Ulkomaan pikku raitiouutisia

Osa Elbejoen ylittävästä sillasta (Carolabrücke) romahti Dresdenissä viime yönä (11.9.2024) kolmen jälkeen. Viimeinen raitiovaunu oli ylittänyt sillan klo 2.50.


Viereinen autosilta oli kunnostettu hiljattain ja nyt romahtaneen sillan kunnostuksen oli alkaa myöhemmin. Dagens Nyheterin uutisessa on kuva romahtaneesta siltaosuudesta:

Tapasin noin kuukausi sitten pitkästä aikaa saksalaistuttaviani. Olivat tulleet Via Balticaa pitkin Suomeen ja ihmetelleet teiden hyvää kuntoa, kuulemma "paljon paremmassa kunnossa kuin tiet heidän kotimaassaan". Eli tuota tieverkosoton korjausvelkaa on Saksassa runsaasti: https://www.dw.com/en/germanys-autobahn-bridges-falling-apart/a-69439952 Ja nyt tuo korjausvelka ilmeni konkreettisesti Dresdenissäkin. :(
 
Eilen Frankfurtissa järjestettiin jokavuotinen TRAM-EM eli raitioteiden/raitiotiekuljettajien EM-kisat. Tänä vuonna voittaja oli Budapest 3850 pisteellä. Bryssel tuli toiseksi vain 50 pistettä perässä (50 pistettä on pienin pistemäärä mitä voidaan antaa) eli jännitystä oli! Helsinki ei ollut mukana tänä vuonna, mutta Tampere kantoi Suomen lippua. Ensimmäisen kierroksen jälkeen Tampere oli jaetulla viidennellä sijalla 26 joukkueesta, mutta valitettavasti toinen kierros ei mennyt ihan yhtä hyvin.
 
Tapasin noin kuukausi sitten pitkästä aikaa saksalaistuttaviani. Olivat tulleet Via Balticaa pitkin Suomeen ja ihmetelleet teiden hyvää kuntoa, kuulemma "paljon paremmassa kunnossa kuin tiet heidän kotimaassaan". Eli tuota tieverkosoton korjausvelkaa on Saksassa runsaasti: https://www.dw.com/en/germanys-autobahn-bridges-falling-apart/a-69439952 Ja nyt tuo korjausvelka ilmeni konkreettisesti Dresdenissäkin. :(

Dresdenin siltaromahduksen syyksi arvioidaan korroosiovaurio. V. 1971 valmistuneen sillan talvikunnossapidossa käytettiin derkkuaikana roimasti tiesuolaa, joka imeytyi sillan rakenteisiin [sikäli jos ymmärsin saksankielisiä uutispätkiä oikein]. Uutispätkissä kerrotaan myös, että kymmenettuhanansissa silloissa on korjausvelkaa.

Eilen Frankfurtissa järjestettiin jokavuotinen TRAM-EM eli raitioteiden/raitiotiekuljettajien EM-kisat. Tänä vuonna voittaja oli Budapest 3850 pisteellä. Bryssel tuli toiseksi vain 50 pistettä perässä (50 pistettä on pienin pistemäärä mitä voidaan antaa) eli jännitystä oli! Helsinki ei ollut mukana tänä vuonna, mutta Tampere kantoi Suomen lippua. Ensimmäisen kierroksen jälkeen Tampere oli jaetulla viidennellä sijalla 26 joukkueesta, mutta valitettavasti toinen kierros ei mennyt ihan yhtä hyvin.

Tampere oli ensimmäisen kierroksen jälkeen Tukholman kanssa jaetulla viidennellä sijalla (1550 pojoa) . Toinen kierros meni Tampereen osalta "fleischiksi". Hätäjarrutusosiossa pisteitä olisi kertynyt 500, mutta Juha ei saanut siinä vaiheessa vaunuun tarpeeksi vauhtia. Siksi punainen lippu ja pistemäärä pyöreä nolla.

Kisasta lähetettiin eilen suora lähetys, jota voi ainakin vielä katsella:


Tampereen osuudet alkavat kohdista 1.50:30 ja 5.42:50
 
NRK: Her kjører trikken inn i veggen

Tuo CAFfin kärry (Sporveien 414, linjalla 19 Majorstueniin) on ajanut vauhdilla Eplehusetin liiketilaan. Eräs kyydissä ollut matkustaja kuvaili vauhtia kovaksi ja luuli, että kuljettaja jarruttaa juuri kun kiskoilta suistuminen tapahtui. Rajusta törmäyksestä huolimatta kuljettaja pystyi jalkautumaan ulos vaunusta.
 
Viimeksi muokattu:
Video ei taida olla nopeutettu, kun katsoo ihmisten kävelyvauhtia siinä alussa. Ratikka tulee aivan hurjaa vauhtia. Sen pitää kääntyä joko oikealle tai vasemmalle, suoraan ei pääse, joten vauhti on todella suuri. Tuntuu siltä, että joko teko on tahallinen tai kuljettajalla sairaskohtaus tms.
 
Video ei taida olla nopeutettu, kun katsoo ihmisten kävelyvauhtia siinä alussa. Ratikka tulee aivan hurjaa vauhtia. Sen pitää kääntyä joko oikealle tai vasemmalle, suoraan ei pääse, joten vauhti on todella suuri. Tuntuu siltä, että joko teko on tahallinen tai kuljettajalla sairaskohtaus tms.
Voihan se olla tuon espanjalaisen uuden CAF Urbos 100 eli SL18-vaunutyypin oma tekninen vikakin. Kaksi vuotta niitä on vasta ollut ajossa. Tutkijat varmasti tutkivat onnettomuuden perinpohjin. Jos kuljettaja tulee vaunusta tuon suorituksen jälkeen omin voimin pois, kuten Piirka edellä mainitsi, ei syy liene ainakaan sairauskohtaus.
 
VG: Sporveien: –⁠ Ingen tegn til feil med trikken

Sporveien on tutkinut onnettomusratikan, josta ei ole löytynyt syytä onnettomuudelle. Alustavien tietojen mukaan vauhtia oli 25-40 km/h, kun enimmäisvauhti tuolla vaihde/risteysalueella on 15 km/h. VG:n uutisjutussa on kuva vaunun kiskoille jääneestä peräpäästä. Näyttää siltä, että suistuminen on tapahtunut kuvan etualassa raideristikon kohdalla ja suistuneista pyörien laipoista on asfalttiin syntneet jäljet.

Kuljettaja oli ainakin vielä aikaisemmin tänään yhä sairaalassa, järkyttyneessä tilassa.

NRK: Dette kan ha vært årsakene til trikkeulykken

NRK on haastatellut Teknillisen korkeakoulun rautateihin erikoistunutta tutkijaa, Albert Lau'ta. Hän tuo esille kolme mahdollista syytä suistumiselle.
- liian suuri tilannenopeus
- pyörän lapa on törmännyt raideristikkoon ja siitä syystä suistunut
- vika tai vaurio. Pyörät ovat voineet olla vikaantuneet tai vaurioituneet

Viime maaliskuussa korttelin toisella puolella tapahtui myös suistuminen:
Nettavisen Trikk har sporet av ved Stortorvet

Opetusajossa ollut vaunu 428 suistui Kirkeristenillä 24.3.2024 törmäten kaupunkifillaritelineeseen. Onni onnettomuudessa oli, että törmäys tapahtui tuolloin sunnuntaina, jolloin ihmisiä oli huomattavasti vähemmän liikenteessä. (Sunnuntaisin kaupat ovat pääsääntöisesti kiinni).

Tulevana maanantaina ratikkalinja 11 Majorstuen –Briskeby – Kjelsås lakkautetaan ja korvataan uudella linjalla 15 Majorstuen – Frogner – Kjelsås. Linjan 11 "häiriötiedotteessa" lakkautus on voimassa tämän vuoden loppuun saakka, kun taas linjan 15 vastaavassa päättymispäivä on 31.12.2026. Syynä linjan 11 lakkautukselle on kiskotyöt Briskebyn aluella.
 
Tulevana maanantaina ratikkalinja 11 Majorstuen –Briskeby – Kjelsås lakkautetaan ja korvataan uudella linjalla 15 Majorstuen – Frogner – Kjelsås. Linjan 11 "häiriötiedotteessa" lakkautus on voimassa tämän vuoden loppuun saakka, kun taas linjan 15 vastaavassa päättymispäivä on 31.12.2026. Syynä linjan 11 lakkautukselle on kiskotyöt Briskebyn aluella.
Raitiolinja 15 on reitiltään lähes sama kuin 12, mutta kulkee Kansallisteatterin kautta Aker bryggen sijaan. Kalustotarve pysyy samana tai kasvaa yhdellä raitiolinjaan 11 verrattuna. SL79:iä jää varmasti vielä liikenteeseen kunnes lisää CAF:eja on saatu ajoon (ehkä tammikuuhun asti tms.). Linjalla 11 on ollut pelkästään SL79:ejä, koska rata ei nykyisellään mahdollista SL18:illa liikennöintiä.
 
Raitiolinja 15 on reitiltään lähes sama kuin 12, mutta kulkee Kansallisteatterin kautta Aker bryggen sijaan. Kalustotarve pysyy samana tai kasvaa yhdellä raitiolinjaan 11 verrattuna. SL79:iä jää varmasti vielä liikenteeseen kunnes lisää CAF:eja on saatu ajoon (ehkä tammikuuhun asti tms.). Linjalla 11 on ollut pelkästään SL79:ejä, koska rata ei nykyisellään mahdollista SL18:illa liikennöintiä.
Linja 15 korvasi linjan 11 jo nyt, nimenomaan jotta päästäisiin eroon tilanteesta, jossa kokonainen linja on aina varustettava SL79-kalustolla. Ratatyöt ja ratageometrian muutos, mahdollistamaan sarjan SL18 käyttö, alkaa Briskebyn nyt suljetulla osuudella tosiaan vasta ensi vuonna. Ja juuri noin se on, virallinen suunnitelma on että SL79-sarja vedettäisiin linjaliikenteestä pois tammikuun lopussa 2025.
 
Takaisin
Ylös