Ulkomaan pikku raitiouutisia

Neljä viikkoa sitten 28.4. ratikat palasivat etelä-Belgian Liège'in kaduille ensimmäistä kertaa yli 50 vuoteen. Uusi linja on 11,7km pitkä ja sillä on kaksi lyhyttä haaraa idässä/pohjoisessa. Linjan runko-osuudella on pätkä, jolla ratikat kulkevat eri katuja pitkin eri suuntiin ma-la. Sunnuntaisin ratikat kulkevat kumpaankin suuntaan samaa yksiraiteista katua pitkin hyödyntäen puolessavälissä olevaa ohitussilmukkaa. Kyseinen järjestely on käytössä, koska jokaviikkoiset markkinat levittäytyvät ratikkakadulle sunnuntaina. Täydelle kaksoisraiteelle on kuitenkin tarvetta arjen ja lauantain tiheämpien vuorovälien aikana.

Ratikat kulkevat myös osan matkasta ilman ratasähköä. Vasemmanpuolisessa kuvassa näkyy eräs pysäkki, jolla ei ole sähköjä.
IMG_4325.JPGIMG_4337.JPG
 
Ei ehkä kovin pikku juttu, mutta ulkomainen raitiovaunu-uutinen joka tapauksessa: Göteborgissa on yöllä (20.6.2025) sattunut raitiovaunun vakava raiteilta suistuminen ja ajautuminen päin pitseriaa.

Paikka on Kungsportsavenynin ja Vasagatanin risteys Valandin kaupunginosassa.

Uutiskuvien perusteella suistunut vaunu oli M31 379, väliosallinen, alunperin korkealattiainen, nivelratikka. Loukkaantuneita ainakin kahdeksan, heidän joukossa raitiovaunun kuljettaja. Vaunu kärsi isot vahingot, samoin pitseria.

Linkkejä:
SVT Ruotsi.
Göteborgs-Posten Ruotsi.
Aftonbladet Ruotsi.
Expressen Ruotsi.
YLE Suomi, ei kuvia toistaiseksi.
Hesari Suomi, ei kuvia toistaiseksi.
 
Onnettomuuden syyksi on selvinnyt norovirus. Kuljettajalla oli voimakkaita vatsakipuja ja hän pyörtyi juuri ennen onnettomuutta. Kuljettajan pyörtyessä raitiovaunu oli asetettu menemään maksiminopeutta. Kuljettaja pyörtyi niin vähän ennen vaihdetta, että kuolleen miehen kytkin ei ehtinyt pysäyttää raitiovaunua.

NRK:n uutinen asiasta

NRK:n uutisesta selviää hyvin onnettomuuden kulku. Kuljettajalla ei ollut vatsakipuja työvuoron alkaessa. Akuutit vivut iskivät juuri ennen vaihdetta voimakkaina, jolloin vagus- eli kiertäjähermo aktivoitui. Tästä johtuen sekä syke, että verenpaine madaltuivat liikaa, jolloin kuljettaja pyörtyi. On mahdollista, että ajokahva työntyi täysille pyörtymisen aikana ja kahdeksan sekuntia myöhemmin vaunu iskeytyi Epelhusetin julkisivuun. Tässä tapauksessa kuolleen miehen kytkimen aktivoitumisprosessiin kului 10 sekuntia, eikä siksi ehtinyt pysäyttää vaunua.

Myönteistä on, ettei kukaan menehtynyt onnettomuudessa. Kuljettajalle on firman puolesta tarjottu kriisiapua ja työskentelee edelleen kuljettajana.
 
Lissabonissa on kaapeliraitiovaunu Glorian toinen vaunu suistunut raiteilta iltakuuden jälkeen paikallista aikaa. Diario de Noticias -lehden uutisesta selviää, että tähän mennessä kuolonuhreja on 15 ja haavoittuneita on 20. Suistunut vaunu oli matkalla ala-asemalle, kun jokin meni vikaan. Kuvista päätellen vaunu suistui Calçada da Glória -kadun mutkassa lähellä ala-asemaa. Onnettomuuden syynä saattaisi olla kaapelin katkeaminen?
 
Kaapeliraitiovaunu? Saako se virtansa kaapelista? Olisiko oikea suomennos tässä tapauksessa kaapelin sijaan vaijeri?
 
Oslossa ilmeisestikin poistetaan tänään käytöstä viimeiset sarjan SL79 nivelvaunut. Sarjaa valmistettiin 40 kpl, numerot 101-140, vuosina 1982-1990, ensimmäiset kymmenen Düwagilla Länsi-Saksassa ja loput Norjassa lisenssivalmistuksena. Viimeisinä käytössä olivat vaunut 126 ja 137, molemmat viimeisestä valmistuserästä vuosilta 1989-1990. Viimeiset sarjan SL95 osittain matalalattiaiset vaunut poistettiin käytöstä jo aiemmin tänä vuonna.

Näin ollen liikenne hoituu jatkossa yksinomaan CAF:n valmistamien sarjan SL18 matalalattiavaunujen varassa. Näitä vaunuja on tilattu kaupunkiin 87 kpl, numerot 401-487, ja toimitukset alkoivat vuonna 2022. Viimeistenkin kahden vaunun on tarkoitus saapua kaupunkiin vielä tämän vuoden aikana.
 
Takaisin
Ylös