Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Erotin vastaukseni Aleksi K:lle uudeksi ketjuksi.
Alkuun vielä pohjatiedoksi: omat ensi käden kokemukseni USA:sta rajoittuvat New Yorkiin ja Bostoniin. Muiden osalta puhun viitaten joko muiden kokemuksiin tai nettisivulähteisiin.
Muutama laadukas lähde USA:n tilanteesta joihin kannattaa perehtyä:
Yhdysvaltojen ja Kanadan joukkoliikenneliitto APTA
Urbanrail.net / America, sisältää sekä metrot että pikaraitiotiet
Light Rail now - pikaraitiotiekampanjointia, saa hyvän käsityksen päätöksenteosta
USA:ssa joukkoliikenteen merkitys vaihtelee voimakkaasti eri kaupungeissa.
Joukkoliikenteen osuus vaihtelee USA:ssa lisäksi seudun sisällä voimakkaammin kuin euroopassa. Keskuskaupungissa joukkoliikenteellä voi olla selkeä merkitys, vaikka ympäröivä esikaupunkialue olisikin täysin autoriippuvainen. Keskustaan suuntautuvasta liikenteestä joukkoliikenteen osuus voi olla esimerkiksi 30-40%, vaikka sen osuus koko seudulla olisi vain esimerkiksi 2%.
New York, Boston, Chigago, Philadelphia ja San Francisco perustuvat keskuskaupungin osalta yhtä vahvasti joukkoliikenteeseen kuin suuret eurooppalaiset kaupungit. New Yorkin ja Bostonin keskuskaupunkien joukkoliikenne on laatutasoltaan oman kokemukseni perusteella verrattavissa Euroopan suurkaupunkeihin - ei toki ehkä aivan terävimpään kärkeen.
Monissa muissa kaupungeissa joukkoliikenteellä on selkeä, joskin rajatumpi rooli. Muutamat kaupungit, mm. Washington ja Atlanta, ovat toteuttaneet laajan uuden metron. Huomattavasti useammat ovat 1980-luvulta alkaen panostaneet mittaviin pikaraitiotiejärjestelmiin (San Diego, Portland, Dallas, Salt Lake City, etc). Los Angeles ja Baltimore ovat toteuttaneet sekä metron että pikaraitiotien. USA:n Light rail - järjestelmissä on usein Euroopassa totuttua enemmän paikallisjunan ja metron piirteitä, mutta viime vuosina on alettu investoida myös kadulla kulkeviin raitioteihin (mm. Portland, Tacoma)
USA:ssa on useissa kaupungeissa nyt hahmotettu, että pelkkään autoliikenteeseen satsaaminen johtaa Detroitin kohtaloon eli keskikaupunki katoaa. Sen vuoksi joukkoliikenteeseen on 1980-luvulta alkaen panostettu. Tulokset alkavat näkyä: viime vuosina joukkoliikenteen suoritteen kasvu on ollut autoliikenteen suoritteen kasvua nopeampaa eli joukkoliikenteen osuus on alkanut selvästi kasvaa.
Olet periaatteessa pitkälti oikeass. USA:ssa joukkoliikenne rahoitetaan pääosin paikallisesti ja liittovaltion osuus ei ole ratkaiseva.
Nykyisin joukkoliikenteen lobbyt ovat varsin vahvoja ja ne ovat pystyneet pakottamaan myös Bushin hallinnon panostamaan joukkoliikenteeseen eli jatkamaan joukkoliikenteen liittovaltion tukea koskevia rahoituslakeja.
Joukkoliikenteen rahoitus perustuu USA:ssa yleensä siihen että joukkoliikennettä toteuttavalla viranomaisella (Authority) on oman alueen itsehallintoon perustuva oma rahoituskanava. Hyvin yleistä on erillisen liikevaihtoveron säätäminen joukkoliikenteen rahoittamiseksi mutta myös muita kanavia, mm. ajoneuvomaksut, polttoaineverot, kiinteistöverot, käytetään.
Lipputulojen osuus kuluista on New Yorkia lukuunottamatta pienehkö.
Nämä verot säädetään usein kansanäänestyksellä. Monissa USA:n osavaltioissa ja alueilla kansalaiset voivat tehdä kansanäänestysaloitteita, ja hyvin monet toteutetut joukkoliikennehankkeet perustuvat kansalaisaloitteisiin.
Liittovaltion rahoitus ei ole ratkaisevassa asemassa ja sen merkitys on koko ajan vähentynyt.
Pidän itse paikallista rahoitusta loppujen lopuksi parempana ratkaisuna kuin byrokraattista valtionrahoitusta. USA:ssa - kuten Ranskassa - joukkoliikennehanke voidaan käytännössä toteuttaa, jos se todetaan paikallisesti perustelluksi, koska rahoitus peritään paikallisesti.
Alkuun vielä pohjatiedoksi: omat ensi käden kokemukseni USA:sta rajoittuvat New Yorkiin ja Bostoniin. Muiden osalta puhun viitaten joko muiden kokemuksiin tai nettisivulähteisiin.
Muutama laadukas lähde USA:n tilanteesta joihin kannattaa perehtyä:
Yhdysvaltojen ja Kanadan joukkoliikenneliitto APTA
Urbanrail.net / America, sisältää sekä metrot että pikaraitiotiet
Light Rail now - pikaraitiotiekampanjointia, saa hyvän käsityksen päätöksenteosta
Eipä se joukkoliikenne kovin isossa roolissa muissakaan isoissa kaupungeissa ole. New Yorkissa on metro, ja taksit.
USA:ssa joukkoliikenteen merkitys vaihtelee voimakkaasti eri kaupungeissa.
Joukkoliikenteen osuus vaihtelee USA:ssa lisäksi seudun sisällä voimakkaammin kuin euroopassa. Keskuskaupungissa joukkoliikenteellä voi olla selkeä merkitys, vaikka ympäröivä esikaupunkialue olisikin täysin autoriippuvainen. Keskustaan suuntautuvasta liikenteestä joukkoliikenteen osuus voi olla esimerkiksi 30-40%, vaikka sen osuus koko seudulla olisi vain esimerkiksi 2%.
New York, Boston, Chigago, Philadelphia ja San Francisco perustuvat keskuskaupungin osalta yhtä vahvasti joukkoliikenteeseen kuin suuret eurooppalaiset kaupungit. New Yorkin ja Bostonin keskuskaupunkien joukkoliikenne on laatutasoltaan oman kokemukseni perusteella verrattavissa Euroopan suurkaupunkeihin - ei toki ehkä aivan terävimpään kärkeen.
Monissa muissa kaupungeissa joukkoliikenteellä on selkeä, joskin rajatumpi rooli. Muutamat kaupungit, mm. Washington ja Atlanta, ovat toteuttaneet laajan uuden metron. Huomattavasti useammat ovat 1980-luvulta alkaen panostaneet mittaviin pikaraitiotiejärjestelmiin (San Diego, Portland, Dallas, Salt Lake City, etc). Los Angeles ja Baltimore ovat toteuttaneet sekä metron että pikaraitiotien. USA:n Light rail - järjestelmissä on usein Euroopassa totuttua enemmän paikallisjunan ja metron piirteitä, mutta viime vuosina on alettu investoida myös kadulla kulkeviin raitioteihin (mm. Portland, Tacoma)
USA:ssa on useissa kaupungeissa nyt hahmotettu, että pelkkään autoliikenteeseen satsaaminen johtaa Detroitin kohtaloon eli keskikaupunki katoaa. Sen vuoksi joukkoliikenteeseen on 1980-luvulta alkaen panostettu. Tulokset alkavat näkyä: viime vuosina joukkoliikenteen suoritteen kasvu on ollut autoliikenteen suoritteen kasvua nopeampaa eli joukkoliikenteen osuus on alkanut selvästi kasvaa.
Jos Joukkoliikennettä halutaan kehittää, niin raha pitää luultavasti repiä jostain muualta kun Kongressiltä, eli valtiolta.
Olet periaatteessa pitkälti oikeass. USA:ssa joukkoliikenne rahoitetaan pääosin paikallisesti ja liittovaltion osuus ei ole ratkaiseva.
Nykyisin joukkoliikenteen lobbyt ovat varsin vahvoja ja ne ovat pystyneet pakottamaan myös Bushin hallinnon panostamaan joukkoliikenteeseen eli jatkamaan joukkoliikenteen liittovaltion tukea koskevia rahoituslakeja.
Joukkoliikenteen rahoitus perustuu USA:ssa yleensä siihen että joukkoliikennettä toteuttavalla viranomaisella (Authority) on oman alueen itsehallintoon perustuva oma rahoituskanava. Hyvin yleistä on erillisen liikevaihtoveron säätäminen joukkoliikenteen rahoittamiseksi mutta myös muita kanavia, mm. ajoneuvomaksut, polttoaineverot, kiinteistöverot, käytetään.
Lipputulojen osuus kuluista on New Yorkia lukuunottamatta pienehkö.
Nämä verot säädetään usein kansanäänestyksellä. Monissa USA:n osavaltioissa ja alueilla kansalaiset voivat tehdä kansanäänestysaloitteita, ja hyvin monet toteutetut joukkoliikennehankkeet perustuvat kansalaisaloitteisiin.
Liittovaltion rahoitus ei ole ratkaisevassa asemassa ja sen merkitys on koko ajan vähentynyt.
Pidän itse paikallista rahoitusta loppujen lopuksi parempana ratkaisuna kuin byrokraattista valtionrahoitusta. USA:ssa - kuten Ranskassa - joukkoliikennehanke voidaan käytännössä toteuttaa, jos se todetaan paikallisesti perustelluksi, koska rahoitus peritään paikallisesti.