Ulkomaan pikku raitiouutisia

Neljä viikkoa sitten 28.4. ratikat palasivat etelä-Belgian Liège'in kaduille ensimmäistä kertaa yli 50 vuoteen. Uusi linja on 11,7km pitkä ja sillä on kaksi lyhyttä haaraa idässä/pohjoisessa. Linjan runko-osuudella on pätkä, jolla ratikat kulkevat eri katuja pitkin eri suuntiin ma-la. Sunnuntaisin ratikat kulkevat kumpaankin suuntaan samaa yksiraiteista katua pitkin hyödyntäen puolessavälissä olevaa ohitussilmukkaa. Kyseinen järjestely on käytössä, koska jokaviikkoiset markkinat levittäytyvät ratikkakadulle sunnuntaina. Täydelle kaksoisraiteelle on kuitenkin tarvetta arjen ja lauantain tiheämpien vuorovälien aikana.

Ratikat kulkevat myös osan matkasta ilman ratasähköä. Vasemmanpuolisessa kuvassa näkyy eräs pysäkki, jolla ei ole sähköjä.
IMG_4325.JPGIMG_4337.JPG
 
Ei ehkä kovin pikku juttu, mutta ulkomainen raitiovaunu-uutinen joka tapauksessa: Göteborgissa on yöllä (20.6.2025) sattunut raitiovaunun vakava raiteilta suistuminen ja ajautuminen päin pitseriaa.

Paikka on Kungsportsavenynin ja Vasagatanin risteys Valandin kaupunginosassa.

Uutiskuvien perusteella suistunut vaunu oli M31 379, väliosallinen, alunperin korkealattiainen, nivelratikka. Loukkaantuneita ainakin kahdeksan, heidän joukossa raitiovaunun kuljettaja. Vaunu kärsi isot vahingot, samoin pitseria.

Linkkejä:
SVT Ruotsi.
Göteborgs-Posten Ruotsi.
Aftonbladet Ruotsi.
Expressen Ruotsi.
YLE Suomi, ei kuvia toistaiseksi.
Hesari Suomi, ei kuvia toistaiseksi.
 
Onnettomuuden syyksi on selvinnyt norovirus. Kuljettajalla oli voimakkaita vatsakipuja ja hän pyörtyi juuri ennen onnettomuutta. Kuljettajan pyörtyessä raitiovaunu oli asetettu menemään maksiminopeutta. Kuljettaja pyörtyi niin vähän ennen vaihdetta, että kuolleen miehen kytkin ei ehtinyt pysäyttää raitiovaunua.

NRK:n uutinen asiasta

NRK:n uutisesta selviää hyvin onnettomuuden kulku. Kuljettajalla ei ollut vatsakipuja työvuoron alkaessa. Akuutit vivut iskivät juuri ennen vaihdetta voimakkaina, jolloin vagus- eli kiertäjähermo aktivoitui. Tästä johtuen sekä syke, että verenpaine madaltuivat liikaa, jolloin kuljettaja pyörtyi. On mahdollista, että ajokahva työntyi täysille pyörtymisen aikana ja kahdeksan sekuntia myöhemmin vaunu iskeytyi Epelhusetin julkisivuun. Tässä tapauksessa kuolleen miehen kytkimen aktivoitumisprosessiin kului 10 sekuntia, eikä siksi ehtinyt pysäyttää vaunua.

Myönteistä on, ettei kukaan menehtynyt onnettomuudessa. Kuljettajalle on firman puolesta tarjottu kriisiapua ja työskentelee edelleen kuljettajana.
 
Takaisin
Ylös