pysähtyisivät kun tietäisi ettei tarttee kinata siitä mitkä liput käyvät.
Siilitiellä ja Herttoniemessähän on lippuautomaatit, eikö? Sieltä saa niitä seutukertalippuja. Lisäksi 50 prosentilla HSL-alueen joukkoliikennematkoista maksetaan kausilipulla, 30 arvolipulla ja vain 20 käteisellä (pyöreästi).
 
Siilitiellä ja Herttoniemessähän on lippuautomaatit, eikö? Sieltä saa niitä seutukertalippuja. Lisäksi 50 prosentilla HSL-alueen joukkoliikennematkoista maksetaan kausilipulla, 30 arvolipulla ja vain 20 käteisellä (pyöreästi).

Eihän se automaatin kertalippu kelpaa U-linjan bussissa lukuunottamatta muutamia poikkeuslinjoja. Eihän esim. 58:n kuljettajalta ostettu kertalippukaan kelpaa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eihän se automaatin kertalippu kelpaa U-linjan bussissa lukuunottamatta muutamia poikkeuslinjoja. Eihän esim. 58:n kuljettajalta ostettu kertalippukaan kelpaa
Näinpäs onkin, mutta 830-870-sarja kuuluu näihin poikkeuksiin - 58:sta ostettu lippu käy näillä linjoilla (en ymmärrä miksei kaikilla)
Mikä on tuon lähde? Oletko myös varma, että puhut matkojen osuuksista, etkä tulojen osuuksista?
Lähdettä ei ole nyt, mutta pyöreästi noin se on. Puhun tehdyistä matkoista, en tulojen osuuksista. Tuloja tulee varmaankin vähemmän kausilipuista sillä ne ovat usealle halvempia kuussa kuin arvoliput.
 
Lisäksi 50 prosentilla HSL-alueen joukkoliikennematkoista maksetaan kausilipulla, 30 arvolipulla ja vain 20 käteisellä (pyöreästi).

Kertaliput (kuljettajien ja konduktöörien myymät liput, automaattiliput, tekstiviestiliput) muodostavat 22 % HSL-liikenteen lipunmyyntituloista ja matkoista 9,5-10 % tehdään kertalipuilla (HSL 2010).
 
Takaisin
Ylös