Ulkomaan pikku raitiouutisia

Aikoinaan n. 10 vuotta sitten ko. kaupungissa käyneenä ja erilaisissa raitiovaunuissa matkustaneena, niin Lissabonin raitiovaunuliikenne toimii tavallaan aikalailla kaksijakoisin ratkaisuin:

Linjaa 15E Belémiin ja Algésiin liikennöidään CAF:in/SOREFAMEn nivelvaunuilla. Linjalla on satunnaisesti vanhempiakin raitiovaunuja. Kaikkia muita linjoja voidaan liikennöidä pelkästään kaksiakselisilla vaunuilla, kadut kun ovat mäkisiä ja kapeita. Viime huhtikuussa linja 24E aloitti liikennöinnin uudestaan, tosin vain osuudella Praça Luís de Camões – Campolide. 24E:n osuudella Cais do Sodré – Praça Luís de Camões puuttuu pieni pätkä kiskoja sekä ilmajohdot, joten sen osuuden uudelleenavaaminen on siksi lykkääntynyt.

Kaivoin esille Carris -yhtiön (Carris de Ferro Lisboa) 125-vuotishistoriikin. Siitä selviää, että Brill -yhtiö toimitti vuonna 1901 Lissaboniin 80 kpl ensimmäisen sukupolven 200-sarjan pieniä kaksiakselisia avovaunusähköratikoita "Carros pequenos abertos". Alusta ja kori oli Brillin tekeleitä, kahdella General Electricin 25 hepan moottorilla. Vuodesta 1931 alkaen kaikki (yhtä lukuunottamatta) sai uuden "caixan" eli korin ja niistä tuli kakkossukupolven 200-sarjan "Novos carros «standard» ou «ligeiros» -vaunuja" Kori oli jo tuolloin nykyisennäköinen, Carriksen omaa tuotantoa. 1930-luvun loppupuolella Carris rakensi lisää kakkossukupolven kaksiakselisia vaunuja, 35 kpl, alustana "Maley & Taunton" ja Metrovickin 45 hepan moottoreilla (700-sarja). Vuonna 1995 alotettiin neljännen sukupolven kaksiakselisten vaunujen uudistustyö (45 vaunun "Carros remodelados" 500-sarja). 200- ja 700-sarjojen vanhat Brillin / Maley & Tauntonin alustat moottoreineen vaihdettiin uusiin Ferrostaalin alustoihin ja Kiepe/AEG:n 50 kW:n moottoreihin.

Pari kertaa osuttiin linjalla 15E remodelos-vaunuun. Navigaattorin perusteella vauhtia oli nopeimmillaan noin 45 km/h ja silloin kyyti oli kuin laivassa, hyvin keinuvaa. Turistien suosimalla linjalla 28E ei edes yritetty matkata, kun jono Martim Monizin päättärillä oli loputon. Samoilta nurkilta lähtee toinenkin mielenkiintoinen linja 12E, joka on rengaslinja myötäpäivään. Parissakymmenessä minuutissa näkee jyrkkiä ja kapeita katuja ja sitten ollaankin takaisin lähtöpisteessä - suosittelen lämpimästi tätä linjaa. Carris joutui viime talvena lisäämään turistien ylikansoittamalle linjalle 28E:lle ylimääräisiä linja-autovuoroja, koska paikalliset asukkaat eivät muuten mahtuneet ratikkakyytiin.

Muistin väärin ratikkauudishankintamäärät. Pequenos/classicos-ratikoita aiotaan hankkia 10 kpl ja niveliä 20 kpl. Ensiksimainitut kustantavat 8 miljoonaa ja nivelet 50 milliä.

Lissabonissa on myös joukkoliikenteeseen kuuluvia hissejä ja funikulaareja, joten ihan ainoita liikennevälineitä pikkuratikat eivät ole jyrkissä kaupunginosissa.

Kolme funikulaaria, joista ainakin kaksi eivät teknisesti olisi funikulaareja, koska vaunuissa on ajomoottorit. Vaunut ovat kytketty katupinnan alaisella vaijerilla toisiinsa ja liikkuvat siten kuten käkikellon punnukset. Santa Justan hissiin on ala-asemalla paikoitellen karseat jonot. Jos haluaa välttää jonoja, niin kannattaa matkata hissillä ylhäältä alas.
 
Eikös suunnitelma nyt ole, että hankittaisiin kumminkin vain nivelvaunuja? Lissabonin uudishankintasuunnitelmahan ei ole mitenkään stabiili, vaan sitä on muutettu ainakin yhden ellei kaksi kertaa tämän kalenterivuoden (2018) aikana.
 
Trondheimissäkin on nykyään metro - tosin kumipyöräversiona (metrobuss, aik. superbuss). Tuplanivebussilinjoja on kolme: 1, 2 ja 3. Gråkallbanenilla toteutettiin samanaikaisesti (3.8.2019) ratikkalinjan numeromuutos ykkösestä ysiksi.
 
Länsinaapurin Lundissa on ollut vastoinkäymisiä raitioliikenteessä. Vaunut ovat rikki eikä niillä ajeta. Pyöriin on tullut tasoja lukkojarrutuksissa. Uutisten mukaan kuljettajat ovat joutuneet tekemään äkkijarrutuksia osaksi talvikelien osaksi liikenteen muiden osapuolien toiminnan takia. Lue lisää SVT:n uutisista.
 
Tallinna miettii uusia ratikkalinjoja

https://www.err.ee/1608673720/uuringu-jargi-voiks-tallinna-uue-trammiliini-rajada-liivalaia-tanavale

Tiivistettynä, kaupungin teettämän 5 eri vaihtoehtoa koskevan selvityksen mukaan parhaalta vaikuttaa Kristiinen ja Liivalaia-kadun (ydinkeskustan alta kulkeva kaari, joka yhdistää eteläsuunnan satamaan ja itään) yhdistävä osuus. Tämä mahdollistaisi Kristiinestä ratikkayhteyden Narva mnt:n kautta Lasnameän suuntaan (ja ilmeisesti myös satamaan, onhan sataman radan rakentamisesta jo päätetty, vaikka tätä artikkelissa erikseen ei mainita). Euroopan rahaa riittää kuulemma 1,5 hankkeen toteuttamiseen, joten kaupunki päättää syksyllä mitä 1-2 hanketta lähdetään vetämään eteenpäin.
 
Skodalta on tulossa uusi 38T Saksan liikenteeseen.

En tiedä onko tämä pieni uutinen, koska kyseessä on uutisen mukaan maailman pisin raitiovaunu. Lähes 60 metrinen. Useasta muustakin lähteestä löytyy juttua, jos googlettelee
 
Saksassa Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahn GmbH:n Artic-vaunu numero 53 on törmännyt betoniautoon, viisi loukkaantui:

 
Luulin, että siellä on taas tapahtunut onnettomuus, mutta tuo onkin tuo kuukauden takainen juttu. Sen jälkeen on tapahtunut toinenkin onnettomuus, jossa kaksi siirtoajossa ollutta Düwagia törmäsi toisiinsa ja kuljettajat loukkaantuivat (toinen vain lievästi). Siitä lähtien osa vuoroista on jouduttu korvaamaan busseilla kalustopulan vuoksi.
Nach weiterem Unfall ‒ gehen der SRS die Züge aus?
Artikkeli on maksumuurin takana, mutta ainakin kuvan näkee.
 
Outo kokonaisuus Venäjältä: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010481889.html

Videolla vaunu ajaa lujaa kaarteeseen, ovet repsottaa auki (ilmeisesti enemmän tai vähemmän koko ajan mutta kaarteessa ne taitaa aueta vielä lisää) ja sieltä lentelee väkeä tielle.

Uutinen kertoo myös yhteentörmäyksestä ja näyttää samanlaisen vaunun, jonka keula on kasassa, mutta videon alussa ei ole toista vaunua ollenkaan näkyvissä (siis sitä, jonka perään se olisi ajanut).

Onkohan kuljettaja sitten nukahtanut "rattiin" tai saanut sairaskohtauksen tms ja vaunu posotellut täysiä menemään, ensin tuosta kaarteesta ja sitten aikanaan toisen vaunun perään?
 
Outo kokonaisuus Venäjältä: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010481889.html

Videolla vaunu ajaa lujaa kaarteeseen, ovet repsottaa auki (ilmeisesti enemmän tai vähemmän koko ajan mutta kaarteessa ne taitaa aueta vielä lisää) ja sieltä lentelee väkeä tielle.

Uutinen kertoo myös yhteentörmäyksestä ja näyttää samanlaisen vaunun, jonka keula on kasassa, mutta videon alussa ei ole toista vaunua ollenkaan näkyvissä (siis sitä, jonka perään se olisi ajanut).

Onkohan kuljettaja sitten nukahtanut "rattiin" tai saanut sairaskohtauksen tms ja vaunu posotellut täysiä menemään, ensin tuosta kaarteesta ja sitten aikanaan toisen vaunun perään?
Iltalehden uutinen samasta aiheesta:

Tuon uutisen mukaan vaunuun (ilmeisesti jarrujärjestelmään) oli tullut vika jonka takia vaunua ei pystynyt hallitsemaan kunnolla ja tämän takia riistäytyi lopulta kokonaan hallinnasta.

Järkyttävän näköinen onnettomuus kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Norrköpingissä on voimassa poikkeusreitti linjalla 3 seuraavien kuukausien ajan. Raitiolinja 3 kiertää keskustassa Östra Promenadenin kautta aina 14.12.2024 saakka. Syynä rakennustyömaa reitin varrella. Poikkeusreitti vastaa linjan 2 normaalia reittiä. Drottninggatanilla jää pitkä osuus ilman raitioliikennettä, samoin sen varrella oleva merkittävä pysäkki Hörsalsparken. Liikenneviranomaisen tiedote ruotsiksi.
 
Osa Elbejoen ylittävästä sillasta (Carolabrücke) romahti Dresdenissä viime yönä (11.9.2024) kolmen jälkeen. Viimeinen raitiovaunu oli ylittänyt sillan klo 2.50.


Viereinen autosilta oli kunnostettu hiljattain ja nyt romahtaneen sillan kunnostuksen oli alkaa myöhemmin. Dagens Nyheterin uutisessa on kuva romahtaneesta siltaosuudesta:

 
Takaisin
Ylös